Ikkepedia om meg og mine

Eg har vært å sørfa på nett igjen! Fant ei side som heter Ikkepedia, skal visst være ei faktaside. Kan nok stemme det, for her lærte eg mye rart i dag. Blant annet at Adolf Hitler var en Emo Kid som vant nobels fredspris. Vel, eg er jo fra Radøy, og folk derfra kalles Radværinger. Måtte jo selvsagt søke på dette, og her er svaret eg fikk opp. 

 

Radværing

Om

Radøy er øya de kommer fra. Det blir også omtalt som den grønne øyen. Plassen er full av skog og sauer, og de er stolt over det. Radøy er en kommune bestående av 269 øyer, holmer og skjær. Hver av disse har et eget gårdsbruk og minimum en sau for å kunne få subsidier til å kjøpe traktor. Traktoren er stort sett i bruk når en kjører på fest og for å overnatte i om en ikke føler seg i stand til å kjøre hjem igjen etter festen. Radværing skal etter sigende være en person med håndtak på ryggen og hår under tungen. Dette mysteriet er dessverre ikke blitt vitenskapelig bevist enda da radværinger som tidligere nevnt lever på øyer og har stor glede av å drive innavl. For en hver mann som prøver å komme i kontakt med hunkjønnet av denne sorten ute på disse øyene blir kontant avvist og banket opp av hannkjønnet. 


Historie

Fra tidenes morgen rodde radværinger fra disse gudsforlatte øyer og inn mot Bergen for å selge varer som de selv produserte. Dette være seg kjøtt, poteter, sild og dårlig hjemmebrent. Om noen av de kjøpelystene bergensere skulle være så frimodig å prute på prisen ble dette kontant avviste og det vanket som regel et kraftig slag fra en irritert radværing. 


Religion

Radværinger har vært sett på som et ukristelig folkeslag i og med sin oppførsel samt sin store trang til å driver innavl. Men i de senere år har radværingene rodd over til USA og hentet hjem en kirke og etter beste evne snekret denne sammen igjen ute på en av øyene sine. Og bes derfor anses som et kristelig folkeslag som gjør sitt beste for å få et bedre liv når de en gang blir overført til de evige jaktmarker. 

Språk

Det sier seg at Radøy er de som er best til å holde på dialekten sin. Kanskje fordi de er de eneste som forstår det? Men de er stolt av å snakke som de gjør. Andre rundt vil snakke med hverandre, og de vil at alle skal forstå dem. Dette er ikke så viktig for denne urbefolkningen. De holder virkelig på dialekten sin, hvordan de klarer det er det ingen som vet. Forskerene tror de er fordi de bor så langt fra byen, at det er fordi de er innestengt på en øy. De vrenger rundt på alle ord på en måte som vi utenfor øyen ikke helt kan forstå vitsen med. Ö er ein ofte brukt bokstav når de snakker. Det høres ut som om de har stappet noe i nesen og i halsen når de skal si et ord med Ø. Dette betyr at sove = sôva, Jeg vil ikke gå over der = Eg vil ikkje gå öve dar. Det spørs litt hvor på Radøy du er fra, men det er stort sett lik dialekt. Det er ikke vanskelig å høre om personen du snakker med er radværing. Bare se etter håret under tungen og poten i halsen. 


En typisk kjeller på Radøy 

 

Ja selv om det er Ikkepedia stemmer faktisk noe av dette, men ikke ta alt for god fisk!

 

 

 

Bloggen vår 

Innlegget om stril

 

#radøy #bonde #sau #kyr #kirke #dialekt #radværing #adolfhitler #hitler #emo #stril

6 thoughts on “Ikkepedia om meg og mine

  1. Ah, Ikkepedia, ja. Der var jeg litt innom og leste for en stund tilbake. Tror jeg også har vært innom og lest om Hitler blant annet, også har jeg selvfølgelig sjekket ut hva som står der om Hotel Cæsar (er ganske stor Cæsar-fan), Er en del kreative morsomheter å finne der, og man trenger gjerne ikke lete alt for lenge en gang for å finne noe! ^^

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top