SURSTRØMMING

Så du ukas episode av Norske Rednecks? Ja surstrømming er så jævlig som folk sier. Nå har vi sett to episoder av rednecks som på død og liv må prøve å spise surstrømming, og det uten hell. Klærne til Doc og meg måtte vaskes 8 ganger får å få bort lukta etter disse turene, så dette er ikke å anbefale. Fikk du ikke med deg siste episode? Repriser går søndager kl 21 på MAX og mandager 22:15 på TVNorge. 

Dette fantastiske fenomenet er jo påstått å være en tradisjonell rett i Sverige, på lik linje med rakfisk i Norge. Sild renses og lettsaltes før den legges til gærding, så enzymer og sukkerarter gjør at fisken forråtner. Grunnen til hermetikkbokser er ettergjæring, og derfor en fortreffelig eim som minner om Tsjernobyl når den åpnes. 

Er har siste uka gjort en egen “spørreundersøkelse” på jobben, altså spurt mange av mine svenske kollegaer hva dem mener om denne retten. Av alle eg har spurt er det nøyaktig null personer som spiser dette, og ei mente til og med det var en av grunnene til at hun forlot Sverige. 

Så hvem spiser egentlig dette? Jo det er godt voksne og helst eldre svensker, og selvsagt Morgan og Ola Conny. Alle andre som smaker på dette er stort sett full, eller blitt lova mye penger for å spise det. 

Denne konserveringsmetoden kom til Sverige på 1500 tallet, og det spekuleres i om det oppstod ved feilbehandling pga saltmangel. Eg tror på det siste. På grunn av at surstrømming inneholder høyere mengder av dioksin og PCB enn de tillatte grenseverdiene for fisk innen EU, har Sverige faktisk hatt unntak fra disse reglene. Det sier vel sitt om denne retten…?

Har du aldri kjent lukta av surstrømming? Bilde her illustrerer greit hvordan det lukter. Foto: TVNorge/MAX 

Nei i dag blir det nok burger på Don, med chili og cheddar ost!

#surstrømming #råtten #fisk #gjære #konservering #kvalm #lukt

7 thoughts on “SURSTRØMMING

  1. Hvorfor spise med klærne? Spiser du som folk (noe man lærer seg i barnehagen) så trenger du ikke vaske klærne, uansett hva du spiser.
    “påstått å være en tradisjonell rett i Sverige” – Påstått? Det er det, bland veldig mange svensker. Jeg har bodd i Sverige i 30 år, og det har alltid vært på bordet. Uansett om jeg har bodd i vest eller øst. Kollegene dine kanskje ikke spiser det, eller så er de redde for å bli dømt. De er kanskje litt for opptatt av å opprettholde en skapt image av seg selv – det er mange som er det også, spesielt i disse dager, og spesielt når de er på en ny plass med nye mennesker. Ikke glem det. Folk prøver ofte å skape et nytt image i samband med at de flytter.
    Opprinnelsen er heller ikke noen spekulasjon. Det ble til i en tid der konservering ikke var lett, fordi man ikke kunne fiske året rundt.
    I øvrig er jeg 30 år selv, og spiser det. Synes ikke det er noe vondt i det hele tatt. Greit, det lukter søppel/kloakk (bokstavelig). Men klarer man ikke den lukta er man vel fortsatt på “æsj”-stadiet i barnehagen. Smaken er noe helt annet, og spiser man det slikt det skal spises, og ikke kun fisken, ikke skinnet og annen dritt, så er det som sagt, ikke veldig vondt, synes jeg.
    Det virker som du har en del ting å lære deg her i livet. Du kan vel i det minste begynne med å lære deg 1) å bruke Google og 2) slutte å skrive i definitiv form for noe som er ekstremt subjektivt? Du legger frem mye som fakta her, uten å uttrykke at meningen er personlig.

  2. ..og kanskje få hjelp av noen til å endre siden din slik at kommentarer får en bakgrunn og er mulige å lese for de som vil det. Burde gå rimelig fort å sette en “background-color: #FFFFFF;” på elementet rundt kommentarene.

  3. Adrian: Ble du virkelig så fornærmet av dette innlegget? Jøss…

    Og nei eg spiser ikke med klærne, men den fordømte boksen spruter jo som Huge Hefner når den åpnes…

  4. Fantastisk! Lenge siden jeg har sedd menn opptre som en sprutfontene pga fisk. Skal sies at jeg kjente lukta gjenna tvskjermen men den ga meg heller en latterkrampe som hørtes til naboene mine enn oppgulp😚👌 dere er hærlige!

  5. Jeg synes faktisk at voksne men esker burde golde seg for god til å komme med den slags piss som Adrian gjør. Synes du ikke om innlegget, så ta deg ei bolle i stedenfor å komme med piss. Det er rett å slett sandkasse-syndrom!!
    Dask….
    Fantastisk blogg å dette innlegget var knall👍 Jeg leser alle innleggene og flirer veldig godt ☺️
    Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top