BRYLLUPSREISE I SØRSTATENE del 1

Driver å får opp minner på fb daglig, og det er jo koselig det. Men nå har det begynt å dukke opp minner fra bryllupsreisa vi hadde for to år siden. Når man da sitter på camping i et fortelt hvor regnet nesten trenger gjennom, er det surt å se hvordan vi hadde det i Texas og resten av turen i sørstatene. Der var det nemlig strålende sol og varmt hele tida, og det var litt mer å finne på enn på Gol.

Vi starta reisa med ett døgn i New York, der var det jaggu noen høye bygg og mye folk. Ja det ble champagne ute på et eller annet fint spisested, mens vi satt og beskua alle de travle folka der. Tok en pubrunde og fant noen artige butikker på veien, så vi fikk brukt noen dollar der. Dagen etter reiste vi videre ned til Memphis og starta en kjøretur litt på måfå. Visste vi ville innom Texas og at vi skulle til Nashville seinere, så vi tok en skikkelig rundtur i sørstatene.

Reiste først gjennom Arkansas, det var en koselig “bygdestat” med masse fine småbyer. Og der fant vi først det som ble vårt favoritt spisested, CrackeR Barrel. Dette var jo en kjede, så vi fant jo flere av denne på turen. Videre til Dallas, og inn på et lugubert motell. Ja når vi nærma oss et sted vi ville være på, søkte vi bare opp hotels.com og booka, så vi visste jo aldri hva det ble. Her tok vi røykerom fordi vi ikke turte gå ut om kvelden.

Morgenen etter gikk turen videre til Fort Worth og Stockyard Station, det var et tøft sted! Denne bydelen var akkurat som for 200 år siden, så vi satt på samme pub som Doc Holliday og Wyatt Earp hadde vært på. Dem satt der en gang det ble bråk i gata, så dem fikk med seg bartenderen ut og skøyt kjeltringene og gikk inn at og drakk. Det var jo litt tøft! På andre sida var det en tatovør, så her ble det honeymoontattis på oss. Her var det også kvegdrift gjennom gatene på samme måte som er gjort i 200 år. Vi fant også noen lokale folk som vi ble godt kjent med, de har vi fortsatt kontakt med.

I butikkene her var de utrolig hyggelige, og mersalg var noe de virkelig kunne, for vi fikk Bud Light mens vi titta på boots. Tre øl seinere kjøpte vi jo hver vårt par. Det var ikke dumt, når det er 40 grader ute takker man ja til kald bud, og da blir lommeboka lettere tilgjengelig også. Og ene sportsbutikken hadde til og med bardisk, Norge har litt å lære her.

Turen gikk videre til Amarillo og Cadillac Ranch, der måtte vi jo tagge litt selvsagt. Stilig plass. Vi fant også Palo Duro Canyon parken, og like ved var en annen innkjøring vi ble nysgjerrig på. Der kjørte vi inn, men angra fort. Var mange skilt med rare advarsler på, og veien var ikke breiere enn bilen, med skikkelig rød jord “red dirt road”. Kom frem til en gammel post med noen guider og ei eldre dame, og hun eide en stor del av denne Canyon’en som hun hadde arva av noen indianere. Ble en uforglemmelig tur blant dødelige bartre og klapperslanger, med mye fin utsikt og litt historie.

Videre gikk turen mot Oklahoma, så her fikk vi følge litt av route 66. Tok en pitstop ved et stort museum i Elk City, med mange gamle bygg og litt om gardsdrift. Tok noen timer å gå gjennom alt her før vi fortsatte mot Oklahoma City. På veien dukka det opp et skilt mot Garth Brooks Boulevard! Da var eg rask med å Google hva dette var, og fant ut at barndomshjemmet til Garth lå like ved. Fant et hotell og parkerte for kvelden, denne gang ble det faktisk Hilton, vi ville ha luksus. Morgenen etter bar det rett avsted for å finne dette barndomshjemmet til Garth, og så fort vi fant det pressa tårene på! Dette var stort for Dask!

Vi ble ei natt til i Oklahoma, og ble kjent med en indianerfamilie. De var skikkelig hyggelige og lærte oss litt om hvorfor Oklahoma var en så pen og ryddig stat. Indianere er jo opptatt av å bevare naturen selvsagt. Og denne familien levde ikke i telt som man ser på TV, men hadde en stor ranch og kjørte noen flotte Dodge big dooley pickuper. På vei ut fra Oklahoma klarte vi å kjøre oss vill, havna på noen grusveier uti skauen. Her fikk eg erfare at Doc har sett for mange skrekkfilmer, for han masa om at det eneste som mangla var at det kom en gammel pickup helt opp i ræva på oss for å ta oss. Jaggu kom pickupen…..men han tok oss heldigvis ikke.

Ser nå at dette innlegget blir så langt at eg må dele det så folk gidder å lese. Så i morgen får dere lese om resten, blant annet guidet tur på Jack Daniels Destillery, countryfestival i Nashville og VIP tur på Graceland. Håper dere klarer å være tålmodige til det.

Bloggen vår

#reise #bryllupsreise #usa #texas #newyork #arkansas #oklahoma #ferie

2 thoughts on “BRYLLUPSREISE I SØRSTATENE del 1

1. Dette var morsomt å lese for en som selv er veldig glad i sørstatene, og spesielt Texas. Her var det mange kjente plasser å lese om. Har selv skrevet litt om roadtrip i Texas og Louisiana på bloggen min, og har planer om å skrive mer når vi tar løs på roadtrip fra Washington DC til Dallas om et par uker. Savner du roadtripping i sørstatene så følg gjerne med!
    Og om du har tips i forhold til Memphis og Nashville så tar jeg gjerne imot, dette er plasser jeg ikke har vært men som står på sommerens liste!

2. Fotokjerring: I Memphis må du ha tid til Beale street, Sun studio og Graceland. Ellers i Tennessee burde du tatt omvisning på Jack Daniels destillery, og så har du jo Dollywood i Smokey Mountains. Nashville er jo noe helt eget og bør sees 😉