Respektløse bursdagsgjester på 17.mai!

Grunnlovsdagen er like rundt hjørne, og det er igjen et hett tema om vi skal tolerere ikke-norske flagg eller ikke. Nå er det så mange som skriver om dette, at eg velger å følge flokken og slenger meg inn i diskusjonen. Men eg følger ikke flokken helt, for eg har egne meninger. Skal vi virkelig godta fremmede flagg på vår grunnlovsdag? Eg personlig mener nei, les videre og forstå hvorfor 😉 

Det ser faktisk dumt ut med andre land sine flagg på Norges grunnlovsdag, og eg vil her gjøre et forsøk på å vise dere hvor respektløst det kan se ut. Dette er og blir en NORSK dag, det er Norges grunnlovsdag. Vi feirer vårt lands bursdag. Fedrelandet ble eget, norsk. Ikke svensk eller dansk som det har vært tidligere, men norsk. Vi feirer altså en stat’s bursdag, Norges bursdag. Da synger vi norske sanger, vi kler oss i norske drakter, vi har på oss sløyfer i fargene til Norges flagg, og vi vifter med norskt flagg. 

For å ha noe billedlig å sammenligne med; når du går i bursdagsselskap til venner, synger du da bursdagssang til deg selv? Har du med gave til deg selv? Nei? Det er fordi det er uhøflig, på samme måte som et annet flagg på Norges bursdag. Står du i USA på 4.juli (uavhengighetsdagen) og vifter høyt med norsk flagg? Nei det ville vært uhyre uhøflig. Du stiller deg ikke opp 19.august i Afghanistan og vaier norskeflagget, ei heller gjør du det i Tyskland 3.oktober. Hvorfor? For det er ikke Norge dem feirer de dagene, det ville vært veldig respektløst å dytte vårt flagg ut i lyset i på noen andre sin nasjonaldag. Derfor synes eg det er unødvendig at noen skal vaie andre flagg på vår, Norges nasjonaldag! 

Leste forresten her om dagen at ei dame ville gå med hijab til bunaden. Helt supert, det viser faktisk bare at man tilegner seg norske tradisjoner. Vedkommende har skaffet seg bunad, norsk folkedrakt. Det bør respekteres. Ha for all del på hijab til bunaden om dere vil det, men vær så snill å la det bli Norge vi alle hedrer her i Norge på Norges grunnlovsdag ♥️🇳🇴

 


Ja her er Dask i sin bunad, mørkeblå Nordhordlandsbunad 🇳🇴

 

Så, hvordan blir din feiring av Norge? Ja eg vil gjerne høre om alle tenkelige tradisjoner hvordan folk feirer grunnlovsdagen vår 😉 

 

Bloggen vår

Minner også om innlegg ang personangrep før dere kommenterer noe dumt 

#norge #grunnlovsdag #flaggdag #bunad 

24 thoughts on “Respektløse bursdagsgjester på 17.mai!

  1. Skal kverulere litt…
    På 4 juli paraden i Usa så går norskamerikanere med norske flagg og bunader. Bare google litt så finner du det lett. Jeg antar at litt mer googling ville funnet ut at nordmenn gjør det samme i hele verden der de bor og ee med på feiring av det landets dag.

  2. Geriatriks: Da har dem enten det amerikanske flagget øverst på stanga og det norske under, eller når ei norsk gruppe går i tog har dem USA flagget fremst og noen mindre norske flagg innimellom. Eller så har dem to flagg, både USA og norsk, der unionsflagget skal være større eller vaie høyere 😉 Texas er eneste staten som tillater et annet flagg like høyt som unionsflagget, og det skal da være enten lonestar flag eller confederate flag 😉 Om noen bryter disse reglene kan dem få bøter faktisk..

  3. Er enig i at det ikke burde være lov i tog osv. Har ingen ting med at vi ikke aksepterer innvandring osv, for det gjør vi ved å ta de imot. Men det er en norsk høytid, og vi feirer tross alt Norge. Selvfølgelig kan man jo være med på feiringen da! 😀

  4. Ikke enig i at det er greit å gå med hijab til bunad. Hijab er symbolet på at man har underkastet seg en totalitær politisk ideologi, og det hører spesielt ikke til på grunnlovsdagen til Norge.

  5. Jeg synes det er så irriterende blåst opp dette med flagg og 17 mai. Jeg har aldri hørt om noen som har tenkt eller vil gå med et annet flagg enn norsk i toget. Og hvis noen barn vil ha små flagg i tillegg med sitt opprinnelsesland i tillegg til det norske, hva så? Det er BARN. Jeg blir så lei av denne evige rund-dansen av dette som kommer opp hvert eneste år foran jul og 17 mai. Gamle artikler blir tatt ut av kontekts og blåst opp og folk går rett i fella. Finn én “utlending” som mener dette? Er det ett folkeslag som dytter flagg og kultur inn alle andre steder så er det vel nordmenn? Men det er kanskje greit for vi har riktig farge og religion? Og når det gjelder hijab til bunad, kjør på, kult synes jeg da 🙂

  6. Helt enig med Anne over. Syns dette er en oppkonstruert problemstilling. Lar meg provosere mer av alle brungrumsede ytringer som bobler til overflaten når denne typen sak skal diskuteres. Jeg klarer ikke bry meg om noen få skulle vifte med et annet flagg i toget 😊 Selv pakker vi helt og termos og overnatter ute fra i morgen ☺ Det gleder vi oss til.

  7. Tøv. Kan ikke sammenliknes med et bursdagsselskap. Vi er 5 millioner i dette landet hvorav 99.9 tipper jeg som er ute å vifter,vifter norske flagg. Har feiret nå i 63 år og kan vel telle på en hånd det jeg har sett av andre flagg. Utenlandske skoler i Norge har brukt sine flagg,noen barnehager både norske oa alt ettersom hvor barna kommer fra. Vi feirer grunnloven,den som gir oss frihet og likeverd. Den sier såvidt meg belest intet om flagget og om andres ikke er verdige nok. Vi feirer i norske bunader,penklær,svenske oa folkedrakter,med flagg og uten flagg. Det vi har felles er at vi feirer landets frihet og gleder oss sammen. Det dere bør være langt mer opptatt av er hvordan vi ifølge den samme grunnloven behandler alle som bor her. Likeverd,rettferd,trosfrihet,ytringsfrihet. Det mangler det mye som det å vifte med et norsk flagg på 17. ikke rettferdiggjør.Ha en flott dag i din vakre bunad. Min er for liten så jeg bærer min nydelige marokkanske bryllupskaftan.

  8. Helt enig. Skulle aldrig komma på tanken att gå med svenske flagg på 17 mai. Om det ska vara någon annan flagge en den norske på 17 mai kan jag streke meg til den samiske flagget men Thats It!

  9. Synes ikke hijab har noe som helst med integrering å gjøre, tvert imot. Det virker mer som hijaben slik den blir presentert i ulike settinger, er i ferd med å få innpass som et moteplagg som etterhvert blir mer og mer akseptert. Det er et plagg som flagger en ideologi som ikke hører hjemme i kongeriket Norge. Ellers enig med deg angående det norske flagg, dette er nasjonaldagen til NORGE!

  10. Jeg skjønner ikke problemet. Det er så klart mest logisk å skulle bære norsk flagg i en norsk feiring. Men i alle 17-mai feiringer jeg noensinne har sett, har jeg kun sett 99.9 % norske flagg. Hvorfor gidder folk å bry seg om at en promille av av folk kanskje bærer et flagg som ikke er norsk? Det virker veldig bare som om du og andre som diskuterer denne ‘problematikken’, bare ser etter noe å være irriterte over. De eneste gangene jeg har sett noen bære utenlandske flagg, har det vært barn som går på internasjonale skoler eller lignende. Hvordan skulle vi forbydd dem å drive med dette? Hatt et eget flaggpoliti som gikk rundt og konfiskerte unorske flagg? Dette hadde vært et brudd på ytringsfriheten, noe som jeg synes er en viktigere norsk greie å verne om, enn at 100% av tøystykker som bæres rundt skal ha de norske fargene.

  11. jepp så da må du bare respektere andres ytringsfrihet til å bære hva slags flagg de vil. Ellers er d litt hyklerisk;-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top