Ta ikke fra meg identiteten min!

Eg er en ganske åpen person, Doc også for så vidt. Vi er på ingen måte woke, vi tåler mye og blir ikke lett krenka, men vi har ingen ting i mot å lære om ting vi ikke vokste opp med. Nå for tida merker eg mye snakk om kjønn, hvor mange kjønn det er, og hvor mange forskjellige legninger. TikTok har mange videoer om temaet, og det er akkurat der eg har fått inspirasjon til dette innlegget.

Sånn eg ser det (min personlige oppfatning) er det bare to kjønn. Man blir født som hun eller han, innover- eller utovertiss. Og om noen graver opp likene av oss om noen hundre år vil de bare kunne slå fast hvilket genetisk kjønn vi hadde, altså mann eller kvinne.

Hva man identifiserer seg som er en helt annen sak, det kan være så mangt. Noen velger å bytte kjønn også, og det må man gjerne gjøre om det hjelper. Null problem for meg. Det er som muttern pleier å si; man trenger ikke forstå alt, men man bør kunne respektere det uansett. Klok dame det.

Doc er mann, eg er kvinne, enkelt og greit.

Men det er en ting eg reagerer på, som eg synes har gått litt langt. Vi som identifiserer oss som det kjønnet vi ble født i og er hetero, vi begynner nå å miste vår identitet som det vi faktisk er, nettopp kvinner og menn. Om du er født kvinne, identifiserer deg som kvinne, og liker menn, da kalles du i dag ciskvinne. Er du født mann, identifiserer deg som mann, og liker kvinner, da kalles du i dag cismann.

På TikTok blir vi såkalla ciskvinner omtalt som «person som kan føde» eller «person som menstruerer». Hva i alle dager skjedde her? Eg verken føder eller menstruerer så lenge eg bruker p-piller, eg nekter å bli fratatt min identitet som kvinne. Og eg er sikker på de aller fleste menn ikke vil bli omtalt bare som «person som kan befrukte».

Hva nå enn andre måtte føle seg som, identifisere seg som, eller operere seg til, så er vi fortsatt menn og kvinner. Eg respekterer hva du måtte gjøre og hvilken legning du har, men da må også du respektere at eg identifiserer meg som ei helt vanlig kvinne, dame, jente, eller hva enn. Eg er så mye mer enn en menneskeproduksjon eller månedlig bløder. Gjør hva du vil med din identitet, men vær grei å ikke ta fra meg min identitet, for da kan den gjensidige respekten bli utfordra.

 

Snap/Insta

4 thoughts on “Ta ikke fra meg identiteten min!

  1. Begrepet “cis” kommer fra Julius Cæsar og gallerkrigene. På hans tid hadde de “Gallia cisalpina” og “Gallia transalpina”, altså på hitsiden eller bortsiden av fjellet. (Hi siå eller da siå som de sier på Voss.) “Trans” er de som er i bevegelse i forhold til dette metaforiske kjønnsfjellet, mens “cis” er de som holder seg på den siden “der de hører hjemme”. Det har ikke noe med seksuell orientering å gjøre. En typisk homo er for eksempel definitivt cis og foretrekker det samme i partneren. Forøvrig er jeg enig i at det er alt for mye dillettantisk snakk om dette temaet.

    1. Ifølge dagens ungdom rundt i verden er nåværende betydning av cis at man identifiserer seg som kjønnet man er født i og er hetero. Godt mulig det er feil, men prøv å overbevise resten av verden om det da 😅 Det er veldig mye diskusjon rundt dette på TikTok, og da blant unge over hele verden. Er mange uttrykk som har blitt til noe annet oppigjennom som eg har irritert meg over, som f.eks å «hate på», men det nytter ikke å si noe eller bruke energi på det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top