32 år og barnløs…..

Hva er voksen? Hvem er voksen? Og hva gjør deg voksen? Man hører gjerne folk si; Ja det er på barna våre vi ser hvor gamle vi begynner å bli. Men hva med oss som ikke har barn? Blir ikke gamle vi altså? Mange kan ikke få barn, men mange velger også å ikke få barn. Den siste kategorien går eg under. 

Eg skulle nok fint ha klart å oppdra noen småknøtt, “alle andre” klarer det jo, og alle oppdrar uansett barn på forskjellig måte. Det er ikke det saken går på. Har ikke noe problem med barna i familien heller, kommer jo godt overens med dem. Så heller ikke der det ligger. Nei eg føler bare rett og slett ikke for å få barn, trenger det liksom ikke. Selv om man ofte lekte mor, far og barn som liten, så barnefamilier på barne TV, så føles ikke dette naturlig for meg.  

Det at man går en annen vei kan fornærme noen. Det tolkes gjerne som en demonstrasjon mot “normalen”, mot det de fleste velger å gjøre. Noen kaller det egoistisk, en dame skal liksom sette barn til verden, føre genene videre. Mitt svar til det er; det er mye mer egoistisk å bære frem et uønska barn, bare for å slippe å bli ensom på hjemmet når den tid kommer, eller fordi det forventes av meg! Hvordan ville det forholdet mellom barn og mor da bli? 

Doc har ei datter. Han er utrolig stolt over henne. I en alder av fem år yngre enn meg, har hun valgt å kalle meg Mamma-Dask. Dette rører meg, og det er kult og morsomt å være Mamma-Dask. Selv om vi ikke har daglig kontakt har eg jo rukket å bli glad i og stolt over jenta. Hun er jo ganske så selvstendig, jobber og reiser og opplever, hun lever et rikt liv. 

Så hvorfor vil eg ikke bli voksen og få egne barn? Eg har faktisk ikke lyst på barn. Det ligger bare ikke naturlig for alle. Eg og Doc lever spontane liv, vi liker friheten, frihet til å gjøre det vi vil når vi vil. Vi hører jo også stadig at foreldre får ikke vært med på noe lenger, får ikke besøk lenger, kan ikke dra på besøk lenger, har lite privatliv. Og får dem ikke sove om nettene de to første årene, sover i alle fall ikke når barna nærmer seg pubertetsalderen. For meg høres dette slitsomt ut, sånn vil ikke eg ha det. Om det å få barn er hva som gjør deg voksen, kommer eg aldri til å bli voksen. Eg vil ikke bli bundet til noe mer enn mann og hund, for eg har akkurat nok til å være lykkelig ♥️

 

Mannen og potebarnet ♥️

 

Oss to ♥️ 
 

 

 

Mer om hunden Tassen

Mer om oss

Bloggen vår

Oss på fb

#familie #barnløs #lykke #frivilligbarnløs

22 thoughts on “32 år og barnløs…..

  1. Gammel blir du uansett, du merker det bare ikke like fort🤣 Kanskje tolkningen i begrepet “det er på barna vi ser hvor gamle vi begynner å bli” betyr at jo eldre barna våre blir, jo eldre blir vi 😉

  2. Det er tider jeg føler meg voksen, og det er tider jeg føler meg som en liten shit kid! Heldigvis! Jeg er glad for begge deler!
    Nå har jeg barn da. Jeg har én, som bor hos meg og far annenhver uke. Alle spør meg når jeg skal ha nr. 2. Det vil jeg ikke! Jeg er utrolig glad for å få i pose og sekk. Annenhver uke er jeg mor, annenhver uke er jeg singel og lever livet. Også jeg får beskjed om at jeg er egoistisk som ikke gir mitt barn søsken å leke med.
    Men vet du, det tar jeg lang fart og driter i! For det er bare jeg som kan vite hva som funker i livet mitt. Og hvis det gjør meg egoistisk, ja så hva da? Det er jo en smule arrogant av andre å tro at de vet bedre hvordan en annens (les ditt og mitt) liv skal leves….

  3. Veldig bra skrevet! Kjenner meg igjen.
    Har ikke lyst på egne barn jeg heller. Har alt jeg kan ønske meg med hund og kjæreste.

  4. Fri og freidig: Høres ut som om du trives, og det teller jo. Er alltid noen som mener noe, men som du selv sier, du kan ditt liv, eg kan mitt liv 😉

  5. Haters gonna hate!
    Og jeg har ingen planer om å stoppe dem. Jeg stortrives, og det er det eneste som teller. Det virker det som om du gjør også, så bare fortsett med det 🙂

  6. ÅH! Jeg skulle virkelig ønske at jeg ikke hadde barn innimellom..når det kan ta et år fra jeg har fri til jeg får fri igjen så er det et helvete! Jeg får jo ikke vært meg selv når jeg kunne tenkt meg det.
    Jeg elsker å ha litt frihet,men jeg elsker også barna mine.Ikke misforstå,men jeg er menneske kun en gang. Jeg gleder meg til ungene er utflytta og jeg kan leve livet.Og jeg skal ALDRI ha fler,blir jeg gravid så er det bort med det.
    SÅ jeg er enig i avgjørelsen din, ikke få barn :p
    LIvet funker uten også.

  7. Snapbang: Hehe ja det er mange som sier dem kunne tenke seg mer frihet, men ingen mentalt friske mennesker ville vel ha vært foruten sine barn 🙂

  8. dreamofstyle: Tassen er mittelspitz, de er så og si helt lik japansk spisshund 🙂 Eg har aldri hatt lyst på egne barn, har slått meg til ro med den tanken 🙂

  9. Stemmer, det var det han var. Har spurt om det før 😉 Så deilig å ha slått seg til ro med det, jeg har visst det siden jeg var 10 år at det ikke var noe for meg, men har et ønske om å bli besteforelder :p haha, så da er det litt essensielt å få barn ;p

  10. dreamofstyle: Haha ja sant det, skaff deg ei stedatter da, det har eg, funker det 🙂 Hun er 26, så kan jo være eg en gang blir “bestemor” :-p hehe

  11. Ikke misforstå, jeg ville aldri vært foruten barna mine 😀 Men jeg gleder meg faktisk til å få et liv og ikke bare være hjemme 24/7…Vært alene med barn i snart 18 år..

  12. Snapbang: Ja er det samme de fleste foreldre sier, godt med fri, selv om dem er glad i barna 🙂 Eg satt det bare litt på spissen i forrige kommentar til deg 😉

  13. Du hadde helt sikkert blitt en utrolig god mor, men dette er jo valgfritt.
    Så lenge man trives og har det bra uten barn er jo det helt greit 🙂
    Kanskje får datteren til Ole Petter barn og da blir det vel bestemor Dask.
    Voksen og fornuftig er du uansett og fullstendig kompetent til å ta egne valg og da kan man kalle seg voksen selv om man har valgt å ikke få barn.
    Du får passe litt ekstra på Ole Petter, det kan sikkert trenges en gang i blant (spesielt hvis det er raketter i nærheten).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top