Søskenkjærlighet og rare minner!

Som mange vet er eg fra en halvstor familie. Mor og far så klart, tre døtre og flere fosterbrødre. Eg har fått noen spørsmål om oppveksten og familien min, men eg vet at ikke alle vil bli eksponert, og det tar eg hensyn til. Vi er jo som familier flest, glade i hverandre, så at eg velger å ta hensyn til mine familiemedlemmers ønsker, det må dere faktisk respektere. 

Ene søstera mi har vært med på mye sprell, og det er veldig koselig. Vi har mye moro galskap sammen som voksne, men det har ikke alltid bare vært fryd og gammen der. Litt uenigheter har det jo vært, for å si det pent. Er ikke det vanlig da? Det kalles vel søskenkjærlighet, og det har eg tenk (og fått tillatelse til) å skrive litt om nå. Monica, som er fem år eldre enn meg, har nok tidvis fått nok av den masete og plagsomme lillesøstra eg av og til kan være. Hun har i alle fall ved flere anledninger gitt uttrykk for dette. 

Hver dag når vi kom hjem fra skolen fikk vi ei brødskive eller en yoghurt før vi begynte med leksene, for det var middag litt seinere når alle hadde kommet fra skole og jobb. En dag satt vi fredelig og spiste denne brødskiva, ja det var faktisk med leverpostei og majones. Husker pålegget nettopp for det eg nå skal fortelle! Eg var vel kanskje rundt 7-8 år, og veldig oppspilt, for en i klassen hadde plutselig blitt syk og kasta opp. 

Dette ville eg jo fortelle om, mens Monica bare ville spise skiva si i fred. Da eg så at hun reagerte ble det jo litt mer interessant å fortsette. Men da eg fortalte at det var sånn sprutespy som fór langt forbi skrivepulten til min medelev, ble det nok for Monica. Det hele endte med at hun tok tak i bakhode mitt med ene hånda, mens hun klinte skiva med leverpostei og majones godt utover hele trynet og brillene mine med andre hånda! 

En annen historie er da hun plutselig ble trener for fotballaget mitt. Da var eg vel rundt 10 år og vandt til å spille høyre ving. Mange ville jo være midtbane og spiss, og laget ble mye omrokkert for å tilpasse ønsker og kvaliteter. Monica hadde også fått beskjed om å ikke favorisere meg siden eg var søstera, så det endte med at eg ble plassert i mål i en hel sesong! Eg var verken dyktig eller villig til å stå i mål, men hun hadde god samvittighet for det lokale idrettslaget. 

Ellers kan eg fortelle kjapt om noe tidig som hendte noen år seinere. Hun hadde blitt gammel nok til å gå ut, og eg var nesten gammel nok. Fetteren vår hadde invitert oss på fest, og vi takka så klart ja. Det ble der bråbestemt at alle skulle ut på den lokale uteplassen, med 20 års aldersgrense. Vi tok sjansen, og alle kom inn uten problemer. Etter en stund kom en vakt bort til meg og sa eg måtte se til lillesøstera mi som sto og spydde på do. Hæ? Lillesøster? Gikk for å se, og der fant eg jo min fem år eldre søster i halvskakk forfatning. Enden på visa ble at vaskemaskina hennes tok fyr da vi skulle vaske de nedspydde klærne!

Vi har heldigvis fått mye rart å le av i ettertid, ja til og med muttern og fattern klarer å le av det. Mange gode og rare minner fra barndommen.

 

Følg gjerne på insta Doc og Dask 

eller på snap

6 thoughts on “Søskenkjærlighet og rare minner!

  1. Familie betyr ALT! Selv har jeg en bror som er 8 år eldre enn meg. Kranglet som hund og katt da vi var yngre, men betyr alt for meg i dag…!

  2. Som du sier dask så er familie viktig, vi var 4 gutter og du kan jo tenke deg hvordan det var til tider. Nå er vi dessverre bare 3 igjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top