Skader du dyr fordi du ikke tenker?

Nå har vi en litt seriøs sak å komme med, det gjelder alle som drikker eller spiser hva som helst i bil og kaster tomgods og søppel ut vinduet. Kanskje er du på vei til eller fra fest og har sjåfør som kjører deg, du har gjerne flere venner med, og dere super i dere noen kjappe bokser med øl før dere er fremme. Men hva skjer med tomgodset når du har drukket opp? Sjåføren vil kanskje ikke ha søppel og rot liggende igjen i bilen etter deg. Det har en tendens til å ende med at du bare kaster det ut vinduet mens du tenker; problem løst. 

Det du ikke tenker på er hva som skjer videre med denne boksen. Nå skal ikke eg komme med noe mas om miljøet, for disse problemene kan ligge mye nærmere deg enn flytende søppel langt borte i havet. Det som veldig ofte skjer med denne øl eller ciderboksen er at den havner i grøfta eller på et jorde, og dette brytes ikke veldig fort ned i naturen akkurat.

Havner boksen på et jorde kan den bli liggende lenge, helt til en tresker eller forhøster smadrer den sånn at den havner i maten til gårdsdyr. Vet ikke om det finnes noe statistikk på dette, men vi hører stadig om gårdsdyr som har måttet bøte med livet, nettopp fordi de har spist en oppkuttet ølboks som kanskje akkurat du hat kastet tankeløst ut av en bil. Har du samvittighet til å la et dyr lide med indre blødninger fordi du ikke klarte å samle tomgodset ditt i pose? Du kan jo se på bildene nederst hvor ille det faktisk er. 

Når den havner i grøfta kan det også få fatale følger. Under kantslått rives boksen i filler, og blir liggende der med skarpe kanter i alle retninger. Folk går turer med både unger og bikkjer. Har du tenkt på hva som skjer om en unge får tak i en sånn boks før de voksne oppdager det? Det blir ikke pent. Og bikkjer snuser på alt som lukter noe annet enn gress og jord. En dag da eg gikk tur med Tassen klarte han faktisk å trakke på en sånn boks. Den boksen hadde havna i grøfta, og blitt totalt opprevet under kantslåtten i sommer. Heldigvis gikk det bra med de små potene til Tassen denne gang. 

Vil du virkelig være grunnen til at både barn og dyr lider? Nei? Da slutter du å kaste tomgods og søppel ut av bilen!

Bilder ellers her er lånt fra medlemmer på Venner av norsk landbruk på Facebook. 

 

 

 

Flere meninger kommer på våre andre sosiale media etterhvert:

Instagram

Facebook

Snap

 

 

14 thoughts on “Skader du dyr fordi du ikke tenker?

  1. Bra skrevet! Folk må begynne å tenke seg om. Må ha vært en forferdelig lidelse for disse kuene som har mistet livet på denne måten.

  2. Dette er helt grusomt og et så utrolig viktig tema å ta opp!! Vldig glad for at du skriver om dette for det er grusomt å tenke på de som kommer inn i fjøset og er vitne til disse grusomhetene. Jeg blir skikkelig sint, men mest lei meg. Det er så trist å se at kyr på lide for menneskenes dumskap. Sååå trist!!

  3. Dette var et stort problem da vi dreiv med slåttarbeid også, det hendte eg måtte kaste heile lass på grunn av at eg hørte at det kom flasker i forhausteren, det var meir flasker i den tida, så vi fikk ein lyd som varslet om at glass knuste. Håper alle som ser bildene tenker seg om .

  4. Har alltid pose i bilen til søppel. Samler alt der og sorterer heller senere. Problem løst. Er så stygt når folk kaster ting ut av vinduet, så det er forbudt når man sitter på med meg.
    Takk for godt innlegg.😊

  5. Dette er et tema vi brenner for også. Har delt flere artikler om dette, og kommentert enda flere. At den boksen skal ta større plass tom enn full for eksempel. Og om de hadde hatt den panten boksen/flasken representerer i mynt, hadde de kastet den da? Det er så mange gode argumenter på hvorfor du ikke skal kaste de ut av vinduet. Og de som sier, Men bonden kan jo gå over jordet før han slår? De tenker jo ikke at boksen kan fly langt inn på jordet, den legger seg ikke nødvendigvis i kanten av jordet hvor det kan være enkelt å finne den. Og de kan jo ikke tråkke ned alt gresset. Bokser er jo av aluminium, og dermed ikke magnetiske så de kan fanges med magneter i slåmaskinen. Eneste som hjelper mot dette er informasjon og atter informasjon slik at det blir slutt på å kaste fra seg søpla.

  6. Uff..får helt vondt innvendig av å se slike bilder…men..det er dessverre realiteten..og fy så mye søppel og skrot folk kaster ut av bil og når de går tur…For langt inne i skogen finner man tomflasker og annet som ikke skal være der….ish….Det er så unødvendig…Jeg prøvde å lære mine barn og putte godteripapir osv i lomma si…også tømme de når man kom inn…Blir så irritert når jeg ser folk bare kaster papir ol på bakken….Morra di er ikke der for å rydde opp etter deg!! tenker jeg da….;-) Flott skrevet selv om jeg hater bildene…..

  7. Så bra<3 viktig tema og så flott du formidler det, kjempe tusen takk:) På småbruke oppe hos meg plukker jeg stadig søppel og dessverre finner jeg bokser også... det gjør meg så trist. Men jeg fortsetter med det og tenker at jeg gjør mitt for at de dyra ikke skal lide, håper flere tenker sånn, men størst av alt at det pantes.
    Ønsker dere en strålende helg:))

  8. Folk tenker kun til nesetippen . Får vondt inne i meg når jeg ser så mye søppel ute i naturen og hva det gjør med dyrene i landet vårt orker jeg ikke tenke på . For da får jeg vel magesår snart . Folk må virkelig skjerpe seg .

  9. Er så kjip at jeg tar tomgodset hjem først, samler og panter. Ei krone her og ei krone der, blir penger til slutt. Dessuten er det jo mine penger, betalt når jeg kjøpte i utgangspunktet.
    Det at jeg holder det ryddig er en fin bonus.
    Nevøen min jobber som gårdsgutt, takk akkurat å se en knust boks gå gjennom forhøsteren her i høst, så den ble stoppa før dyrevomma…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top