DRITER I 1.MAI?

Om det er AP, LO eller folkets dag er for me likegyldig akkurat nå. Eg har fri, og sånn er det bare, hadde tatt fri uansett i dag, for kroppen min har bestemt seg for å være sengeliggende i dag. Sånn er det med crohns, du vet aldri hvilke dager du funker eller ikke, og i dag er en av de dagene da dassen er min beste venn. (Misforstå meg rett, eg setter pris på alt fagbevegelsen har fått til, men ikke alle får dra nytte av det)

Men nok om meg, det finnes mange folk som ikke får benytte seg av denne fridagen. Vi har mange yrkesgrupper som rett og slett ikke bare kan stenge av bedriften sånn helt uten videre. Oljearbeidere, politiet, leger, sykepleiere, bensinstasjoner, søndagsåpne butikker, gatekjøkken, osv. Med så mange som likevel må jobbe, så forundrer det meg at folk bare klager på bønder. Du klager ikke på at du får kjøpt mat i dag, men du klarer på bonden som lager maten din.

«Om bøndene sprer møkk i dag, sprer dem et budskap» sto det i et kommentarfelt på Facebook. Vedkommende som skreiv dette mente nok at budskapet var å gi faen i denne dagen som LO har jobba frem. Men budskapet eg tolker, er at ingenting står i veien for at norske bønder skal kunne gi oss vårt daglige brød. 

Bønder har alt en 200% stilling, dem kan ikke bare ta fri hver gang kalenderen lyser frem røde dager. Det kan gå ut over så mye, blant annet dyr som må ha mat, eller kyr som må melkes. Det som virkelig er noe dritt for bonden, er at mesteparten av jobben gjøres utendørs. Det skjer ute på jorde, og dermed er bonden totalt avhengig av været. 

Se for deg at det du kunne ha gjort i dag utsettes til i morgen, men i morgen kommer noe uventet i veien. Dette varer gjerne i 14 dager til tre uker, og da er det faktisk for seint å ta igjen det du skulle ha gjort i dag. Du skjønner det at en traktor kan faktisk ikke kjøre rundt på et alt for bløtt jorde, så den må ut når det faktisk er vær til det. Så ser du en bonde ute i dag, smil og takk for maten! Dem gjør bare alt i sin makt for at akkurat DU skal bli mett daglig. 

Bilde lånt med tillatelse av Lillefrekke

 

15 thoughts on “DRITER I 1.MAI?

  1. Ja, 1 mai – har blitt for utvannet, takket være politikerne.
    1 mai – var en gang arbeidernes dag (bønner inkludert). Men så ødela politikerne det, med å prate om alt annet enn det som egentlig dagen var ment for – arbeiderne- arbeidsrettigheter – arbeidskår osv.
    Så 1. mai hopper man glatt over – men kjekt med en ekstra fri dag 🙂

  2. Mr. Black Rubber Duck: Det som fascinerer mest er alle som klager over at bøndene jobber i dag, mens dem selv har vært på bensinstasjonen og handla. Burde vel også klage på alle andre som jobber i dag..?

  3. Ja. Eller alle de som har ryddet i hagen etc. Selv har jeg tatt det med ro, men hvis bonden vil få det til å gro – så la han spre møkka på den dagen han/hun vill – sier jeg 🙂

  4. Mr. Black Rubber Duck: Jepp, om ikke dem får det til å gro kan hele sesongen være kjørt.. Selv ligger eg med ullpledd og beveger meg bare når eg løper på do :p Skulle egentlig rydde ute i dag..

  5. Hvor har det blitt av dere i rednecks? Blitt lite filmet. Og ikke med i bryllup og sånn til Kristian og Monika? Var ikke Doc og Kristian veldig close? Har sitti og speida etter dere. Skikkelig kjipt at det så lite av dere sammen med dem.

  6. God bedring til deg Helene. Håper formen kommer seg raskt . Dager som dette merker jeg selv at crohnsen virkelig lever . Leddsmerter herifra til helvete på grunn av kaldt og regnvær . Fysj

  7. Når politiske partier bruker dagen til å slenge dritt om hverandres politikk, er dagens opprinnelige betydning borte.
    La bøndene spre møkk når det passer dem best. Nå tror jeg bonden jeg har fri sikt til, spredte møkk 30.april. Jeg så han kjørte på jordene. 🙂 Men hadde 1. mai passet ham bedre, ville han gjort det den dagen.

  8. Folk som klager på møkkalukt har ikke helt skjønt hvordan det er å være bonde i detta landet. Det er fort gjort å slenge kommentarer, men man burde prøve huske at dette er levebrødet for mange. Har doc og Kristian hatt en beef eller? Ser ikke dem sammen på skjermen lenger. De var det beste radarparet i tidligere sesonger uten tvil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top