SYK I VELFERDSSTATEN? MASING HJELPER!

Det starta for noen år siden med smerter over alt, og ofte dårlig i magen. Eg gikk til både naprapat og fysioterapeut uten at det hjalp på muskler og ledd, det ble likevel bare verre. Etter ei stund kontakta eg forsikringen via jobben og ba om en utbredelse på magen. Da ble det mange hyppige sykehusbesøk. 

Etter flere gastroskopi undersøkelser, koloskopi, MR og diverse andre prøver, kunne spesialistene konstatere at eg hadde Morbus Crohns. En kronisk sykdom som gir betennelse som kan angripe hele fordøyelsen, ja alt fra lepper til fisering. Så fort det konstateres kroniske sykdommer dekker ikke forsikringa mer, og dermed kunne ikke spesialist sette meg på medisiner eller noe behandling, uten at tusenlappene fikk vinger. 

Hos meg ramma det hovedsakelig i tarmene, men også et begynnende magesår, og blemmer i svelget, samt at deler av tynntarm er fullstendig ødelagt. Det eneste spesialist kunne gi meg var en form for diett. Løk, chili, kaffe, rødvin, sterke shots, sitrusfrukter, var blant det eg skulle holde meg unna, altså alt det beste, og det har eg gjort etter beste evne. 

Dermed ble det i januar videresendt en henvisning til gastromedisinsk avdeling på Ahus. Eg valgte selv Ahus fordi dem er de beste i området på MC, og det nærmeste sykehuset utenom Ahus har gjort noen store blemmer med meg tidligere. I mange mnd har eg venta uten å høre noen ting, både spesialist på Aleris, fastlegen, og eg selv har flere ganger ringt og purra uten hell. Formen blir bare forverra seg på denne tida, og de siste dagene har det vært uutholdelig. Derfor ringte eg inn i dag igjen. 

Den følelsen når du har venta i 15 min i tlf, for så å ha kommet til feil avdeling, og blir satt over for å vente i 25 nye minutter.

Holdt på å glemme hva eg skulle si når eg endelig kom gjennom, og fikk stotra frem at eg er bokstavelig talt møkk lei av venting. Fikk gitt personopplysninger og forklart situasjonen, og jaggu! Det var en avbestilling på fredag alt, så nå får eg endelig kommet i gang med behandling. Må si eg gleder meg maksimalt, for det betyr at eg snart kan leve tilnærma normalt igjen!

Tassen passer på meg de dagene formen er verst <3

 

27 thoughts on “SYK I VELFERDSSTATEN? MASING HJELPER!

  1. Ja det er dessverre sånn, den som roper får svar. De andre i bunken greier tydeligvis å vente litt til 🙁 Kroniske diagnoser er aldri moro, noe «nytt» å lære seg, velmenende råd, stadig «kjempe» mot demonen av alt en angivelig føler en går glipp av. De fleste veier vel for og mot noen ganger. Og smerter, smerter en ønsker dit pepperen gror. Håper du får en fin dag med ditt, krysser labbene for fredag :-))

  2. Lykke til med behandling☺ er ikke godt å få rundt og ha mye vondt. Håper du får godt stell på gastro🌹

  3. Ja desverre er det slik når man er kroniker – Man må mase 😕
    Man skal jaggu være sterk og frisk for å være sjuk I Norge, desverre 😢
    Lykke til på fredag ☺Håper du får behandling som hjelper deg☺

  4. Ville bare ønske deg masse lykke til ❤ Har selv Crohns, og fikk det påvist da jeg var 34 år. Fjernet en del av tarm for noen år tilbake…
    Det er en sykdom som rett og slett føles som flere sykdommer å bli rammet av. Mye ekstra som slenger seg på…
    Krysser fingrene for at du får den hjelpen du trenger, og ikke minst ber om, på fredag. Klem fra Mandal

  5. Da er vi to med samme diagnose..
    Veien til et normalt liv har blitt lang for meg..men ønsker deg masse god bedring ❤

  6. Jeg har også crohns, har hatt det siden jeg var 11 (37 nå) så jeg har fått det meste av medisiner, den som funka best (remicade) ble jeg jo selvfølgelig immun mot, typisk min flaks. Men nå har jeg finni noe som virker, lavkarbo kosthold. Det gjør underverker for min tarm, og jeg vet det er mange med meg som også har god effekt av det. Bare et lite tips hvis behandlingen ikke virker eller slutter og virke, masse lykke til 😊

  7. Det problemet hadde jeg også i starten, men det blir verdt det når du merker hvor god effekt det har.. nå velger jeg bare og skeie ut noen ganger i ny og ne samt i jula.. angrer jo egentlig like mye hver gang når villdyret i magen våkner og spyr ut edder og galle.. men men, det er mitt eget valg og være dum 🤣🤣 får inderlig håpe at behandlingene du får hjelper. Krysser fingra👍🏻

  8. Jeg har gått med dette i 30 år snart og det eneste som har hjulpet med er lavkarbo…. Dette helt til jeg begynte å drikke jägermister fast sammen med redbull… Ikke noe annet. Ikke battery ikke noe annen men redbull… Har aldri drukket mye i mitt liv men nå drikker jeg som bare det 3 dager i uken og har det gull…livet er helt forandret.. iflg min irske lege så i mitt tilfelle så reagerer noen syrer som er i redbull sammen med urter i jägermister og holder magen og tarmene i sjakk.. den som ikke tror på meg… Som mange med denne sykdom ikke har gjort… Prøv å se selv… Dette er ikke tull…

  9. Ottar Starheim: Nå er absolutt ingen energidrikk bra for crohns, ei heller jæger, så det styrer eg unna uansett. Kaptein Morgan svakt blanda med kakao funker, og øl, ellers holder eg meg stort sett unna resten 😉

  10. Lykke til på sykehuset . Håper du får medisiner som funker for deg . Vet at mange sliter med valg av medisiner . Men gi det en sjanse . Jeg har prøvd sinnsykt mye forskjellig uten hell , men håper virkelig det hjelper for deg .
    Crohn og alkohol er ikke noe hinder for meg egentlig . Værre med grovt brød/rundstykker IG knekkebrød .

  11. Katrine: Ja nå håper eg bare på behandling her.. Fylla funker om eg drikker øl eller Morgan og kakao faktisk, noe sterkere eller vin blir eg dårlig av :p hehe.. Verste for meg er løk og chili, og generelt mye krydder…kjedelig nå som grillsesongen er i full gang 🙂

  12. Jorunn: Jepp.. Gikk til aleris gjennom forsikringa på jobben. Når det var kronisk dekka ikke forsikringa mer, og saken ble sendt til Ahus. Starta på medisiner for to uker siden 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top