Mat

Rampestreker som lønner seg!

 

Så var endelig formen min bra nok til at eg kunne bevege meg litt lenger unna dassen da, og den er forøvrig vaska med spylervæske så klart. Så da hadde naboen en plan for denne dagen, vi skulle gå tur med bikkjene. Men dette ble jo ikke bare en vanlig tur nei, for vi hadde lumske planer. Vi skulle nemlig på slang! Jepp to voksne damer på tur med bikkjene, endte opp på epleslang. 

Linda hadde med barnevogn, fordi hunden Enya er en voksen dame som ikke klarer å gå så langt. Vi fikk selvsagt plass til mange epler i korga under vogna, og jaggu var der også pæretrer, så vi fylte jo opp. Den uskrevne regelen er jo sånn at det er lov å ta de eplene som ligger på bakken, det var i alle fall sånn før i tida. Men når det bare var råtne epler på bakken måtte hardere tiltak til verks. Vi klatra opp i buskene og lea litt på noen greiner, og plutselig hadde vi et bærenett fylt med herlig frukt. 

Vel hjemme fordelte vi eplene, og begge hadde planer om å bruke de til bakst. De er jo knasende gode å bare knaske på også, så noen epler ble spart. Resten brukte eg i denne oppskrifta her:

Eplemuffins

3-4 epler

125 g smør

2 dl sukker 

2 egg

2 ts vaniljesukker

2 ts bakepulver 

4,5 dl hvetemel

1,5 dl melk

Sukker og kanel til å strø oppå

Blanda først mykt smør og sukker, før eg piska inn ett og ett egg. Etterpå blanda eg inn det tørre og melk vekselsvis. 

Dette ble så fordelt i muffinsformer. Eplene som var skrelt og skjært i båter fordelte eg oppå røra i formene, og toppa det med sukker og kanel. 

Dette sto i ovnen på 225 grader i ca 15 min, og så kjølt ned i 15 min før en vellykka smaksprøve. 

Selv om man egentlig ikke skal oppfordre til tyveri, kan eg trygt si at eplemuffins smaker best med kortstjelte epler! Vel bekomme!

Category: Mat

14 thoughts on “Rampestreker som lønner seg!

  1. Oppskriften så meget bra ut , vet ikke om jeg skal på epleslang , har dårlige minner på det fra ungdommen da vi ble fersket og måtte rømme fra eplehagen og over ett gjerde hvor buksen hang fast og måtte gå hjem 2 mil med ræven ute pga raknet bukse ,tørde ikke ta bussen

  2. Man har ikke levd flr man har vært på slang. Enten det er gulrøtter, epler, pærer, kålhoder (ja, funker det og) eller anna hodt å putte i kjeften.
    Det beste er jo å bli oppdaga, og akkurat klare å komme seg unna😂😂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top