HVA CROHNS GJØR MED MEG

Crohns er en kronisk betennelse som kan ramme hele fordøyelsessystemet, altså du kan få betennelse hvor som helst mellom lepper og nugattistjerna. Det kan variere mye fra person til person, kan flytte på seg, og komme og gå. Kroppen klarer dermed ikke å ta opp alle næringsstoffene, og betennelsen kan gi mye smerter. To dager er aldri like. 

Hvor lenge eg har hatt crohns er uvisst da eg har slitt med mye magevondt i hele oppveksten. I 16-17 års alderen var eg gjennom en haug med undersøkelser for å avduke grunnen til magesmerter, uten resultat. Nå i voksen alder begynte eg igjen å undersøke, og etter x antall sykehusbesøk, gastroskopi, koloskopi, ultralyd, MR osv kunne da en spesialist konstatere crohns. 

I sommer sleit eg med betennelse i spiserør og magesekk, men etter litt medisinering flytta denne betennelsen sørover. Nå er det hovedsakelig i tynntarm og litt i tykktarm. Eg har egentlig en mild utgave av denne koselige sykdommen, likevel må noen dager tilbringes i fosterstilling – sånn som i dag. 

Grunnene til varierte dager kan være så mangt, alt fra hva eg dytter i brødhølet til vær og vind. Nå har ikke eg fått testa så mye dietter enda, så eg vet faktisk ikke hva som har gitt meg akkurat denne magevondten eg har nå. Det har vart i to-tre dager, og kjenner eg magen min rett, er eg bedre snart da disse “anfallene” sjelden varer lenger enn to dager.

 

Har ikke orka å kamme håret, derfor huldra look

2 thoughts on “HVA CROHNS GJØR MED MEG

  1. Hei Helene
    Jeg har hatt Chrons siden jeg var 18, er nå 44. Veldig mye som spiller inn i forhold til hvordan tarmen oppfører seg. Nå er jeg inne i en veldig bra periode som har vart en stund, og det er veldig deilig. Bare ta kontakt hvis du tror jeg kan bidra med noe i forhold til din diagnose. Hils Ole-Petter 😊 Hilsen Frøydis (kona til Kai i Blaker.😀)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top