Hvor pokker ble country’n av??

De fleste vet at det ikke er så mange norske country artister som kan måle seg med amerikanske, og ekte country musikk entusiaster merker at utviklingen går alt for fort. Nå hører man nesten ikke forskjellen på listepop og Nashville country lenger. Eg og Doc har vært på CMA music fest, altså verdens største countryfestival i Nashville. Vi ble ikke imponerte der akkurat. Helt klart var det tøft å se Alan Jackson live på stadion, LP Field, med 70 000 tilskuere som sang med. Men det tøffeste var når han i et live intervju der sa “I acctually don’t respect these artists standing here this week as country artists, because this sure ain’t country music”.  


Her i lille Norge har vi noen få band som tar for seg den tradisjonelle countryen slik vi liker den. Steff Nevers er en livlig fyr som har en del egne låter, han er mye inspirert av Merle Haggard, og det vises i musikken. Når Steff og bandet entrer scenen er vi garantert mye god dansemusikk. 

Steff Nevers kontakter du her

Men det bandet eg i hovedsak tar for meg i dag er lokale hillbillys som ser ut som rednecks, nemlig Hilljacks. Det er en gjeng fra øvre Romerike, som begynte sitt gjennombrudd i 2014. Siden da har dem hatt konserter mange steder i Norge, og på de store countryfestivalene i Skjåk og Seljord. 


Her på Seljord 2016, med Doc i mikrofonen
Bandet består av seks medlemmer:

Karina på vokal – synger som en engel

Ronny på vokal og gitar – synger som Ronnie Dunn

Pål på tangenter og kor – reine Jerry Lee Lewis

Vidar på trommer – slår stikkene fortere enn sin egen skygge

Øyvind på bass – holder gjengen synkronisert 

Ståle på gitar, steelgitar, mandolin, munnspill – poteten som kan alt, inkludert å skrive gode tekster


Ja denne gjengen er rett og slett som meg og Doc, litt fortvila av dagens utvikling. Ståle tok grep og gikk på do og satt seg, for å skrive ned noen ord i frustrasjon. Dette endte med å bli min favorittlåt, Where did country music go. Her får dem virkelig frem det mange mener, blant annet at steelgitaren er borte fra Nashville. Ellers har dem jo en sang til som treffer meg (Dask) rett i hjertet, Redneck Blood. Denne kjenner eg meg så godt igjen i, det er sånn vi damer på bygda er. En strofe som beskriver sangen er; eg pløyer mens du steller neglene dine 😉

 

Videre kan eg jo si at Hilljacks spiller et bredt spekter innen country, det går hovedsakelig i tradisjonell country. Dette være seg både nyere og eldre country, bare det inneholder de rette elementene. Det må være et visst country preg over musikken, og det må være mulig å danse til. Dette er noe som gjør at Hilljacks selger ut alle konserter dem har, folk kjenner igjen sjangeren og liker å svinge dansefoten, noe som Hilljacks utfører med suksess. 

 

Denne gjengen har nylig gitt ut sin første CD “Redneck Blood” med noe selvskrevet og noen kjente gode country låter, den kan bestilles hos [email protected]. Den koster 150kr om du henter, og 175kr med frakt, er virkelig verdt en plass i bilen, stua, garasjen, puben eller hvor enn du fortsatt har CD spiller 😊


Ja vi har selvsagt CD’n 
På årets hagefest hos Doc og meg er det Hilljacks som skal lage liv på kvelden, her ble det jo utsolgt med en gang! Vi har ordna med campingplass på en gammel skole like ved, og har planer om mye moro for gjestene våre. Vi er kresen på hvem som får være artist på våre fester, da vi vet at enkelte navn trekker mer folk enn andre. I fjor var det jo braksuksess med Steff Nevers, og i år ble det jo like fort utsolgt med Hilljacks, så det sier vel sitt om hvor langt Hilljacks har kommet 😊

Lenke til Hilljacks http://www.hilljacks.net/

4 thoughts on “Hvor pokker ble country’n av??

  1. Country er ikke lenger hva det var, og dagens countrypop beviser det godt. vi har selvsagt fortsatt god coutry musikk fra den nye “eldre” generasjonen med Allan Jackson, Brad Paisley, Kenny chesney, Garth Brooks, Shania Twain med flere men de er en utdøende rase. Shania Twain for eks fikk smaken av pop fra rock via country. i Norge har vi KUN EN stor country atrist og det er Steff Nevers, resten er hestejazz musikere med enkle innslag av god gammel country. Det at nye artister i dag går ut og kaller musikken dere for country er for å ha mindre folk å konkurere med hva angår pop musikk. skal man finne det som kan ligne på god gammel country i dag må man lete på BlueGrass sjangeren og det er litt trist selv om det kan være mye bra der også.Band som Vassendgutane og Hellbillies med fl er folkemusikk som er greit å ha på festivaler, eller ikke dagens Hellbillies men slik de var før. Dere har forøvrig ett Kjendisband i kofferten som er i samme sjanger, Byting. De har om de fortsetter det sporet de er inne på en lang karriere forran seg.
    Richard

  2. Ikke helt enig. Selv om jeg gir jer ret i at countrymusikken Idag ikke har meget med country at gøre. Men I har da flere country-artister i Norge, som sagtens kan klare sig. F.eks. Big-B ( Bjørn Vidar Amdal ) fra Lillesand. Han er da een af dem, som både stemme-og musikmæssigt kan måle sig med de bedste og klar til at tage over efter ” de gamle” artister. Prøv at søge på Facebook og I vil finde flere ” upcomming” artister
    Hilsen fra en ex- country Music DJ gennem 12 år.

  3. Ingen musikksjanger er som den engang var. For at en musikksjanger skal overleve, og underholde yngre generasjoner, så må den nødvendigvis utvikle seg, og handle om temaer som de unge kjenner seg igjen i dag. For min del har jeg laget 2 Nashville album, med både tradisjonelle countrylåter, rett fra hjerte, og litt mer up-tempo countryrock/pop. Dette har gjort at jeg har fans helt fra barneskolealder, til pensjonistalder, noe jeg er stolt av. Man kan ikke gjøre alle til lags, men skal vi løfte countrysjangeren sammen, så må det være rom for alle som identifiserer seg med country. Jeg føler meg hvertfall country, og gir av meg selv personlig for å skape gode øyeblikk for de som vil lytte, men jeg forventer ikke at alle skal like det jeg gjør. Roger

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top