Vil staten betale sykelønn?

Synes eg i flere år har hørt staten snakke om sykepenger, det å få mennesker ut i jobb, tilrettelegging og at alle kan bidra. Tro meg, eg prøver. Eg gjør så godt eg kan. Men når man har en kronisk sykdom som tærer på både kropp og sinn, slik at alt verker og man konstant er sliten, klarer man ikke mer enn 50% akkurat nå. Og sånn må eg gå frem til Ahus får ut den innkallinga eg ble lova i desember. 

Mange spør meg om det går bra, og til noen svarer eg rett ut hvordan det faktisk går. Men til de aller fleste glatter eg over det og sier det går greit, ellers blir eg jo oppfatta som klagende. Dere som ser meg, ser meg kanskje som en sprudlende og smilende person. Dere ser meg utenfor mitt hjem, på jobb, på butikken, ja til og med på fest. Dere ser en frisk person. Men har tanken slått dere om hva som må til for at eg er frisk og rask noen timer i døgnet?

Har du sett meg på ettermiddagen da eg ligger flat på sofaen, og faktisk har begynt å snuse fordi eg ikke engang orker å ta en røyk på trappa? Nei du har nok ikke sett meg resten av dagen, når eg kanskje ligger i fosterstilling med mageknip som minner om gallestein. Du har heller ikke sett meg om natta, når eg ligger våken fordi det gjør så forbanna vondt. Men hjelpen er like rundt hjørnet, det hjørnet eg har kjempa siden desember med å komme meg rundt. Og eg vet flere har det sånn. 

Mine sykehusbesøk må staten uansett betale for, om det blir i dag eller om et halvt år. Hva med mellomtiden når eg går 50%, jo dem betaler jaggu meg sykelønna mi også. Dem prater så fint om effektivisering og innskrenkninger. Mener dem virkelig noe med det? Da burde dem fremskynde min visitt hos Ahus, sånn at dem slipper betale sykelønn mer enn nødvendig. Men det er vel kanskje ikke sånn staten fungerer, dem har det vel bare i kjeften.

 

Er greit med kos fra Tassen når formen er på bunn

 

#sykehus #sykepenger #sykelønn #kronisksyk #helsenorge #staten

24 thoughts on “Vil staten betale sykelønn?

  1. Skjønner godt frustrasjonen din..Hva med å forsøke Fritt sykehusvalg/behandlingsted?
    Min erfaring med en operasjon av fot er at jeg fikk time på 6 uker i stedet for ett år som var ved Ahus….Og ang det å ha en usynlig sykdom..Det folk ikke vet , og ikke ser er deg på ditt verste..For ute blandt folk tar man seg jo sammen hele tiden 🙂 Masse god bedring og stå på 🙂

  2. sølvi iren larsen: Har dårlig erfaring med Kongsvinger, derfor eg valgte Ahus.. 😉 Har gått til alleris i fjor høst og vinter, men forsikringa dekker ikke mer der..
    Takker 😉

  3. Søk på Hamar. Kort ventetid, og god behandling.
    Jeg har enda ikke fått svar på henvisning til AHus for operasjon i magen. Den ble sendt i 2011.
    Operert på Hamar i april 2012.. måtte dessverre reopereres ifjor, men læll… AHus… topp behandling når du er innlagt, problemet er å komme dit.
    God bedring.
    Og jeg veit av erfaring heime hvor mye jobb det er å være frisk ett par timer av dagen

  4. Roger: Har dårlig erfaring med Kongsvinger, og det er langt til Hamar når man gjerne må inn flere ganger i mnd. Og du sier selv du måtte opereres igjen, sier noe om Hamar. Nei eg har valgt Ahus selv nettopp pga beliggenhet og slurv andre steder…

  5. Første gang jeg skriver. Men følger bloggen deres. Eneste bloggen som blir lest 😉 Ja kan begynne å lure noen ganger. Selv så venter jeg på å komme inn på sykehus med prolaps kan ta opptil 20 uker… masse lykke til vidre og god bedring

  6. Vet hvordan du har det. Har selv crohn og vært bort i akkurat smertene du beskriver. Er stomi operert og det har hjulpet mye på magen . Hvem lege har du fast på Ahus? Synd du må vente mye men ring og purr på de ofte, eneste som funker. Snakker av erfaring. God bedring;)

  7. Katrine: Siste legen eg hadde var på Aleris, men forsikringa dekker ikke mer der. Så eg har ikke fått noe lege på Ahus enda, og tro meg du, eg har ringt og masa!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top