ER EG EN KJELTRING?

En historie fra en countryfestival passer greit på sensommeren nå, siden de fleste festivaler er over, og man sitter med friske minner. Dette faktisk er en 10 år gammel historie, men dem er litt snodig siden eg ikke helt vet om eg faktisk var kjeltring eller ikke. Vel, om du leser til endes, må du gjerne føle deg fri til å bedømme saken. 

Det var sommeren 2007, vi var en gjeng som skulle på countryfestival i Seljord. Flere busser innreda til festivallivet og noen venner med combicamp, sto klare for å ta turen over Haukeli på fest med god musikk og godt lag. Og flere kjentsfolk eg skulle møte der. Alt var klart for ei heidundrande langhelg. 

Etter mange timers kjøring, ukjent antall pissepauser, og en fergetur, nærma vi oss innsjekk. Det gikk jo greit, vi fikk tildelt plass og rigga oss til. Gikk ikke lange tida før håndbrekksdrammen var på plass, og da var det på tide å gå en runde for å finne flere kjentsfolk. Skulle da møte en kamerat som har drevet en del som artist innen countrysjangeren. (Eg har forresten vært med i en musikkvideo med han, link HER) Da eg endelig fant denne Vadsøværingen, satt han med en haug med hyggelige folk fra Jæren. De ble eg fort kjent med, og de har behandla meg som familie hver gang eg har møtt dem siden. 

Men så var det en av dagene eg skulle prøve meg på litt shopping da, dette er jo 10 år siden og edru var eg ikke, så hvilke dag det var aner eg ikke. Vi gikk da mot salgsmartnaen, eg og noen flere, i god tro om å gjøre noen kupp. Hatter, boots, beltespenner, sporer og mye annet kult var å se, men det eg hadde lyst på var en ekte Marlboro frakk (jepp er harry og stolt av det). Fant jo fort den boden som hadde det, men det var nesten bare i glatt skinn, og eg ville ha semska skinn. 

En hyggelig mann kom bort og spurte om eg trengte hjelp, og han klarte jaggu å peke ut den siste frakken som var semska. Med litt mer flaks var den selvsagt i str M og passa perfekt. Når eg leste prisen på den nette sum av 2500kr bestemte eg meg for å sette inn støtet! Pruting ligger i genet her, så eg pressa så langt ned eg kunne. Glad og fornøyd endte eg på bare 1700kr, bladde opp sedlene mine og betalte før eg vandra lykkelig videre. 

I det eg snur meg en ekstra gang, får eg se “selgeren” stappe sedlene i lomma før han la på sprang. Ble først forundra, men da kompisen min begynte å le, ble eg skremt. Den “selgeren” var pokker meg en kunde som akkurat hadde loppa meg for 1700kr! Ærlig som eg er, ville eg helst gå tilbake og si fra. Men frakken hadde eg på meg, boden var full av folk, eg sto kanskje 100 m bortenfor, og de som faktisk jobba der hadde fått øye på tullingen som la på sprang. Fant da ut at det var jo ikke eg som var kjeltringen her, eg hadde jo betalt ærlig og redelig. 

Måtte jo bare le av hele hendelsen til slutt! Her med den nye frakken, ja eg har sagt eg er Harry 😉

 

#countryfestival #shopping #klær #hatter #beltespenne #boots #seljord #martna #kjeltring #tyv #prute #venner #frakk #marlborofrakk #ferge #dram 

 

16 thoughts on “ER EG EN KJELTRING?

  1. Strengt tatt, hvis de som jobba der ikke hadde noe som skilte seg ut fra kundene, så betalte du, og en kar stjal 1700 kroner fra salgsboden.
    Pæn frakk da😊

  2. hmm ok. Jeg mener at du da skulle sagt i fra til den virkelige selgeren om dette som skjedde. Kjeltring kan jeg ikke kalle deg, men det gikk ikke redelig for seg, da det ble gjort på denne måten. Kanskje hadde du fått beholde varen, kanskje ikke. Men du hadde da gjort det riktige….. Gikk du bare, og lot som ingenting?

  3. Ja det hadde du, men IKKE til riktig person. Så lenge du så situasjonen så er du ikke helt uskyldig. Jeg har kommet ut av butikker hvor jeg glemte å betale varen. Varen hadde “gjemt” seg i handlevognen. Jeg kunne bare latt som ingenting! Jeg gikk selvfølgelig inn i igjen å betalte for varen. Ikke helt det samme, men et eksempel…. Jeg ville i din situasjon garantert tatt kontakt med selger, men du gjorde ikke det. Var du redd for at du måtte levere fra deg kåpen, eller at du måtte betale til riktig person? Du er ikke kriminell, men uærlig er ordet jeg har for dette,

  4. due: Vel, nå var dette en morsom historie om noe som hendte for over 10 år siden på fylla. Og blant 30 000 festivaldeltakere så var nok ikke dette det verste som har skjedd der. Når eg handler vanligvis er eg ærlig med betaling.

  5. Godt å høre. Men morsomt? Jeg synes ikke svindel er en morsom greie. Ja med tanke på han som svindlet selger…….Uansett hvor full jeg hadde vært, så hadde jeg tatt kontakt med selger!

  6. due: Ja en morsom historie, for eg visste ikke at eg hadde “stjelt” den før eg hadde gått derifra… ?? Om du ikke ser humoren er det dessverre ikke mitt problem ??

  7. Det du gjorde er det samme som den andre mannen gjorde. Tyveri.
    Synes du det er greit, så er det din sak. Men det er like fullt fakta.
    Og nei, det er ikke en morsom historie. (Jeg stjal en dyr frakk, ha ha…) Nei.

  8. Det var jo han som utga seg for å væregg selger som var kjeltringen du hadde ærlig og redelig betalt for frakken 🙂 men må si at der er ganske komisk at selgeren hadde så dårlig oversikt over boden sin at hvem som helst kan utgi seg for å være selger

  9. Jeanette: Eg hadde jo i god tro betalt for den 😉 Dessuten er dette 10 år siden, så eg får ikke gjort noe annet enn å le av det i dag. Hadde eg da gått tilbake hadde dem enten ikke trodd på meg, eller så hadde eg stått med skjegget i postkassa uten verken penger eller frakk. Men det at dem så at tullingen løp, gjør meg litt tryggere på at dem har ordna opp med han 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top