Ubehag på venteværelse…

Det som fikk meg til å sove i natt var at eg la meg på magen oppå morgenkåpa mi på badegulvet. Smertene i magen var ikke mottagelig for painkillers, så varmekablene på badet var eneste fungerende lindring. Nå burde eg vel oppsøkt lege sist uke da smertene starta, men det å gå til lege er ikke alltid like moro. Nå sitter eg i allefall her da.

Fastlegen eg har nå er super, han er flink og tar tak i ting på en profesjonell måte. Men ikke alle leger eg har vært innom har opptrådt like bra. Det er virkelig mye forskjellige leger der ute, ja også en del som ikke burde vært lege.

En lege hadde eg bare et halvt år før eg bytta, der var man ikke velkommen rett og slett. Har lest anmeldelser på HELFO, og han fikk ikke akkurat gode skussmål. To ganger var eg hos han, da for å få resept på p-piller en gang og eksemsalve en gang. “Deg nå igjen? Hva vil du nå da!” Jepp, da bytta eg.

Så var det ei turnuslege som en gang skreiv ut resept på Ventoline (astmaspray) som medisin mot hemoroider, til og med på rekvisisjon for operasjon skreiv hun Ventoline som forebyggende tiltak. Kirurgen trodde ikke det han leste. Men verre var det vel den gang hun sendte henvisning til gynekolog den gang eg sleit med skuldra mi. Nei eg var ikke gravid.

Ellers har eg jo for såvidt en form for #metoo opplevelse på et legekontor. Det var faktisk ekkelt. To ganger måtte eg til denne legen da min daværende fastlege hadde fri. Første gang mente denne legen at eg burde gå på nav, og han ville sjekke underlivet mitt for verk i brystregionen. Eg nekta, men fikk ikke gå før eg ga han klem. Andre gang var eg forberedt, han skreiv resept på det eg ba om, og eg gjorde meg klar til å gå. Reiste meg fort opp, men i det eg tok tak i dørhåndtaket fikk han tak i meg og holdt meg fast bakfra og holdt meg fast mens han sto og lukta meg i nakken. Eg fikk igjen tak i dørhåndtaket og reiv opp døra, da slapp han meg. Sa fra i resepsjonen før eg stakk derfra.

Høres kanskje ut som en hypokonder, men disse hendelsene er over alle de 8,5 åra eg har bodd på Østlandet. Og alle skavanker har sammenheng i en og samme diagnosen, crohns som eg fikk konstatert i høst.

16 thoughts on “Ubehag på venteværelse…

  1. Det skal ikke mye til for å utvikle skrekk mot leger og legekontor. Selv opplevde jeg at helsesekretærene snakket (nedlatende) om meg og grunnen til at jeg var der, på en sånn måte at de andre pasientene på venteværelset både hørte og forstod hvem det var snakk om… Ikke kult. Og når jeg i tillegg har hatt en fastlege som lo da jeg fortalte om min ekstreme angst for nåler og gav meg klar beskjed om å bli voksen, da er det ikke rart at jeg holder meg unna så lenge som mulig… :/

  2. Usj, ikke hyggelig…. har vært borti leger jeg også som tar seg litt mye til rette. Hyggelig å ville hjelpe meg av med bhen men altså………visse ting blr de ha seg for gode til…men desværre, slike folk finnes overallt. God bedring💪🏻

  3. Usj! Hater leger på flere grunnlag! Men ikke bare legene, men legekontorene som gir legene en plass å være.
    Crohns er no herk! Gjør det beste ut av det <3

  4. #metoo opplevelser hos leger har jeg hørt endel om , det må jo være noe av det værste og komme ut for, føler deg trygg i utgangspunktet , så finner de ut at feks brystsmerter kommer fra underlivet ? Da ringer det en bjelle , disse må miste lisensen og helst bak lås og slå , dette er det man kaller griser , huff

  5. Madelen Berg: Ja, eg sa jo fra, men vedkommende sitter der fortsatt… Glad fastlegen min er tilbake for fullt, for han er seriøs og dyktig 🙂

  6. Mye rart der ute gitt🙈🙈 Vi har et fosterbarn som bor på hemmelig addresse (kode 6) har gitt klar beskjed om at vi må ropes opp med mitt navn på venterommet, ny lege..neida det driter vi i, fullt navn og etterfulgt av? huff har du flyttet mye rundt pga hemmelig adr du da? skikkelig smart😫

  7. Hadde en massør jeg gikk til etter jeg ble påkjørt av bil i 2002 (16år). Brakk venstre ben og fikk fjærne muskelen over kneet pga stanga i benet. Så måtte jo gå til massage for å strekke lårmuskelen så den skulle dekke litt nedover mot kneet.
    Så ligger på ryggen på benken.
    Jeg er 16 år gammel og radioen spiller Lady Marmelade med Christina Aguilera.
    Så stryker han meg på innsiden av låret og sier; – Nå ligger du her på benken med meg.
    Jeg syns det var så ekkelt og følte meg usikker. Ble utsatt for overgrep når jeg var 14 så fikk litt flashback. Torde ikke si ifra. Men gikk ikke dit mer heller. Jeg nektet!

  8. Camilla Undrum: Man blir gjerne litt satt ut når slikt skjer. Skjønner ikke med en gang at det ikke skal være sånn, og da blir det gjerne rart å si fra..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top