FREDAGSSATIRE: HIJAB, KORS OG SYMBOLER PÅ TV

Nå har det vært mye mas og styr både i media og på fb om dette tema. Folk lurer på hvorfor NRK kan ha en programleder med hijab, når en annen person ikke får bære et bittelite kors. Selv mener eg dette virker litt dobbeltmoralsk, men hva gjør vel det? Dobbeltmoral er jo dobbelt så bra som moral. 

Joda, eg har fått med meg at et nyhetsanker ikke skal bære et religiøst symbol, og at det andre programmet er en dokuserie der “alt er lov”. Reglene er forstått. Likevel er det rart hvor mye oppstyr det blir hver gang det dukker opp et religiøst dilemma eller spørsmål. Hvorfor får muslimene når ikke vi kristne får? Da lurer eg på hvor mange av de som engasjerer seg, som faktisk er kristne. I følge sno.no er det jo bare 10 % av nordmenn som praktiserer kristendom. Hvorfor skrike over et kors da? 

Personlig ble er mer opprørt for noen år tilbake, da Vår Staude fikk beskjed av TV2 at hun måtte bytte klær under GMN. Nei man skal jo ikke reklamere for alkohol, men nå har jo Jack Daniels blitt et ikon og på en måte et klesmerke, har ikke tall på hvor mange klesplagg eg har med den logoen på. Hva er egentlig verre med Jack Daniels enn religiøse symboler? Jack skaper latter og moro, og til og med underholdning. Joda det er svindyrt, og ved for høyt eller raskt inntak, kan man bli nokså dum. Men i utgangspunktet er den til for nytelse og artige sprell. Har mange gode historier som starter med “han spretta ei flaske Jack”. 

Hva med religion? Det kan være mye mer farlig enn Jack. Hvor mange kriger er starta pga Jack, kontra hvor mange som har vært og pågår pga religion? Hvor mange har drukket seg i hel, kontra hvor mange som har dødd i krig av religion? I en religion følger folk en tulling med en haug med barnebruder, og man skal drepe alle vantro. I en religion sitter en fredelig gjeng av mannlige jomfruer ikledd kapper og ber, og i neste øyeblikk slakter de folk i et annet trossamfunn. I en religion elsker Gud alle, skapte alle, ja til og med de homofile, likevel sender Gud de til helvete. Hvor er logikken? Er dette sunt? Nei, det er ikke noe mer sunt enn å bli drita på Jack i allefall. 

Det er nesten det samme som om vi skulle banne alle andre store logoer på TV. I mine øyne er det jo nesten like gale å gå med svindyre klesmerker på TV, for tenk på de fattige som ikke har råd til annet enn gamle filler som har gått i arv i 8 generasjoner, og i tillegg blir mobba for dette. Må jo være et hån for dem. 

Nei, la nyhetsanker gå med kors, la programleder i ungdomsprogram gå med hijab, og la Vår Staude gå med Jack Daniels topp. Vi har da større ting å bekymre oss for, enn å bruke energi på sånt?

(Bilder er henta fra Google)

 

#hijab #kors #jackdaniels #symbol #religion #alkohol 

2 thoughts on “FREDAGSSATIRE: HIJAB, KORS OG SYMBOLER PÅ TV

  1. Syns det er på tryne… her er de i vårt land, også skal ikke vi få bruke kors? Haha XD jeg har det tattoert jeg, på pur f, haha neida, men fordi jeg ville det 😀 bestemor som ga meg kjedet og det er nå tattoert på meg, så hvis jeg skal på tv en gang igjen skal jeg brette opp buksa å brife med leggen min haha XD og korset

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top