GLAD EG ER BARNLØS I JULA

Illustrasjon fra countryliving.com

Nå i disse juletider finner man artikler og innlegg i aviser, blader, på nettsider, på blogger, og generelt over alt om tips til pakkekalendere og julegaver til barn. Joda, det er nok hyggelig det, men er det mulig det blir for mye?

Eg er sikkert ei gammel røy nå, men når eg var liten gleda eg meg alltid stort til adventstida. Ikke fordi vi fikk noe stort, men fordi muttern og fattern henta frem den morsomme kalenderen igjen. Det var en halvstor bakgrunn med snø og fine motiver, og det var 24 poser med figurer man kunne sette på bakgrunnen dag for dag. Det var alltid spennende å se hvordan det endte opp, spesielt fordi vi var flere barn i huset, og alle måtte få noen dager hver. 

I tillegg fikk vi faktisk hver vår sjokoladekalender, den til noen få kroner, som alltid sto like ved kassene på butikken. De står der i år også, men til rundt 15 kr nå, en fin pris fortsatt. Men eg husker hvor spennende og gøy dette var hver dag frem mot jul, bare overraskelsen av hvilken figur som var til den andre kalenderen, og hvilken sjokoladefigur som var i sjokoladekalenderen. 

Nå får barna gaver i kalenderen, og det er jo greit nok. Eg ser en del folk handler for sånn ca 50 kr pr gave pr barn. Har du da tre barn blir dette 3600 kr, og i tillegg skal de ha julegaver. Men disse adventsgavene, hvor lenge er de artige for barna? Er det i hele tatt mer enn selve overraskelsen som er moro? Eg ser for meg at det er gøy ei lita stund før det havner i en lekekasse, blant andre gjemte og glemte leker. 

Og julegavene? De stiger i pris for hvert år. Eg lurer på når det ble normalt å gi gaver for 10-15 000 kr til hvert av barna. Ikke det at mange gjør det, men ut fra visse reklamer på TV ser det jo helt normalt ut. Nei i disse tider hadde nok ikke eg hatt råd til å ha små barn. Dattera til Doc får selvsagt en oppmerksomhet, og så bruker eg en 50 lapp ekstra på godis til bikkja. Eg og Doc finner nok på noe moro sammen. 

God Jôl folkens 🙂

 

#jul #julegaver #pakkekalender #gavekalender #barnløs #adventkalender #kalendergaver #pengebruk #økonomi #sjokoladekalender

18 thoughts on “GLAD EG ER BARNLØS I JULA

  1. Trist at samfunnet utvikler seg sånn! Men derigjen er barn som regel veldig fornøyde med det de får, så om de får noe de liker og har ønsket seg til 200 er det nok den beste julen. Tror også det spesielt for det norske samfunnet, alle andre steder jeg har tilbrakt julen er det vanlig at de får 1-5 gaver og derigjen er alltid en av dem en pyjamas.

  2. Emma Olsen: Hehe ja du sier noe der. Her får gjerne barna opp i mot 30-40 gaver på julaften i tillegg til de 24 i dagene i forveien 🙂

  3. Her får de 10 kroners sjokolade kalender og praktiske ting i julegave 😊 trenger ikke bli så dyrt selv om en har kids, kommer jo ann på hva man selv legger opp til 😉 Det er stor glede og ha barn rundt seg 😊

  4. Synes det er kjempetrist at det har blitt slik at adventskalenderen til ungene skal bestå av dyre gaver. Det har blitt mer og mer press på å ha de flotteste pakkekalenderne for ungene for mange foreldre, og ungene skryter jo også av hva de får i pakkekalenderne sine.
    Jeg støtter de foreldre som har et fornuftig forhold til en adventskalender.
    Kjempebra innlegg 🙂
    Ønsker deg en kjempefin onsdag 🙂
    Purr, purr, fra Toril og kattene

  5. Etter og ha vært bosatt på FIlipinene en periode fikk jeg oppleve julen der, den fineste julen jeg har opplevd på mange år fikk jeg der nede med kona, de to skjønne stedøtrene jeg har samt venner og kjente, det var null stress med gaver eller noe, vi brukte heller litt penger på fin mat julekvelden og hadde det kjempegøy, fra og være bare noen til middag kom det venner og venners kjente og lagde et kjempeparty uten alkohol 🙂

  6. Laila: Joda, det er nok som du sier, handler om hva man legger opp til. Ser bare at en del drar det litt langt, og noen unger kanskje ikke lærer så mye verdi 😉

  7. Nå har det blitt slik at julen er for barna. Og ting blir dyrere og dyrere. Nye ting kommer hele tiden. For meg er det ingen jul uten barn. I adventstiden koser vi oss sammen, og vi koser oss sammen ennå mer i julen. Gaver er og blir mest viktig for barn. Slik har det alltid vært. Mat og godterier er jo en selvfølge for barn i dag. Våre barn koser seg ekstra i adventstiden, da vi lager ting og vi baker litt. De synes adventslys er stas å få lov til å tenne. Hvert år er det krangling om hvem som skal tenne det første lyset. Lille julaften koser vi oss med å pynte til jul. Da er det hele familien som hjelper til. Det er koselig at dere husker hunden. Det blir gaver til begge hundene og begge kattene under treet her hos oss. Adventstiden og jul er koselig. Selv om det er en del kjøpepress og stress. Det er deilig når julen endelig ringer inn og man er ferdige med alt 🙂

  8. due: Er nok mange forskjellige opplevelser av julen tenker eg 😉 Vet om barn som aldri får mer enn tre gaver, og gjerne er mer glade for disse ell barn som får 30 gaver som koster ti ganger mer 😉 Er vel hva man gjør det til, hva man venner barna til 🙂

  9. Jo det er sant. Jeg tror at barn som får lite ellers er mer takknemlige enn barn som stort sett får det de vil. Ja at foreldre kjøper kun til dem jul og bursdager. Det blir det samme med godis. De som får kun lørdager setter mer pris på lørdagsgodteriet, enn de som får godteri flere ganger i uken. Vi har vel blitt for rike, slik at vi har bedre råd nå. Noe som igjen går utover barna. De får da oftere leker og ting de ønsker seg. Man prøver å bremse, men så skjer det innimellom at man kjøper ett eller annet. Ja selv om det ikke er jul eller bursdag……. Så det er nok hva man venner barna til. Det er helt sikkert…

  10. Her i huset er det 4 barn og vi gjør INGENTING av det du beskriver der, verken med pakkekalendere eller sånne sinnsyke summer på gaver.. 😛

  11. Jeg har 3 barn og her bruker vi IKKE tusenvis av kroner i julegaver. Vi bruker haugevis av omtanke, kjærlighet, oppmerksomhet, latter og glede hver jul. En liten gave får de selvfølgelig men vi prøver å få ungene til å forstå at det forbrukersamfunnet vi lever i ikke er bra for hverken økonomi eller egen lykke.
    Tror ikke det finnes noe mal på hva som er normalt å gi. Hvis noen vil bruke titusenvis på ungene, la dem gjøre det. Man oppdrar sine barn på den måten en er mest komfortabel med og ikke utifra hva andre gjør eller ikke gjør.
    Nei, jeg er hverken kristen eller new age. Bare en bleikfeit finnmarking som gjør sitt beste som far.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top