Satte fyr på huset til exen…

Har eg fortalt dere om den gang eg satte fyr på huset til exen? Det er jo faktisk en litt morsom historie. Kan jo fortelle den nå, men av hensyn til exen blir ikke navn og sted nevnt her nå. Ja eg kan faktisk vise hensyn, selv etter å ha prøvd å nærmest brenne ned huset hans.

Det var en del år før eg traff Doc at dette skjedde. Exen var litt sånn at kjerringer skulle helst både jobbe og gjøre alt hjemme, så det gikk ofte i både klesvask, oppvask, støvsuging og matlaging på en gang. Ja en liten hissigpropp fra 50 tallet altså. Dette endte jo med at eg konstant fikk prestasjonsangst. Ikke noe var godt nok, for det var jo ikke mer enn det skulle være i alle norske hjem.

En dag tenkte eg å imponere litt ekstra, eg hadde funnet ei meget delikat og fristende oppskrift på en wok med hvitløksmarinert biff. Gravde frem den ubrukte wokpanna vi hadde fått til jul noen uker før, og fant frem ingrediensene. Hvitløk og olje skulle freses lett først, så det gjorde eg klart i den varme wokpanna, mens eg kutta opp de andre grønnsakene. Ja for frosne grønnsaker og posemat var det jo bare menn som hadde lov å lage.

Ting begynte å bli klart, og eg skulle bare ta en titt på PCen for å være sikker på oppskrifta. Det var da det skjedde, eg hørte bare noe som minna om et hult bjeff samtidig som hele kjøkkenet lyste i oransjegult! Wokpanna hadde tatt fyr! Eg som er pissredd flammer i utgangspunktet ble stiv av skrekk, og turde ikke annet enn å se på flammene som sleika oppetter kjøkkenskapene.

(Dette skiltet har fulgt meg siden denne hendelsen)

Det gikk kaldt ned over ryggen, samtidig som eg holdt på å svi av meg nesa der eg sto. Eneste tanken var at eg må få ut wokpanna, og det fort! Fant en grillvott, grebba tak i panna mens eg i full fart sprang gjennom kjøkken og stue for å rekke bort til terrassedøra. Det var heldigvis en meter snø på denne tida, så det freste godt i wokpanna da den landa ute.

På kjøkkenet brant det ikke mer, men hele den eggehvite innredningen var nå blitt gråsvart. Etter mye gnikking og gnukking fikk eg det bort, det var ikke lenger synlig for det normale øyet. Bare perfeksjonisten fra 50 tallet kunne fortsatt se det.

Det var da eg starta jakten på egen leilighet ja.

20 thoughts on “Satte fyr på huset til exen…

  1. Huff og huff 😱 Skjønner nå at det er DOC som står for matlaginga når kunnskapen mangler 😂😂😂 godt det gikk bra med deg 👍😘

  2. hahaha det er farlig å lage mat 🙂 Jeg hadde blitt redd selv om dette hadde skjedd meg. Godt at du fikk kastet det ut, og at du ikke brant ned hele kåken.

  3. Jeg må jo bare smile av et godt skrevet innleg av deg:)) syns jeg ser det for meg at du tar woken og løper avsted, og ikke minst gnikkinga etterpå. Nei, det med matlaging er ikke så greit. Mannen i huset lager mat her også for å si det sånn;)

  4. Sånn kan skje den beste (les deg) Ingen skadd så det var bra ☺️ Micro er tingen 🙃

  5. Haha, opplevde noe av det samme. Naboen i naboblokken hadde en frityr kjele på, den tok fyr. (Naboen var ferskvaresjef på butikken jeg jobbet) Gikk bra med alle da heldigvis. Du gjorde det rette ved å hive den ut. Her og er det mannen som lager mat, fordi han elsker å stå på kjøkkenet. Han baker til og med fra grunnen av 😉 Bra det gikk bra med deg og huset,slike ting er farlige. Så deg for meg her…

  6. Ha ha 😜herlig historie🤟🏼. Denne perfeksjonisten fra 50 tallet har iallfall fått brent inn minner fra deg 😂.

  7. Hei hvor det går.. skummelt hvor fort det tar fyr. Jeg glemte en pizza i ovnen en gang.. :-0

  8. Litt morsom historie samtidig litt skremmende hvor fort ting egentlig kan gå . Godt det ikke tok mer fyr 🙂 hadde det vært meg hadde jeg fått sjokk og ikke klart å tenke på atjeg måtte prøvd å slukke det. Livredd flammer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top