Mat

Feilberegna lillelørdagskos – kake i morgen…

Nå som gubben har begynt å jobbe igjen, er det oftest tomt hus når eg kommer hjem fra jobben. Det betyr at eg faktisk kan bestemme hva vi skal ha til middag, fordi det er eg som må lage den. Da blir det mer fisk fremover. I dag ble der derfor sitronpanert torsk med bacon, poteter, gulrøtter og en modifisert Lofoten fiskesaus. Ja eg kan visst eg må, i nøden spiser fanden fluer, men det gjør fanden ikke eg. Av og til lager eg faktisk dessert også, det er like variert som middagene. 

I dag lagde eg ostekake fordi vi hadde en del av ingrediensene liggende, gamle julekaker og kjeks funker jo som bunn. Men litt skivebom ble det jo, for det er i dag eg har lyst på kake, men geléen stivner jo ikke før det er natta her. Pokker. Uansett, kaka er jo knallgod, for eg har selvsagt smakt litt underveis. Det er ei veldig enkel oppskrift, ja til og med eg klarer det. Deler oppskrifta her om du vil prøve den. 

Bunn

Ca 5 dl knuste kjeks

Bittelitt brunsukker

Halv kopp smelta smør

Dette blandes godt og dyttes ned i en form, flat det ut med gaffel eller skje. 

Fyll

3dl kremfløte 

2 bokser kremost mandarin

1/2 boks Philadelphia ost

1/2 boks seterrømme 

200g melis

1 pk gul gelé med halv mengde vann

Først tilberedes gelé med 2,5 dl vann i (stedet for 5), sett kjelen i vannbad mens du pisker krem. Bland inn rømme, så ostene, deretter melis, og til sist geléen når den er kald. Dette heller du over i formen og setter kaldt i 2-3 timer. 

I mellomtida kan du lage en pakke gelé med din favorittsmak. Når fyllet på kaka har stivna kan du helle gelé over, bare sørg for at geléen er kald, og hell forsiktig så ikke kaka blir helt vrak. Så må dette stå noen timer også, til “lokket” har stivna også. Kan være lurt å lage kaka dagen før du skal servere den, så slipper du gå på en liten smell – som eg nå har gjort.

 

Gode gamle kjøkkenmaskina til muttern gjorde over halve jobben!

Category: Mat

8 thoughts on “Feilberegna lillelørdagskos – kake i morgen…

  1. Jeg bomma på ostekake en gang jeg og. Tok full vannmengde i geleen. Men det gikk fint å bruke hele allikevel. Man får bare litt mere fyll på kaken 🎂

  2. Hjemme hos meg er det sheriffen som må stå for maten , hadde kona stått for maten hadde vi nok sultet ihjel , bra at Dask er i stand til og ta over kjøkkenet , her er det håpløst

  3. Frode Hellebø: Er egentlig håpløst her og, eg hater virkelig kjøkkenet, og det hater meg og.. Men noe klarer eg å lage da 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top