BARNEVENLIGE OPPSKRIFTER PÅ KOS

Det er vel kjent at eg ikke er noe husmoremne, at matlaging er en av mine svake sider? Likevel har eg klart å lære meg noen enkle oppskrifter hjemmefra. Og slik som eg har hosta på meg brekninger i over ei uke nå, har eg brukt noen av disse oppskriftene fordi eg mener eg fortjener noe godt innimellom. 

Torsdagen slo eg til med vafler, dog noe mislykka fordi vi ikke hadde bakepulver i hus. Vel de smakte fortreffelig selv om de ikke akkurat var luftige. Oppskrifta tok eg litt på feelingen. Ca like mye mel som melk, ett egg, litt sukker, litt vaniljesukker, ei klype kardemomme, litt smelta smør, og egentlig litt bakepulver som vi ikke hadde. 

Alt det tørre blandes i først, så må melka blandes inn før egget, og til sist smøret. Når alt er blanda inn skal røra stå en liten halvtime før steking. Finn frem vaffeljern, og et luretriks, legg bakepapir under for å slippe å vaske sølet. Så er det klart, da er det bare å steke opp hele røra, og vær klar til å slå eventuelle fingre som prøver å smake underveis. Ferdige vafler nytes best med svigermors hjemmelagde syltetøy, brunost eller nugatti. 

Fredagen fleska vi til med pannekaker og bacon. Disse ble akkurat like fine som Ole Martin i 4 stjerners middag sine, til og med Helstrøm ville blitt imponert her. Og det er såre enkelt å få det til. Oppskrift her også på feelingen. 

Start med litt under halvliteren med mel, og ei klype salt. Litt mer melk enn mel her, for røra må være litt tynnere enn vaffelrøre. Så har du i 3 egg og blander fint inn. Da er det bare å steke opp bacon først, mens røra godgjør seg. 

Når du begynner å steke pannekaker er det viktig å ha rein stekepanne med bare bittelitt smør. Ikke ha for sterk varme på, eg bruker hakk 5 av 12 på vår komfyr. Når du har røra på stekepanna er det lurt å vri og vende litt så røra flyter ut over hele uten å bli for tykk. Snu så fort det begynner å tørke oppå. På denne måten får du fløyelsmyke, lyse, løvtynne, perfekte pannekaker. Bare rull inn baconskiver og server, og er det noen til overs ruller du syltetøy inn i de til dessert. 

Begge disse rettene er raske og enkle, selv barn kan få det til. Ja selv Dask får det til, og det er knallgodt. Får du gjester kan du servere både pannekaker og vafler med piska krem og friske bær, da kan det til og med bli et bra instabilde.

 

#pannekaker #vafler #oppskrift #mat #kos #syltetøy #bacon #middag #dessert #instaperfekt #helstrøm #kjøkken 

 

4 thoughts on “BARNEVENLIGE OPPSKRIFTER PÅ KOS

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top