AVHENGIGHET

Avhengighet. Det kan være så mangt, og de fleste av oss har vært borti det på ett eller annet vis. Sigaretter, cola, Pepsi max, narko, alkohol, pengespill, shopping, trening osv. Selv røyker Doc og meg sigaretter, og risikerer hodepine på dager uten cola, ja brusen cola. 

Hva som gjør oss så avhengig gidder eg ikke gå inn på, for det er et innvikla tema. – Hjernedelen som skal motivere oss til å overleve, motiverer oss til å gjøre handlinger som kan skade oss, sier psykolog Hanne H Brorson om saken. 

Så hvorfor tar eg opp tema nå? Jo fordi eg får ikke sove om kveldene før eg har vært innom alle tre variantene eg har av Candy Crush. Ja det er et forferdelig enkelt og teit mobilspill, som også kommer i variantene “Soda” og “Jelly”. Du må helt enkelt få tre (eller flere) like godterier på rekke for å få poeng. Noe så ufattelig idiotisk, men enkelt, har blitt en tidstyv i mange hjem. 

For noen år siden var det Angry Bird som var “inn” på mange mobiltelefoner, der skulle du bruke sprettert og sikte deg inn på grønne griser med forskjellige fugler. Dette og var et ganske så tragisk men underholdende spill, og ja eg har også spilt dette en del på sengekanten. 

De fleste av oss har vel også hørt om Pokemon Go gjennom media, etter at Trine Skei Grande spilte dette på et møte. Dette har eg aldri prøvd, men eg har forstått det slik at man her må ut og jakte noen små figurer som bare syns gjennom mobilen. Dette ble en avhengighet blant mange unge for en stund siden. 

Men tilbake til Candy Crush, de lengstlevende appene på min mobil. Til og med Erna Solberg har tidligere uttalt at hun spiller dette, så da må det jo være bra greier, eller? Det er i allefall fascinerende med fine farger og fristende godteri, og så er det alltid litt spennende å se hvordan neste brett ser ut. Ja sånn har det altså blitt, at selv en bygdetulling, som ikke hadde tatt i en iPhone før inntil for tre år siden, nå er avhengig av spill på en tlf. Men det er heldigvis gratis å spille, i motsetning til mange andre avhengigheter. 

Screenshot av Candy Crush Saga

Screenshot av Candy Crush Soda

Screenshot av Candy Crush Jelly

 

 

Nå mine kjære lesere, hva er deres rare avhengigheter og laster? 

 

 

 

#avhengig #spill #sigarett #brus #godteri #shopping #gratis #candycrush #angrybirds #pokemongo #laster #mobil

One thought on “AVHENGIGHET

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top