Sophie Elise – Stokk dum, eller egentlig smart?

Oppmerksomhet. Hva er det? Og hvorfor vil enkelte ha det? Eg er ingen ekspert, kan bare snakke for meg og Doc, men eg tror de fleste liker det innerst inne.

Noen mennesker er mer utadvendt enn andre, noen liker å hilse på masse folk. Doc og meg kan vel på noen måter sammenlignes med bikkjer, på steder med mye folk har vi det alltid travelt med å få prata med flest mulig. Er det noen som sier hei og vil prate, er jo det alltid koselig. 

 

Det finnes mange måter å søke oppmerksomhet på. Noen kler seg i hijab og direkte oppsøker folk som ikke liker det, bare for å komme i rampelyset, som Malika Bayan saken for en stund siden. Noen helfolierer campingvogna og lager sheriffbil av en gammel cherokee, som vi har gjort. Mange har vært med i forskjellige dokusåper om både camping og annet. 

 

Sophie Elise gjør det på en helt egen måte. Hun vet nøyaktig hvordan hun skal provosere for å få oppmerksomhet, og hun er flink i sitt “fag”. Hun provoserer uten å gå på enkeltpersoner, uten å bevisst ødelegge for noen. Mange oppfatter hun som ei uskyldig eller dum blondine, men er hun egentlig det? 

 

Hun skriver en del om de typiske rosabloggtemaene som omhandler utseende, og en del om hverdagen sin. Men hun tar også opp samfunns- og miljømessige spørsmål. Og hun når faktisk ut. Hvorfor? Hun er flink med satire, så folk deler i vei og tror hun er stokk dum, mens poenget hennes blir brent inn i netthinna til alle berørte! 

 

Se for eksempel på da hun skrev JEG SÅ EN MANN MED HJERTESTANS, folk delte i vei og synes hun var skikkelig dum. Hun skreiv at hun ikke ville ta i vedkommende. Hva skjedde? Jo de fleste fikk med seg at man skulle gjøre det motsatte, og sånn ble de altså opplyste. 

 

Siste “stunt” av henne var en musikkvideo “All your friends” som kom ut nylig. Den ble resultat av at hun liksom aldri har følt seg god nok, som hun selv skriver i egen blogg; hun ble fanget i en fantasi om hvordan det kunne være, i motsetning til hvordan det var. I hennes gode perioder tenkte hun at hun var god nok, mer en god nok, faktisk bra nok til å ha sjans på alle hans venner! Derav tittelen All your friends. Det hele handler altså om hennes kamp mot selvtillit. I videoen ser vi ei lykkelig Sophie Elise sammen med en knalldyktig danser, en faktisk noget stilig kar. MEN han er mørkhuda. Det ble for heftig for landets mest primitive folk. 

Både Sophie Elise og danseren Kingsford Siayor har fått enormt med oppmerksomhet siste dagene pga dette. Ikke positivt. Er det norske folk så rasistiske? Eller er det sjalusi fordi ei ung “dum blondine” faktisk får til noe? Ikke godt å vite, men på grunn av alt dette oppstyret ble til og med eg nysgjerrig og så videoen. Sånn bortsett fra at det overhode ikke er min musikksmak, så ikke eg noe galt i denne videoen. Den er jo ikke noe annerledes enn all annen dagens popmusikk. 

 

I stedet for å sitte bak et tastatur og skrike om hvor fæl andre er, gjør heller noe positivt selv. Gjør noe med frustrasjonen du tydeligvis bærer på, vær kreativ og produser hva som helst, bare det ikke går ut over enkeltpersoner! Ja, om ikke du er redd for å selv bli hetsa da…

 

 

 

#sophieelise #blogg #musikk #oppmerksomhet #hets #rasisme #sjalusi #misunnelse 

6 thoughts on “Sophie Elise – Stokk dum, eller egentlig smart?

  1. jeg tror hu vertfall klarer seg med det hu liker på kreativt vis vertfall, så for meg er det ganske smart -tror hu jobber for å være happy akkurat som de fleste av oss

  2. jeg har faktisk true på en serie med doccen o dasken jeg da men; tror jammen det hadde slått ann jeg

  3. – greit; da har jeg faktisk pitcha et realityt konsept til TV3 om det nå via e-mail; så får vi se om det ruller på..lykke til Doccer o Dasker; may you become famous and it shall be peace on earth…ellerno

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top