Min største frykt, ja eg er pingle…

 

Alle har noe de er redde for, en frykt eller fobi, noe som gjør deg usikker eller treffer et veldig svakt punkt. Mange er redde for edderkopper, eg også for så vidt, men det er ikke det værste. Er forresten ikke redd for slanger, har hatt cornsnok for mange år siden. Nei, min aller største frykt er noe helt annet. Og det har Doc fått oppleve.

I hele mitt liv, fra tidligste barndomsminne til dags dato, har eg vært redd for å brenne inne i et hus eller en bil. Har aldri opplevd noe traumatisk med flammer, det værste må vel være da tårnet til Tobias “tok fyr” på teater med Kardemommeby når eg var liten. Men eg nekter å tro dette er grunnen til min flammefrykt. 

Med ujevne mellomrom dukker disse marerittene opp, at eg sitter bak en kommode mamma hadde til dukkeklær, og ser flammehavet sluke alt rundt meg. Ingen rømningsvei, ingen muligheter, kjenner varmen nærmest smelter huden min. Det er helt forferdelig, er sikker på at siste time er påbegynt. Så våkner eg svett og klam, får ikke sove mer. Dette har gitt meg ekstra stor respekt for alt som har med flammer og gass å gjøre. 

Det visste nok ikke Doc om første gang han skremte meg. Vi kjørte gamle mazdaen over nikevegen, fra min leilighet på vei til Doc. Taket var nede, så eg hadde store problemer med å få fyr på en røyk. Sitter dypt konsentrert og fokuserer på å skjerme unna vinden, og klarer å få ei lita gnist i det Doc brøler ut “HAR DU HØRT HISTORIEN OM DE TRE SMÅ FISK?” alt han orker! Der gikk både sigarett og lighter til skogs…

Hadde eg vært smart hadde eg fortalt han om frykten min da, men nei, eg skulle nok få oppleve mer skremming. Første gang vi var på hytta sammen skulle eg brilliere med hjemmelaga lapskaus, hadde alt klart i gryta, var bare å få på den helsikens gasskomfyren. Det skulle bli vanskelig. Full fokus, trykka på “klikkeren” og vridde på gassen. Gjorde jo alt etter boka, uten hell. Prøvde igjen og igjen. 

Sto krumrygga over komfyren i egen verden og småsvetta litt halvsint, og plutselig kommer et PANG!! ca halvanne cm fra bakhode mitt. Det var Doc som skulle være morsom igjen. Har ikke ord for hvor sint eg ble, så eg tok med røyk og øl, gikk ut og satte meg i ei snøfonne iført bare superundertøy og tøfler. Der ble eg i en halvtime til maten var klar, og så måtte eg pent fortelle min da ferske flamme om hvor pingle eg faktisk er på – ja akkurat det – flammer…

#frykt #fobi #redsel #flamme #brann #gass #pingle #skremme

4 thoughts on “Min største frykt, ja eg er pingle…

  1. Flammer er dødsskummelt! Frykten min kommer av at jeg ved to anledninger har funnet mamma/pappa sovende på sofaen med stearinlys som har satt fyr på stuebordet/pianoet… På grunn av dette så er jeg antakelig en av få kvinner som ikke pleier å tenne stearinlys, syns de er driitskumle…
    Får håpe han Doc har lært da og ikke skremt deg noe siden…!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top