NEKTER Å VÆRE SYK MER – diagnoser og mat

Kroppen min skal liksom hvile litt, for eg sliter jo med knær, hofter og skuldre, samt noe så fint som spiserørsbetennelse. For å toppe det hele er eg hypermobil, leddene mine kan bøyes forskjellige grader feil vei. Bueskyting er for eksempel ikke bra, men utenom litt mislykka motorikk er det ikke farlig. Nå har eg gått for halv maskin noen uker, altså 50% sykemeldt. Før det var eg 100% sykemeldt noen uker. Dette gidder eg faktisk ikke mer! Syk kan de være de som har tid og ro til det!  


Resultat av bueskyting, strikken treffer pga innoverledd. 
 

Ikke kan eg trene, ikke løfte tungt, ikke stresse, ikke kjøre snile på jobben (sånn elektrisk pallejekk som du står bakpå). Så hva i huleste skal eg drive med da? Kan jo bli stressa av rastløsheten, rett før eg dytta i meg sjokolade i sta bare for å ha noe å gjøre på. Husarbeid og hagestell har eg lagt delvis over på Doc, men må liksom bistå litt selv likevel. Samvittigheten kan jo gnage like mye som ei vond skulder. På jobben er det nok av ting som må gjøres uten å måtte løfte for mye, selv på et lager, så eg har bestemt meg får å friskmelde meg og prøve å gå fullt igjen. 

Først trodde legen det kunne være fibromyalgi eller reumatisme, men etter resultat på de siste prøver tror eg han er veggis. På grunn av at de 7 glassene dem tappa fra armen min viste alt for høy blodprosent og for mye puriner, mener han eg bør kutte ut alle typer kjøtt og fisk ei stund. Når man er vant til å ha bacon og pølser til kjøtt og fisk, i stedet for brokkoli og gulrøtter, da er det ikke bare bare å kutte ut kjøtt. Alkohol er visst heller ikke bra, så det er ikke mye fart her. Nei vi får se hva fysioterapeuten klarer å fikse ang muskelsmertene. 

Dette spiserøret er forresten ikke godt å bli klok på. Nå har eg medisiner for det, men de funker jo bare når de selv vil. Noen dager får eg nesten ikke i meg annet enn kaffi, andre dager kan eg spise bortimot normalt. Men sterkt krydra mat er ikke noe suksess, igjen, hva gjør man da? Nudler uten krydderposen, lett fordøyelig, men ikke særlig godt. Ser ut som bikinikroppen kommer lettere enn forventa i år gitt, ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Er jo lettere å la vær å spise, enn å konstant ha vondt i bringa og mellomgulvet eller å spise en fullstendig smakløs salat – for det er jo hva som gjenstår i min matgruppe nå. Ukrydra nudler, salat og milde supper, et riktig så kulinarisk utvalg. 

Nei dette har eg fått nok av, så eg har i dag “sagt opp” sykemeldinga og bestemt meg for å prøve full dag på jobb igjen. Har en kontorkrok på avdelingen, der kan eg sikkert få gjort en del. Kantina bruker forresten å ha supper to dager i uka, så de dagene kan eg i det minste spise meg mett. Ellers blir verste problem å holde meg unna colaautomaten, for det er jaggu ikke bra det heller. Men det må uansett være bedre for alle parter å dra seg på jobb, i stedet for å sitte hjemme og kjenne etter om smertene begynner å nærme seg buk og nakke i tillegg! Bare en liten tur innom legen å få sjekka hvorfor medisinen ikke holder unna spiserørsbetennelsen lenger, så blir det nok bra greier.


Alltid god tid på venteværelset i velferdsstaten. 
 

Ut blant folk og tenk på noe viktigere enn egne problemer, kan være mye medisin i det. God bedring til meg!

Bloggen vår

#syk #fibromyalgi #reumatisme #blodprøve #diagnose #frisk #jobb #sykemelding #medisin #kosthold #mat #kantine

6 thoughts on “NEKTER Å VÆRE SYK MER – diagnoser og mat

  1. Ska’kkje være enkelt.
    Tatt av 20 kilo på 3 mnd jeg. Ete er lotteri, det eneste som er bankers er at jeg får vondt i magen, og kanskje klarer å la være å spy pga kvalmebyga som kommer.
    Energi? Hva er det? Legge seg klokka 12 på kvelden, våkne klokka 8 etter tilmålte timer søvn og verra like trøtt om ikke trøttere enn jeg var da jeg la meg…
    God bedring, og lykke til på jobb. Kjenner jeg er så energilaus at jeg tar sjukemeldinga legen kaster etter meg…

  2. Enig med deg, det er bare kjedelig å sture i sykdom! Revmatisme står ikke i veien til stå på vilje, humør og mot.. God bedring, og kjør på 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top