DET KUNNE HA VÆRT MEG

Legger merke til at hver gang ei ulykke har hendt, er det noen som sier “det kunne ha vært meg”. Var du involvert? Ble du skadet? Nei? Da kunne det ikke ha vært deg da. Hvorfor skal alt dramatiseres så veldig? Eg har selv opplevd at bilen bak meg ble borte i fronten på en møtende lastebil, men det kunne ikke ha vært meg, for eg satt ikke i den bilen. “Det kunne ha vært meg som ble tatt av bomba i Paris, for eg var i Frankrike to mnd tidligere”. Nei det kunne ikke ha vært deg da. 

Og så har vi jo dette med nesten. Det er et så vidt begrep at det burde ikke ha vært i bruk i heletatt. Ble nesten påkjørt. Vel, ble du påkjørt eller ikke? Eller vi vant nesten kampen. Hvordan kan dere nesten vinne en fotballkamp? Det mangler uansett et mål, samme hvilken innsats dere ga. Rakk nesten polet! Ja da blir det edrukveld da, om du ikke har egen brenner i kjelleren. Og dette med “en bekjent av en i vennekretsen tanta mi hadde på syttitallet, vet om en som nesten ble tatt av lynet i 1987!” Det er heftig det, for da er du alt annet en interessant å høre på. 

“Holdt på å…” er også samme type uttrykk. Holdt på å bli kidnappet. Ja det var nok ubehagelig, men du ble ikke kidnappet. Holdt på å miste bussen. Du sitter på bussen fordi du visste hvordan du kunne løpe… Holdt på bryte av hofta. Vel du glei kanskje på isen, men hofta er like hel. Og så har vi denne; Holdt på å miste lappen! Hm, OK, du lå i 80 i 60 sona, der må man ligge i 86 km/t for å miste lappen. Det var heller ikke politi der. Hadde det vært politi og du lå i 86km/t kunne du kanskje ha mista lappen.  

Ellers har vi jo fantastiske uttrykk som liksom. Er det for å lette på trykket til hva personen faktisk mener? Han var liksom helt gal. Var han kanskje ikke så gal likevel? Bilen svinga liksom rett i grøfta. Gjorde den det eller ikke? “Det kunne ha vært meg, for eg holdt liksom på å bli påkjørt, av den bilen som nesten traff meg!” Ser/hører du en sånn setning kan du banne på at bilen var i en annen kommune. 

 

Vel vel Norge, vi holdt på å forbli under tysk okkupasjon vi! Men vi ble frigjort! Gratulerer med dagen folks! 🇳🇴

 

Bloggen vår 

#nesten 

4 thoughts on “DET KUNNE HA VÆRT MEG

  1. Nei å nei, nå skuffer du!!
    Det heter jo ikke liksom lenger, det burde jo du vite som er ung og greier!
    Nå heter det jo lizzm!
    (Eller noe sånt, jeg er ikke helt stødig i ungdomsk…) 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top