ULV ELLER IKKE ULV

Ulven plager meg skikkelig for tida! Eller ikke ulven i seg selv, men det at man ikke kan uttrykke seg uten å bli satt i bås. Vi har hatt ulv snikende rundt huset nå i ca et halvt år, og det er lite hyggelig når man har hund som må ut og luftes, både tidlig og seint, både lyst og mørkt. Dette har eg uttrykt meg om et par ganger, og da blitt angrepet som ulvehater, dyremorder, ja noen svarer med setninger som  “er du så dum at du tror ulven livnærer seg på mennesker?”, “jada for menneskekjøtt er jo livretten til ulven” osv.


Bilde funnet på Google. 
 

At eg ikke vil ha ulv i hagen betyr altså plutselig nå at eg vil utrydde ulv og at eg tror den livnærer seg på mennesker, og at eg er morder…. Tenk om noen hadde gidda å tenke litt lenger enn dem klarer å kaste seg selv? Nei, for det finnes jo tydeligvis bare to typer mennesker, de som tror ulven er like koselig som en hamster, og de som vil utrydde alt av rovdyr i hele verden.


Bilde er funnet på Google  

At eg ikke vil ha ulv i hagen betyr IKKE at eg tror den spiser meg, det betyr IKKE at eg har tenkt å “myrde” den, og det betyr heller IKKE at eg vil utrydde den! Det betyr helt enkelt at eg ikke vil ha den så tett innpå fordi eg liker den ikke, og fordi vi har ei bikkje vi er glad i. Fatter ikke hvorfor folk gidder å dikte opp ting å kverulere på, og det gjenstår fortsatt et vettugt og reelt argument for å ikke holde bestanden kontrollert (som vi også gjør med utallige andre arter).

Det finnes mange ting eg ikke liker, edderkopper for eksempel. De som rusler rundt ute lar eg være i fred. Eg holder meg gjerne unna, for det er jo ikke akkurat kosedyr, men eg knerter ikke de som er ute. Eddisene eg finner inne får derimot historien sin endra fort, de blir raskt justert litt i høyden. Det samme med ulv, vi holder bikkja unna når ulven er utenfor, men knerter den ikke. Hadde den av en eller annen grunn dukket opp inne i huset hadde nok guinnes fått noe nytt å skrive om, for da hadde nok hagla blitt henta i rekordfart. Men når sant skal sies; Det er jo et fascinerende dyr – på avstand…

Har enda til gode å ta bilde av denne ulven, for han er jo antydning til sky. Kommer ikke bort i hagen i dagslys, og stikker av så fort det er bevegelse i nærheten. Eg går jo sjelden med kamera klart når eg er ute og driver med noe, og i allefall ikke når eg kjører bil. Derfor ønsker eg meg dette Dashbordkamera fra Deal.no så den kan bli foreviggjort en gang for alle. Dette er spesielt egna til å filme i mørket, og er sneddent og lite uten å forstyrre sikten.

 

Mitt første møte med ulven var som et sjokk. Eg er vestlandsjente, og de farligste dyra vi har i Nordhordland er hjort, krabbe og skattefuten. Så for meg er jo til og med elgen skummel! Men tilbake til saken, eg og Tassen -bikkja, en middels nervøs mittelspitz – var ute på siste dorunden en dag i november, vi rusla den vanlige stripa bortover veien. Tassen ville ikke gå på do, hadde liksom ikke tid til det. Han væra noe, så ut i lufta og med nesa rett opp sto han og sniffa inn ingen ting. Så vi snudde for å gå hjem. Ca 40 m igjen til huset fikk vi se noe rart i gjenskinnet fra siste gatelykta like bortenfor tomten. Rundt 100 m i fra oss sto det et snodig dyr med hode huka ned, den kom luskende imot…. Tassen ble ivrig og ville inn, så vi løp som faen begge to, de 40 m tilbake og mer eller mindre hoppa inn døra! Ulven løp jo da i motsatt retning, og dagen etter fant vi spor.


Bilde tatt ved innkjøringa i november

Etter dette har både eg og Doc sett ulven sånn i ny og ne. Og her som det tidligere var flere elg og rådyr, har vi ikke sett noe sånt på et halvt år. Er dem blitt skremt unna tro? Flere naboer har reagert på dette, og noen av de har også sett ulven, så ja vi er 100% sikker på hva vi har sett. Ja vi har funnet flere spor. 


Bilde tatt ved garasjen i januar. 

En kveld eg kom hjem etter kveldsskift sto den i innkjøringa her, eg trodde først det var en hund, men så jo fort at dette var en pjuskete ulv! Med hjerte i halsen (ja for det er jo spennende) famlet eg etter mobilen for å ta bilde, mens ulven i lett jogg forsvant i mørket bak garasjen. Rygga tilbake i veien så eg kunne lyse etter den, men den rusla ut på jorde. Så bare de lysende øynene et øyeblikk før den ble borte. Dagen etter var eg ute og titta etter spor. Fant to tydelige som eg tok bilder av, ett midt mellom garasjen og huset her, og ett ut på jorde. Var ikke så mange sporene siden det fortsatt var mye tele i jorda.


Venstre på jorde her, høyre mellom hus og garasje i mars.

Poenget mitt er ikke å legge meg opp i ulvedebatten, men eg vil bare ikke ha dyret i hagen. Og når den rusler rundt her aleine, ingen flokk, og mindre og mindre sky for hver uke, da er det et tegn på at denne er utstøtt og begynner å bli desperat. Det er ikke noe eg vil ha på den samme plenen som bikkja vår leker på. 

 

-Dask

5 thoughts on “ULV ELLER IKKE ULV

  1. Skjønner du er redd for hunden. Hadde nokk gjerda inn ett område på tomta slik at ikke ulven kan komme til bikkja.

  2. Ulven klarer helt fint å hoppe over et gjerde. Har jo kommet over gjerder på 3meter, så tror nok ikke et hagegjerde hjelper en skit gitt.

  3. Anonym: Hehe nei, må nok ha skikkelig hundegård med gitter oppå også da, og det har ikke vi råd til nå.. Da tar vi heller forhåndsregler og ikke slipper bikkja ut aleine 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top