Norsk køUkultur gjør meg forbanna!!

Begynner virkelig å lure på hva som skjer med arten menneske, også kalla homo sapiens. I dag skulle eg en liten tur innom sykehuset for å ta noen prøver, men det skulle vise seg å være krevende, både for tid og tålmodighet. Finnes der noen som tar hensyn til annet enn egne interesser lenger?

Kjørte hjemmefra litt før kl 9, og var ikke inne på Ahus før klokka 10. Dette fordi det var to kolonner med militære kjøretøyer, ene fra Tyskland, den andre så ut til å være dansk. Disse lå riktignok godt under fartsgrensa, men venstre fil var fri til normal kjøring. Likevel gikk det ikke fortere enn en gjennomsnittlig mann kan løpe. Det var ikke noe til hinder for trafikken, bortsett fra mange bilisters behov for å sitte med mobil og filme disse konvoiene. Forstår at en på 4 år er nysgjerrig og synes slikt er kult, men er du en voksen person med sertifikat vet du forbannet godt at det ikke er lov å bruke tlf i trafikken, og at ALLE som kommer etter deg blir forsinka hvor enn de nå skal. 

Parkeringen utenfor Ahus var full, og desperate bilister holdt på å kjøre i meg både fra venstre, bak og fremme. Ingen av disse visste noe om høyreregelen på parkeringsplasser, greit noen av de var der før meg, men regler må likevel følges! Endte med at eg kjørte bort i parkeringshuset, har jo godt av å gå litt uansett. Men der ser det ut som en svær treåring hadde brukt biler og parkeringshus som leker, for ingen av bilene sto parkert innenfor sine felt, og det ble igjen et råtteres for å finne en plass til Forden. Selv med et stykke gange unna sykehuset måtte det betales parkeringsavgift, noe eg mener er tull!

Inne på Ahus var det jo kø også, men der var folk i det minste høflige. Køen til luka hvor man registrerer seg og får ny kølapp var ikke så verst, og nummeret på min kølapp var bare fire hakk etter den som var inne. Crohnsmagen min jobba for fullt, og eg fant en dass, men som seg hør og bør på en sånn dag; her var det også kø. Ingen der ville slippe en eksplosiv crohnsmage før seg i køen, så eg satte meg på vent med kølappen mens eg kneip igjen. Endelig min tur til prøver! Fikk levert en prøve, og tappa meg for 8 glass med blod. 

Men så, ute på veien igjen, verken blinklys eller vikeplikt blir fulgt opp, og en bil stopper til og med midt i rundkjøringa fordi sjåfør merka litt for seint at hun egentlig hadde vikeplikt der. Holdt på å smelle skikkelig. Like etterpå når eg skulle ut på motorveien var det en bil der som ikke hadde tenkt å slippe meg innpå, han bare lå der side om side. Han kunne jo ha bytta felt, men neida, eg måtte presse meg inn bak han, og fremfor en annen som heller ikke hadde tenkt å slippe inn. 

Så når eg skulle svinge av på Karihaugen var bilen bak meg litt hastig, han skulle også svinge av og hadde tenkt å passere meg på innsida. Eg måtte derfor stå på bremsa i 90 sona for å komme meg av veien der. Og sånn fortsatte det til eg hadde kommet gjennom Karihaugen og til rampen ut mot E6 nordover, men der sto det en liten Polo eller noe sånt med varsellys på. Rart hvordan en lastebil kom seg greit forbi mens Caddyen fremfor meg måtte bremse helt ned for å komme forbi!

Vel ute på E6 var det igjen kø. Ei kolonne med militære biler fra Tyskland var på vei nordover. Da eg endelig kom forbi denne ga ikke køen seg, nei da var det glanekø nordover på grunn av de militære bilene som kom i sørgående retning. 

Kom meg til slutt på jobb, men noe som skulle ta meg ca halvanne time tok i dag tre timer på grunn av bilister som overhode ikke burde hatt lappen! Er du så forbanna nysgjerrig på disse militære kjøretøyene bør du parkere bilen og heller stå langs veien, da får du bedre bilder og film, og andre bilister kommer seg frem i tide. Samme gjelder de som ikke kan eller gidder å følge regler, parker bilen nå!

 

 

#trafikk #bil #bilist #militær #glanekø #køkultur #kø

6 thoughts on “Norsk køUkultur gjør meg forbanna!!

  1. Uff, høres ut som om du har omtrent samme temperament og meninger som meg i forhold til kø, og folk som ikke burde hatt lappen… Hehehe…

  2. Folk tenker virkelig kun på seg selv når de er ute i trafikken. Og dette med do kø, folk eier ikke skam. Jeg vet hvordan du følte det da fu måtte prøve å holde igjen . Ikke lett for oss å gjøre det . Men folk burde vise litt medfølelse når det kommer til sånt . Man må få slippe å vise at man må få gå på do når det er sånn akutt og vi ikke kan vente før det evt går galt

  3. #bikerpus: Når folk sitter med ei hånd på rattet og samtidig henger halvveis utav passasjervinduet for å filme en konvoi på E6, sånn at dette skaper flere mil med kø, da blir eg forbanna ja… :p

  4. Pass på blodtrykket nå…hihi..Men forstår deg så godt….Ingen god start på dagen skjønner jeg…Håper du har hatt en god kveld!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top