På tur med sykemelding i baklomma

I sommer har eg fått noen skeive blikk og bemerkninger på at vi har funnet på ting når eg har vært sykemeldt. Vel, skal eg gå rett på sak kanskje? Jepp, eg er ikke dau, men har en kronisk sykdom. Og nei, eg trenger ikke ligge under dyna hjemme hele tida selv om eg ikke jobber mer enn 50%. 

Sjarmen med morbus crohns er at man har betennelser som kommer og går, og flytter på seg i hele fordøyelsen. Det kan ramme alt fra kyssetrut til fisering. Hvor i fordøyelsen og hvor stort utbrudd det er av betennelse varierer konstant. Noen ganger merker eg bare blemmer i kjeften, mens i andre perioder klarer eg ikke å spise fordi spiserøret oppfører seg som en gravid orangutang. Mens mesteparten av tiden oppfører magen seg som om eg har omgangssyke, med både kontinuerlig mageknip og dassløping. 

Eg har ikke feber, og dette er ikke smittsomt, så det er ingen grunn til å slutte å leve. Greit mageknipen gjør meg utrolig sliten til tider, da hjelper det bare å slappe av. Så til dere som mener eg er for syk til å leve når eg går 50% sykemeldt; eg tilpasser livet mitt daglig ut fra hvordan helsa er når eg våkner om morgenen. 

I år har eg faktisk bare vært på TRE rednecktreff, og i tillegg har eg takka nei til utallige invitasjoner til fest. Det eneste folk ser er at vi har dratt på camping eller på hytta, og folk mener eg ikke bør gjøre dette når eg er 50% sykemeldt. Det folk ikke ser, er at I STEDET FOR fest og fyll har vi reist på camping og på hytta i helgene nettopp for å kunne kose oss uten at det skal knekke helsa fullstendig. Både på hytta og på camping har vi dass og seng innen kort rekkevidde, om eg blir dårlig eller sliten er alt tilrettelagt. 

Kort oppsummert har vi faktisk ofra veldig mye pga helsa mi, og alle som har ett eller annet å mene om hvordan vi lever og prøver å gjøre det beste av min situasjon, burde kanskje feie litt for sin egen dør.

 

42 thoughts on “På tur med sykemelding i baklomma

  1. Det er en av ulempene med å ha en kronisk sykdom som ikke synes. Men hadde du bare vært inne og ikke dratt på de turene du hadde orket, vet du hva alle hadde sagt da? Jo, da hadde de sagt at du må jo benytte de gode dagene til å komme deg ut. For det er bra for deg. Dobbeltmoral er en fin greie. Håper du fremover får flere gode enn dårlige dager.

  2. Jepp, enig med deg<3 kos og nyt, det beste du kan gjøre for deg<3 det beste du kan for å ha det bra<3 jeg syns også det er fint du informerer litt om sykdommen:) klem

  3. Gjør akkurat det som passer deg,det er lov å bevege seg ute selv om man er sykmeldt❤har kjent på den følelsen og hørt hvordan orket hun å gjøre ditt og datt når kroppen er så vond😔jeg begynte å svare det at de dagene jeg har veldig vondt så ser dere meg ikke….så gjør som du vil og drit i hva andre mener😀ha en super helg begge to❤

  4. Drit i hva andre tenker og mener.
    Du gjør det som passer deg og kroppen din. Hæppy hælg 😊

  5. Orkidedatter: Ja, eg er åpen om ganske mye, så en sykdom som sender meg på dass i tid og utide er ikke tabu hos oss 😉 Da er det greit å informere litt 🙂

  6. Bare gi gass når du orker.. Ingen kan vel forestille seg hvordan du har det. Alle har vel rett til å leve et normalt liv selv om du er sykemeldt. Støtter deg jeg fullt ut. Klem😎

  7. Klart du kan ha et liv selv om du er 50% sykemeldt. Folk må feie for egen dør før de feier for andre sin. Så om man er kronisk syk, så skal man ikke kunne ha ett liv??? Helt høl i hue. Kos deg når formen tilsier det👍☺️ For er nok av dårlige dager å ta av☺️

  8. Heier på deg jeg! Faen meg tøff som er ute på alt med en sånn dustemage! Skulle ønske ibs magen min var like «snill» som din 😉

  9. Kristin: Snill? Vel… Er en snill mage på do opp til 18 ganger daglig? :p Som eg skreiv i innlegget, både på camping og på hytta har vi do 😉

  10. Jeg syns det er så trist at du og så mange andre skal begrunne hvorfor ,hva ,hvem og når. Hva du gjør og ikke gjør er opp til deg , ingen vet åssen DU har det. Jeg har og mine utfordringer i div omgang men ingen vet åssen det er å være meg. Jeg velger – som deg , å gjøre det beste ut av det jeg kan på mine måter. Jeg syns du er rå, jeg digger deg, og jeg syns du er ei ordentlig herlig dame ! Ja og mannen din virker ganske så Ok han og 🤣 slenger med en klem jeg 🤗

  11. Elin Glidje: Man skal jo ikke måtte forklare seg, men nå måtte eg bare få ut frustrasjonen :p Hehe.. Eg kjører uansett mitt løp så langt det er mulig, elsker å ha det gøy og kunne le med venner. Når det er hva som holder meg gående, så må eg faktisk bare gjøre det 😉
    Klem til deg også 😉

  12. Dette er vel medaljens bakside når man blir en offentlig person. Alle har noe å mene og de trur de kjenner personer bare fordi de viser seg noen minutter på en serie og skriver en blogg. Dette landet er fult av besserwissere, og det er jaggu godt du sparker i fra deg👍😊 Artig å følge bloggen og litt fra deres hverdag. Det betyr slett ikke at vi kjenner hverandre. Stå på videre og lev livet slik det passer deg og Doc👍👍😊😊

  13. Jannike: Takker for det 😉 Men om det er medaljens bakside vet eg nå ikke helt, sånn er det jo for alle som lider av kroniske sykdommer dessverre..

  14. Folk kan drite og dra. Lev det livet du kan.
    Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver, fruen er usynlig sjuk, dvs, jeg ser det, andre ser hu driver med sitt, og sier hvor sprek ho er, de ser ikke smertene, tårene, grimaser av hodepine, medisinskapet, som ligner ett lite apotek, og verdt ei lita formue i “rett” miljø.
    De ser det de vil se, under halvparten av situasjonen.
    Selv har jeg 14 eller 15 små arr rundt på magen etter 2 brokkoperasjoner, jobben syntes det ble så mye fravær at de sa meg opp.
    Publikum kan ta ett brett nystekte boller på tvers, og uttale seg etter bare en mnd som sjuk..
    God bedring, og nyt livet som best dere kan.

  15. Roger: Ja det er jo nettopp sånn at ikke mange ser oss på vårt verste, og dermed tror dem vi bare er late…

    Takk det samme 😉

  16. Vet dessverre alt for godt hvordan det er å leve med en usynlig sykdom.
    Da jeg var 100% sjukmeldt (bipolar og ptsd), fikk jeg stygge kommentarer så fort jeg stakk hodet ut av døra. Det ble jeg jo bare verre av.
    De små tingene som kunne gi meg litt glede og energi, som å dra på kafé med venner, var jo noe jeg, i følge enkelte troll, ikke kunne gjøre så lenge jeg ikke klarte å fungere i jobb.
    Det de ikke skjønte, var at det kafébesøket, kanskje bare et kvarter, tappet meg såpass for krefter at jeg måtte sove flere timer etterpå.
    Bare stå på og gjør det du vil og klarer, det handler om livskvaliteten din.

  17. Snill å snill, den tillater da å reise på campingen 🙂
    Jeg kommer meg ofte ikke de 10 min det tar å reise på butikken. Og når det ikke er sånn så har jeg overhodet ingen energi til noe som helst :p men jeg forstår godt hva du mener , det er andre plasser enn do man gjerne vil tilbringe livet 😉

  18. Så enig med deg, jeg var selv i jobb kun 50% nettopp pga helsen min. Var trygdet de resterende, mange lurte på hvorfor jeg ikke jobbet mer. Jeg som var så frisk??? Jeg sa det som det var, at skulle jeg jobbet mer,så hadde jeg ikke overskudd til barna eller mannen min. Så da var valget lett. Nå er jeg 100% ufør,pga helsen. (den vant dessverre til slutt) Jeg har fibromyalgi som også gir betennelser i kroppen. Flytende smerter ( smerter på “nye” plasser hele tiden) Enkelt skjønner ikke hvorfor jeg ikke jobber,jeg orker jo å gå på kafe?? Ja de dagene som er gode gjør jeg det, de dagene energien er borte ser man meg ikke. Nei som du sier folk får jaggu feie for egen dør,mens vi prøver å leve livet vårt. Fin helg til dere og takk for at du deler med oss <3

  19. Linda: Er rart med det, at det som kan gjøre oss bedre til slutt blir det som trykker oss ned. Tenk om folk hadde klart å være litt mer dømmende..

  20. Ikke bry deg om hva andre mener 😊 kos deg masse når du kan 😊👍Veit selv åssen det er da jeg sliter med noe av det samme men under utredning nå. Doen har vært min gode venn siden mars 😂 Hehe.

  21. Line: Fibromyalgi ja, en del av sjarmen med mc… Har heldigvis ikke det i så stor grad nå 😉 Kjenner godt til hvordan den kan være, så eg skjønner det veldig godt 😉

  22. Kjenner meg sååååå godt igjen… har kronisk nakkeskade, å hender(veldig sjeldent) at jeg må ha en sykemelding fordi den har slått helt vrang. Å da å gå på jobb i bolig for psykisk utviklingshemmede er ikke akkurat helt prima. Men føler at jeg da må holde meg hjemme, for føler meg uglesett:( å sånn skal det ikke være spørre du meg..

  23. Nina Saga Klokkervold: Nei det skal ikke være sånn. Det er ikke alltid jobben kan tilrettelegge for alt som skjer, da nytter det ikke å gå på jobb. Men man kan faktisk fungere tåelig greit andre steder likevel 😉

  24. Jeg ble uføretrygdet for 3 år siden og har fått høre flere ganger at jeg burde klare og jobbe litt når jeg klarer å gjøre alt annet . Ut på shopping, kafé turer , fisketurer osv på gode dager selvsagt . Men det tar faktisk en god del krefter og energi og gjøre disse tingene når man har kroniske (usynlige ) sykdommer . Det er mye som skjer i hjemmet som andre ikke får med seg . Folk bør tenke over hva de sier til oss syke . For noen ganger så landet faktisk såre oss . Vi har ikke selv valgt den situasjonen vi er i . Selv om man et uføretrygdet eller sykmeldt så må man få lov til å gjøre noe sommer positivt for seg selv på gode dager . Legen min sa en gang til meg at selv om du er sykmeldt eller uføretrygdet så skal man få lov til å ha det gøy/koselig når man orker det . Ikke vær redd for det . Man skal leve så normalt liv som mulig . Har du en god dag så bruk dagen på akkurat den måten du vil . Man fortjener det .

  25. En gang lærer Aakvåg på Svelvik ungdomsskole, undersøkte endetarmen min, sa han det, at jeg hadde analfissur. Og man kunne få den her fissuren bort, ved å massere tarmen da.
    Og han sa at han og Geri kunne få bort fissuren da.
    Men jeg ville at Haldis skulle få bort fissuren, og så dro jeg til Haldis-.huset, og Haldis sa det, at hu kunne få bort den her fissuren da.
    Så sånn var nok det.
    Bare noe jeg kom på.
    Men men

  26. AMEN!
    Tusen takk Helene for at du setter ord på vanskelige ting…
    Jeg er selv 100% ufør…
    “Delvis usynelig syk” med sterke kroniske smerter som setter meg helt ut av spill…
    Sånn har det vært i 11 år nå.
    De dagene jeg er skikkelig dårlig er det ingen som ser meg,
    Men de dagene jeg klarer å gjøre noe som å drikke kaffe med venner får jeg alltid høre det…
    Verden hadde vært så mye bedre om alle kunne passa litt mer på seg sjøl..
    Kronisk syke later ikke som de er syke,
    Men det prøver å late som de er friske
    for å leve et tilsynelatende normalt liv….
    Ønsker dere god helg ❤
    Do what you want ❤❤❤

  27. Akershus mamma: Det å late som vi er friske kan være ganske så tøft til tider. Uansett hva vi gjør er det galt i noens øyne.
    Får av og til nok av ting, og da må frustrasjonen ut 😉
    Sånne som oss vil nok alltid bli uglesett av noen, men dem som snakker er oftest dem med største svinet på skogen selv 😉

  28. Folk er rare 😉👍🏻
    Selv fikk jeg kritikk for at jeg var med på arransjemang i ferien min😂😂
    Enkelte som så jeg ikke var på jobb, hadde glemt vi er inne i en periode hvor det er normalt med ferieavvikling og at oxo jeg har krav på ferie de konkluderte med at når jeg var vekk fra jobb var jeg sykemeldt. 🤣🤣🤣
    Til å få mark av enkelte.. 😡
    Stå på videre!!💞

  29. Enig med deg . En er nødvendigvis ikke sengeliggende for det om vi er sykmeldte Bruk tiden vi har til og være i vigør og ikke sette oss til og sture og bli sengeliggende på grunn av spykisk syke på grunn av at vi ikke må ditt og ikke må datt . Viktig og komme oss ut og treffe andre om det er i utlandet eller her . Jeg gjorde det samme som deg ,og det har jeg ikke angret en dag på når jeg ser ting forandrer seg på et blunk . Plutselig er du ute av stand til noen ting . La andre prate om de sliter med og godta at vi bruker tiden på ting som har betydning for vår helse . Det er vel de som burde gjøre noe mere med livet sitt , en og sitte og ergre seg over andre . Fortsett og kos deg så lenge du orker . Vi veit alle at en dag er det for sent . Ønsker dere en fin dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top