Træl for en kveld – norsk helsevesen!

Han skulle bare dra en pall av lastebilen da det sa klikk. I neste øyeblikk ble han sittende på gulvet inne på senteret hvor han hadde levering. Ambulansen måtte kjøre han på legevakten på Drammen sykehus hvor han fikk noen smertestillende og beskjed om å reise hjem på egenhånd, og ta kontakt med fastlegen.  

 

Min første arbeidsdag etter påskeferien varte i ca 50 min før eg fikk telefonen. – Kan du hente meg i Drammen? Pasientreiser dekker bare turen tilbake til ulykkesstedet, toget eller jobb, og eg kan ikke kjøre lastebilen nå. Doc hadde store ryggsmerter og hadde fått drops med rød trekant på. Hva skulle da han på ulykkesstedet å gjøre? Og toget? Det tar tre timer, inkl bytte i Oslo, til kløfta. Og så måtte han evt tatt taxi derfra og hjem. Helsenorge? Sende pasient med mulig prolaps på en tre timers togtur? Man skal ha god helse for å bli syk i velferdsstaten. Misforstå meg rett, ambulansepersonalet og sykepleierne var strålende, det er systemet som ikke virker. 

Som sagt, i 50 min fikk eg jobbe i dag, før turen gikk rett til Drammen. Det bød jo selvsagt på litt køkjøring, passerte noen som sto og skreiv skademelding uten å i heletatt ha bulka, og en god del overivrige sjåfører som tydeligvis er potensielle krasjere. Noen timer gikk jo med, mens Doc lå i Drammen og venta tålmodig. 

 

Vel fremme i Drammen var jo ikke eg kjent, men eg lystra GPS’n lydig. Passerte noen politibiler her og der, men de var opptatt med sitt. Da eg endelig fant frem til der Doc venta, var det jo ikke lov å kjøre inn for vanlige biler, og bare handikap parkeringer tilgjengelige. Ja hva gjorde vel det, han var jo lettere handikapet han eg skulle hente. Ser etter en stund at han kommer vaggende, som om han hadde vært i den parken i flere år. Det var tydelig at mannen hadde smerter. Store smerter – som overhode ikke hadde passa seg på et tog i flere timer!

Parkerte hjemme etter en lang og vond tur, og fikk Doc inn på sofaen. Tilbød meg å hjelpe med hva det enn skulle være, bad han slappe av mens eg skulle være træl. Han satt bare der. Eg spurte om han trengte noe. – Næææh, vet ikke.. Eg spurte flere ganger uten å få noe svar, mannen klarte ikke snu seg mot meg for å svare. Til slutt spurte eg bare ja og nei spørsmål. Vil du ha painkillers? Mhm. Vil du ha appelsin? Mhm. Vil du ha potetgull? Nææ. Vil du ha sjokolade? Mhm. Og sånn gikk kvelden, helt til nå når Doc fant senga. 

 

Mener fortsatt helsenorge at han, som knapt kan gå, han som knapt kan snakke, han som ikke klarer å snu seg, osv, skal komme seg fra Drammen og hjem på egenhånd? Nei dette er ikke greit! Hilsen Dask som nå har en dag tapt inntekt, og utgifter for 170 km kjøring pluss ukjent antall bomringer!

Vi eier rettighetene til egne bilder 

8 thoughts on “Træl for en kveld – norsk helsevesen!

  1. Norge er jo ett av verdens beste innen helse…Det er det ikke lov til å klage på…..Blæ…Vi er nok bra på mye.
    Men når folk trenger hjelp pga ting om ikke er fare for livet. Men umulig å greie uten hjelp….Da svikter det.
    God bedring til Doc. Kos deg med dropsene, håpe de virker fort og du kommer deg på beina igjen 🙂

  2. Det er håpløst med det systemet I norge😮 håper han er bedre I morgen da☺ prolaps er ikke godt. Si I fra om dere trenger no hjelp☺

  3. Jeg hadde dokumentert tiden hjemme og gått videre med d. Som tv2 hjelper deg. Nå er jo ikke jeg så skamfull. Men en dag må jo helst Norge lære.
    I Sverige er det fint sånn. Man kommer til sykehuset i ambulanse eller med syketransport (taxi). Da har man krav på sykereise hjem også. Egenavgift på 150,- samma om turen tar 10 minutter eller 3 timer.
    Kjører selv taxi og ordningen er jo kanon 👌
    Der har Norge noe å lære.
    God bedring med mannen 🙂

  4. Camilla Undrum: Ja vi har tenkt å ta dette videre.. Er jo ekkelt å tenke på at syke og skada folk bare blir sendt på dør og må klare seg på egenhånd..

  5. Akuttmottaket på drammen har jeg bare dårlig erfaring med. Kom inn der med nyrestein,noe som er jæskla vondt. Ble sendt hjem med paralgin f,greit nok jeg pissa den ut etter noen dager med smerter. Normalt sett så skulle de knust den og da hadde jeg å unngått urinveisinfeksjon😈

  6. Anders: Det gjelder ikke bare der. Kjenner folk som har blitt sendt hjem fra legevakt med nyrestein, og to dager etter lå han på intensiven på Haukeland med kraftig blodforgiftning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top