Bilflaks sa du?

Vel vel, det er ikke til å legge skjul på at bil er utgift. Men når man har tre biler og to stk ATV, og bare en bil starter og går (ja uten varmevifte og langlys selvsagt), så blir det jo noen turer på Biltema i ny og ne.. Og gjerne noen pakker fra eBay. 

Skal eg ta det fra starten på uflaksen?

Kjøpte meg jo en skikkelig baywatch bil for to år siden, en Ford Ranger Splash, bygd for å gå på stranda og “redde liv”. 

Men når Doc skulle ta meg med på romantisk mudding (offroad) i september fant vi fort ut at luftinntaket sitter litt teit plassert. Doc fikk kjørt i ca 30 sec før vi ikke hørte noe motorlyd lenger…..det var en 30 cm dyp sølepytt som skulle bli døden for strandbilen Splash. Jepp luftinntaket sitter nemlig like fremfor venstre fremhjul! *panneklask* Trodde ikke det skulle være nødvendig å sjekke på en bil som er bygd for å gå på stranda…..

Med sprekk i blokk og rådebank havna Splash’n på vent, parkert langs garasjen, og vi tråla nettet for en erstatter.

Etter litt om og men fant vi en Jeep Cherokee 4l bensin, det er bra bil, tar seg frem over alt og mulig å skru på selv. Bruker riktignok nesten 2l/mila, og eneste feil var slark i lysbryter, men ellers artig bil. Den gikk jo greit ei stund. Helt til gubben reiste på guttetur. Gikk fint helt til eg og bikkja fikk tre elg etter oss og eg brakk et bein i foten…måtte på sykehuset i Kongsvinger, og der skulle jo cherokee’n koke litt. Fikk hjelp av kamerater til å hente hjem kjerra, og på vei av hengeren bøyde jaggu hengerfeste seg. Jaja, ny termostat og bilen fortsatte. 

Helt til vinteren, da ville ikke varmevifta mer. Tar litt tid å tine for å si det sånn. 

Sånn ellers har vi bytta potte på den noen ganger. Etter at gnistspruten sto bak meg på E6 en dag, fant eg ut at den gamle hadde fullført sitt oppdrag. Røska den av og fikk gubben med på Biltema. Kjøpte noe vi fikk laga et provisorisk eksosanlegg av da, men etter at dekselet på bensintanken begynte å smelte bort, måtte vi ty til originaldeler. Funker nå da, bare strikken som løsner av og til, men det kan eg fikse selv. 

Vi har jo også en penbil da, som bare er 10 år gammel, og bruker minimalt med drivstoff. Det er en Jeep Patriot 2l diesel. 

Det er da det verste starter…eller ikke….. Rundt årsskifte fant patrioten ut at den ville ha ferie, så den nekta plent å starte, ikke ei gnist! Nei nei tenkte eg, og tok cherokee’n på jobb den morran, på muddingdekk som overhode ikke er beregna på underkjølt regn. På med 4wd og cruisa rolig avgårde. 

Jada, det gikk helt greit. Og vel hjemme etter jobb fikk gubben patrioten inn i garasjen på ettelleranna vis, og han sjekka det som var. Vi fikk også mye hjelp av bilkyndige bekjentskaper, og noen av dem kunne konstatere at det var startsperra. Kunne det være så stort problem da tro? Tja, tre mnd og flere bilverksteder seinere merka vi jo det. 

Flere verksteder gadd ikke prøve i hele tatt, og ett verksted lovde å fikse, men ga opp. De var i det minste behjelpelig med frakt til merkeverksted da. Der ble patrioten dulla og stelt pent med i rundt to uker før gubben kunne hente den i forrige uke. 

Innkommende anrop: Gubben ringer for å lykkelig kunne fortelle at han har henta bilen, den starter og går!! Og sånn ca i samme setning at turboen har røket… eBay! Hente på posten, betale moms og toll, prøve å montere… Nei der røk det noen smådeler her og der gitt… og her står vi i dag da. Venter på deler. Igjen. 

Kjører fortsatt cherokee på muddingdekk, med et bensinkort som snart gløder…

#jeep #ford #mekanisk #verksted #uflaks #bil #offroad #motor

13 thoughts on “Bilflaks sa du?

  1. godt skrevet 😀Ser d er flere enn oss her som har problemer med bilene sine , har 3 biler selve som lever sitt eget liv til tider , flott nå når alle skal ha eu i løpet av den neste mnd 😂😀

  2. Hvorfor ikke prøve noe litt mere kurant, ikke disse engelske og amrikanske bilene som det koster en formue og kjøre med. Litt lettere med deletilgang også. Ellers må jeg si att detta var meget godt skrivi, og artig å lese.
    Ikke bytt biler, da får vi andre ikke så mye og trekke på smilebåndet av. Lykke til med reprasjonene av disse gamle bilene.

  3. Elbiler er en naturkatastrofe i seg selv med alle dei batteriene. Vi har en lincoln town car limousine 8 1/2 . Ikke miljøvennlig men skikkelig V8 motor og kjempe gøy å kose seg med. Vi kommer i den på hageparty ❤

  4. Tut tut sier Ole`s bil, kan`ke kjøre mange mil 🙂 Nei, hva skal man si, skikkelig uflaks, men noen høvdinger på joker kom vel godt med 🙂

  5. Skjønner greia her altså.
    Da jeg møtte dere på Vinstra i fjor drev jeg og sutra over at jeg hadde et hus som var mobilt, men 3 biler som ikke var det og dermed måtte ta med meg gitaren på toget.
    Status nesten et år senere er at den ene bilen fremdeles står (Om noen har en differensial med utveksling 3,92 på 9,25″ aksling til Dodge Ram Gen3 4×4 så er jeg godt over middels interessert…), mens Durango’n går så lenge den får nok bensin eller det mer miljøvennlige alternativet, gass. Jeg er nemlig en moderne og miljøbevisst mann og tenker at resirkulering er greia for en stabil framtid. Den gamle Ford F250’n er p.t en sånn trendy plug-in hybrid. Dvs. dynamoen er satt ut av drift. Dette gjør at jeg må hjem og lade en gang om dagen om jeg skal kjøre mye, særlig når det er kaldt i været. Frakoblet dynamo skal forresten utgjøre noen prosenter i bensinforbruk også, hvilket sikkert bare holder temperaturen på et nivå der man må lade ofte. Ny motor ble hentet fra Sverige og nå ser det jaggu meg ut for at den ender opp med grillbensin den også. 1978 var oljekriseår, så jeg føler at gass er helt innafor både for bil og fører (grådig da sjø..) For å skryte enda litt mer av den miljøbevisste, moderne, myke mannen jeg er så tenkte jeg også at kona burde få seg en Dodge. Hun hadde jo ingen fra før. Her endte vi opp med en kjerringvennlig, nesteneuropeisk Caliber. Denne går som ei kule, men mangler et par blekkplater som tydeligvis skal være utslagsgivende for hvorvidt man kan fylle den opp med handleposer og unger på veg til og fra både skole og barnehage. For å være helt ærlig så er jeg faktisk litt spent på hvordan jeg skal komme meg til og fra Vinstra i år også. Trenger vi egentlig bil der…?

  6. Frode Haarstad: Artig at folk får brukt omatt gamle biler da, og bil på Vinstra? Det er vel heller valgfritt. Vi har jo to jeep, ene har dieselpartikkelfilter, og den andre er en 4L bensin, så den slipper jo ut litt. Men likevel er den jo mer miljøvennlig enn det å produsere en tesla 🙂 Hvorfor skal vi kaste fullt brukbare ting for å kjøpe noe nytt av dagens kvalitet, som bare virker i noen få år?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top