EG – EN MORDER?

Sommer! Det betyr all mulig slags mat på grillen. Svin, biff, lam, pølser, kylling osv, og det er så godt! Det er helt fantastisk hvor mange muligheter en har på grillen, gjerne noen grønnsaker og tilbehør også. Finnes ikke begrensninger. Bare å fyre opp og marinere alt en finner og la det godgjøre seg over glødende køl. Nam! 

 

 

Noen mener dette er barbarisk. Vi er kaldblodige mordere. Tenk å drepe et dyr som bare vil leve og ha kjærlighet, bare for å spise det. Ifølge en del veganere er vi nemlig fæle folk som dreper levende vesener bare for egen nytelse. Eg har fått høre det og lest mange meninger i det siste, og i følge disse menneskene finnes der ikke noen unnskyldning for å spise kjøtt – eller spise er drept individ, som dem sier. 

Men! Når sant skal sies. Eg var på gastroskopi for ei stund siden, og eg har tatt mange rare prøver siste året pga smerter her og der. Og flere spesialister har fortalt meg at kroppen min MÅ ha kjøtt. De næringsstoffene man får i piller og kosttilskudd vil ikke kroppen min ta opp, det blir oppfatta som falsk næring. Eg blir syk om eg ikke spiser kjøtt. Siste spesialist eg var hos ba meg om aldri å bli veganer. 

Derfor lurer eg, er eg en kaldblodig morder? Eller følger eg bare næringskjeden slik evolusjon og utvikling har forma meg? Er det synd på dyr som må dø for at eg skal få mat? Eller skal eg lide for å la vær å spise den maten som er beregna på oss mennesker?

Ja det er mange dyr som lider i verden, og som oppvokst bonde vet eg hvor ekstremt strengt det er med dyrehold i Norge. Norske bønder må faktisk bygge om fjøs så fort det kommer nye restriksjoner for å oppnå kravene til både høyde, romslighet og komfort for dyrene. Storfe skal også ha minimum 8 uker ute på beite, og eg vet mange får mye mer utetid og mosjon enn dette. I Sverige prøver dem å bli kvitt denne regelen, mens i Danmark finnes der ikke per dags dato noe slik regel. Dette er bare ett av mange eksempler på hvor mye bedre dyr har det i Norge enn ellers i Europa, og derfor kjøper eg konsekvent norsk kjøtt. 

Eg kan ikke si eg føler meg særlig barbarisk og fæl når eg spiser kjøtt, for hva er da ulven, løva, tigeren og alle andre kjøttetere? Dem river ihjel bytte sitt og begynner gjerne å spise på det mens det enda har puls. Eg spiser norsk kjøtt fra hovedsakelig gode norske bønder, som behandler dyra pent helt frem til de leveres for en human avliving. Derfor vil eg avslutte dette innlegget med å si; TAKK FOR MATEN KJÆRE NORSKE BØNDER, EG TRENGER DERE!

Legger ved noen bilder tatt av bøndene selv


Foto: Thorbjørn Arntsen


Foto: Tonje Jønnum


Foto: Nordåsen Gård


Foto: Anniken Gran Bratli 
 


Foto: Hanne Dragsnes


Og selvsagt meg selv meg selv på beite til Redneckfrue’s søster Foto: Redneckfrue
 

#bonde #mat #veganer #kjøtt #kosthold #helse #norgetrengerbonden 

6 thoughts on “EG – EN MORDER?

  1. Spis maten din med god samvittighet😊Om noen er vegetarianere så er det deres valg..Nå skal jeg snart kose meg med hvalkjøttgryta mi😘

  2. Tuller du eller? Greit nok at du har din egen mening om å spise kjøtt, men unnskyldningene dine får du ta en annen plass. Du spiser kjøtt kun fordi det er godt, lett tilgjengelig og det er en vane, enkelt og greit.
    Dyr er IKKE beregnet til mennesker, dyr er beregnet til dem selv. Ingen fortjener å bli spist, men løver, tigre og slike dyr er kjøttetere eller omnivore som det også heter. Kjeven deres er laget til å kun gå opp og ned, det er for å rive fra hverandre kjøtt. Vi mennesker kan bevege kjeven opp og ned og skrått, slik som planteetere kan. Mennesker er ikke lenger avhengig av kjøtt, og det er helt på jordet at du påstår at du har en medisinsk grunn til å spise kjøtt. Stå nå iallfall opp for den egoistiske avgjørelsen din.

  3. Å, du kjære Lill!
    Søk opp FoodMap, og Ibs!
    Eneste eg vet eg kan spise – uten å få kramper, smerter og på da verste, bli sengeliggende, er kjøtt! Og om du skal gå rundt å mene at å ha en medisinsk grunn for å spise kjøtt er egoistisk, so versego – ta mine sko for en uke kanskje to! So kan du få sjå kor kjekt da e!
    #uvitnekvinnemennekse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top