Syklist vs bilist – hat/elsk forholdet

Endelig vår! Det betyr mye kos og moro ute, men også to onder man kan bli frustrert av. Insekter og syklister. Eg er hovedsakelig bilist, men om somrene er eg og syklist. Eg ser saken fra flere vinkler, og mener selv at som syklist må man være mer forsiktig enn som bilist nettopp fordi bilen klarer å holde fartsgrensa, der gjør sjelden sykkelen. Og fordi syklisten er litt mykere enn bilen.   

Man hører syklister gjerne skryte over hvor mange mil dem har sykla, og det er jo flott det. De samme sier gjerne at det er ikke noe problem å sykle langt om man er ei pulje på 10-20 mann, for man henger jo i dragsuget. Disse folka har ofte sykler dyrere en flere av bilene til meg og Doc, og utstyret ellers koster mer enn hele sykkelen min. Er det da noe å skryte over om man har sykla flere mil? Ta samme runden med utstyr og sykkel i min prisklasse, og uten pulje. Bruker du like kort tid? Da skal eg heller bli imponert 😜 

 

Som bilist er det sjukt irriterende å havne bak slike puljer på svingete veier. Og ja eg har ofte opplevd at så fort det kommer en potensiell forbikjøringsslette, så legger dem seg ut og bruker hele veien. Fra sving til strekning ligger dem gjerne 3-6 mann i bredden. Og man kan drite i å kjøre forbi. Det er slikt som gjør at eg ikke skryter av å være syklist! Dessuten, dem får ikke samme trimmen på denne måten og er bare i veien, så hvorfor holder dem på sånn? Sikker på dem har en indre demon som sier “bilistene liker ikke deg, demonstrer og provoser, så går det seg til”. 

Når eg og Doc er ute og sykler, så tar vi hensyn. Er det smalt og svingete hender det eg går av sykkelen for å slippe forbi biler. Vi skal sykle Birken for Superselma, og vi trener uten pulje for å unngå å bli et irritasjonsmoment i trafikken. Vi sykler også stort sett på lite trafikkerte veier, og ligger aldri to i bredden når vi hører biler nærme seg. Det står jo i norsk lov at du skal vise hensyn og ikke være til hinder i trafikken, uansett hvilket kjøretøy du bruker.  

 

Så kommer eg til dette med å vike. Ja som bilist må man ta hensyn til myke trafikanter, det er jo klart. Men må ikke myke trafikanter også ta hensyn til andre myke trafikanter? Er jo ute og går daglig med bikkja, noe som kan være en utfordring på denne tida. Har ved flere anledninger måttet slenge meg i grøfta for disse puljene, dem kommer rett i mot og svinger IKKE unna for alt det er verdt! Man får jo ikke særlig lyst å ta hensyn til slik oppførsel? 

Det er altså gjensidig dette med hensyn. Som bilist ser eg alltid over skuldra før eg svinger av. Vet aldri om det plutselig er en MC eller syklist i nærheten. Når eg havner bak puljer blir eg irritert, men eg kjører ikke forbi om det ikke er en klar mulighet, gir gjerne ekstra gass, men holder avstand. Og når noen skryter av sine mil i pulje, ja da nikker eg og jatter med for å unngå kvalme diskusjoner 😉 Eg sykler for ikke for å skape vrede, eg sykler for glede 💜

 

Bloggen vår

Doc på Birken 

Superselma

#sykkel #birken #bil #irritert

One thought on “Syklist vs bilist – hat/elsk forholdet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top