SPØKELSER – TROR DU PÅ DET?

Verken Doc eller eg tror på «uforklarlige» ting, for det finnes nemlig en forklaring på det meste. Vi tror på oss selv, og konkrete ting. Men likevel har det hendt rare ting som eg har måttet få hjelp til å forklare. Her kan du lese om både hendelse og forklaringer, og selv legge inn en kommentar på noe du har opplevd.

Første gang eg merka noe mystisk var vel kanskje rundt 2004 – 2005. Var da aleine hjemme, og satt i senga da eg plutselig hørte springen på badet på fullt. Da eg gikk for å se ble det stilt, men da hørte eg noe som minna om fottrinn oppe i stua. Da pappa sjekka springen fant han ut at det bare hadde vært luft i røra, og det eg trodde var fottrinn var ei grein som slo mot huset. Etter å ha fått forklaringene på dette slo eg fra meg alle sånne tanker igjen.

I 2008 bodde eg ca et halvt år i Lærdal, der leide eg et toetasjes hus med bikkja mi Gizmo. I starten gikk dette helt fint, men etterhvert var det noen små snodige hendelser. En gang eg hadde vært på langhelg hos foreldrene mine på Radøy merka eg noe rart igjen. Da eg låste opp ytterdøra satt fortsatt bikkja i buret sitt i bilen, og det var en våt dam på ganggulvet halvveis over noen sko, og brødsmuler fra døra og inn til kjøkkenet. Dammen var varm enda det var kaldt i huset, og det lukta hundepiss. Hvordan kan det være så ferskt hundepiss der når Gizmo har vært borte i 4 dager? 

Gizmo

Smulene fant eg ut var fordi det var hull i brødposen som eg hadde kasta like før eg reiste til Radøy. Men hundepisset? Det er eg mer usikker på, tror husverten må ha vært innom med bikkja si.

Men det er en annen ting som virkelig skremte meg til tårer da eg bodde i Lærdal. Eg kan vel begynne med å si at flammer og brannfare har eg alltid hatt respekt for, så eg har litt sånne tvangstanker på å sjekke at komfyren er slått av gjerne 5-6 ganger. Det var nettopp denne prosedyren eg var gjennom en dag etter middag. Rydda kjøkkenet og sjekka komfyren før eg la meg på sofaen i stua, hadde åpen løsning mot kjøkkenet. Det var ca en halvtime etter middagen da eg hørte klikking på kjøkkenet. Gikk bort for å se med en gang, og da hadde to av platene slått seg på fullt. La hånda over, og det var fortsatt kaldt, så eg kan umulig ha glemt de, de ble jo fort varme. 

I det øyeblikket fikk eg tusen tanker i hode! Hadde Gizmo på 3,2 kg klart å slå på komfyren? Var det noen innom? Kunne det være poltergeist som ville brenne meg inne? Panikken tok meg faktisk, så eg rev løs hele komfyren og kobla fra. Tok bikkja med ut i hagen og satte meg på en stein, der ble eg sikkert en halvtime før eg turte å gå inn igjen i huset. Gizmo ble igjen ute, for han skulle i alle fall ikke risikere noe. 

Lurer dere på hva dette var? Komfyren var rett og slett så gammel og full av inntørka fett inni bryterne, så det fungerte nesten som en sånn opptrekker. Enda eg sjekka minst 5 ganger etter middag, klarte to brytere å sprette tilbake til fullt nesten samtidig. Snakk om å føle seg dum etterpå da, og eg som hadde vurdert poltergeist!?! 

Så ja, det finnes dessverre forklaringer på det aller meste, du får ikke meg og Doc til å tro noe annet. En«sjel» som er en abstrakt ting, kan ikke flytte på konkrete ting. Du kan heller ikke se en sjel, nettopp fordi den er abstrakt, og av samme grunnen kan den faktisk ikke leve i elektrisitet som folk tror, fordi elektrisitet er konkret. Eg fikk en dag en fin forklaring på dette med «sjel», det er faktisk bare et religiøst ord for personlighet.

18 thoughts on “SPØKELSER – TROR DU PÅ DET?

  1. Hvor skal jeg begynne? Første gang jeg opplevde noe, var når jeg sov hos min oldemor for ca 22-23 år siden. Jeg var 5 eller 6 på den tiden og veldig nysgjerrig på ALT, jeg hadde gått opp på loftet for å leke blant alle klærne osv som hang der. Jeg tok på meg en gammel hatt fra krigen, og hadde den på mens jeg løp rundt og lekte at jeg drepte mennesker. Plutselig merket jeg en hånd på skulderen, jeg snudde meg og der sto ^mannen^. Mannen er en tidligere SS lege som opererte i huset vårt på fallende soldater og levende, jeg sto og pratet lenge med ham på et språk jeg ikke kunne. Oldemor hadde stått i døra og sett at jeg hadde stått og pratet tysk, ut i løse lufta. Noen dager senere fortalte ho mamma om dette, mamma gikk opp for å se. Da skjedde det, ho ble slått i bakken og hørte en mørk stemme si – Lass das Mädchen mit mir alleine spielen! Oversatt til norsk – la jenta leke med meg, ALENE.. etter dette, har utallige ting skjedd, søsteren min våknet i sengen sin, for 11 år siden med tre kutt nedover ryggen, eneste ho sa var – det mannen som gjort, han sint du leker ikke med ham alene mer! Lillesøsteren min har ALDRI fått høre om mannen fra når jeg var liten, og hvordan kunne ho vite at han ville leke med meg alene?

  2. Sier som Ghost over her – hvor skal jeg begynne……
    Jeg har opplevd spøkelser ( jeg kaller dem ikke spøkelser ),åndelig aktivitet,nærvær,kommunikasjon og “mystiske” hendelser i hele mitt liv.
    Jeg skriver mye om dette i min egen blogg,mer før enn nå,men nå skal jeg begynne å skrive om det igjen.
    Det der med plater på komfyren som skrur seg av og på har jeg også opplevd flere ganger,en gang kunne det gått riktig galt om det ikke var for at jeg kom akkurat i tide til å unngå en katastrofe – og jeg er sikker på at “spøkelsene” vet det og tar høyde for det…..
    Uansett,det er spennende greier og selv om jeg har levd med dette hele livet så er det fortsatt spennende,mer og mer ettersom årene går,faktisk 🙂
    Hilsen synskepeggy.

  3. Jeg var ikke rare knøttet første gang jeg opplevde noe uforklarlig =) Ikke noe jeg tenker over lengre, men det skjer ofte ett og annet rundt meg og oss =) Så lenge det er vennligsinnet så koser jeg meg med tanken om at det er noen vi var veldig glad i som passer på oss litt =))

  4. Har opplevd litt av kvert, har sett ting eg ikkje kan forklare både rundt meg og i skyene (i både edru og bedugga tilstand) men eg trur på ufo, bigfoot yetien og av og til loch Ness beistet, men holder tankane mine for meg sjøl,, mest fordi eg klær ikkje tvangs trøye, og eg er ikkje so flink til å legge puslespill og tegne med farge stifter 😀😁😂😋🤔🤗😆

  5. Har selv opplevd ting som ikke lar seg forklarer, samme hvor mye jeg prøver. Har kommet til den konklusjon at alt som skjer har en logisk forklaring. Hvis det finnes noe slik som spøkelser er det naturlig siden dem eksisterer, bare att vitenskapen ikke har funnet ut av det enda.

  6. Det er ikke helt rolig i huset. Lukter kommer, lyder kan høres, hvem går oppe når dattera ikke er hjemme? En tidlig morra, for noen år siden, da jeg satt i stolen i stua hørte jeg at frua kom gående ned trappa fra 2.etg. Skrittene gikk videre gjennom kammerset og inn på do i gang, hvor jeg hørte døra ble låst og lukket. Jeg sier god morgen, men ingen svarer så jeg reiser meg opp og ser ut mot gangen. Der er døra til do fortatt åpen og ingen er der.
    En annen gang da jeg skulle legge meg etter natteskift ble jeg slått i skuldra, men ingen var hjemme. Frua hadde tatt med seg begge unga og reist før jeg la meg.
    At det er ting som skjer rundt oss uten at klare å forklar det, ja det er det. Spøkelser, ånder eller hva man enn velger å kalle det.

  7. Opplevde vel ting som ikke var helt og forklare når jeg var liten på tur med mor og far , de hadde leid ett stort gards hus ute med havet på Sotra en sommer hvor vi skulle ha sommerferien med fiske og bading , ryktene som gikk ute på bygda der var at det gikk igjen i huset , det vil si at de som hadde bodd der i gammel i tid ikke hadde funnet fred , og var og merke at de var i huset enda , 100 år etter , spesielt på natte tid. Vi unger ble plassert på loftet i en haug med senger , alle sengene var fra 1800 tallet , så litt små , spesielt i lengderetningen , så vi måtte flytte rundt på alle køyene. Det merkelige var at alle køyene var flyttet tilbake nøyaktig der de sto i utgangspunktet når vi våknet uten at vi hadde merket det når vi sov , vi ble litt skremt akkurat da , min far mente at den avdøde gubben ikke hadde vært fornøyd med at vi flyttet på tingene , så han hadde rett og slett satt det tilbake på plass , vi ble ikke mindre skremt av den kommentaren , iallefall fant vi ingen naturlig forklaring på den opplevelsen , det eneste jeg vet er at det er iallefall ingen spøk og bli skikkelig fyllasjuk

  8. Blir ganske oppgitt av å lese sånn som det her, men tenker alikevel å dele mine tanker rundt alt det her alikevel.
    Jeg vet godt at mennesker trenger noe å tro på. Noe som er større enn dem selv, eller som gjør livet til noe mer enn det ‘enkle’ vi har. Religion, gjenferd og ting er ofte brukt i sammenheng desverre.
    Men en ting både religion og folk som tror på gjenferd o.l har til felles er at når det finnes ting de ikke kan forklare så trekker de mot en konklusjon som strider med vanlig fornuft og i det hele tatt prinsippet med inviduell tankegang.
    Religion: Vi vet ikke hvorfor universet er til, når det startet, om det er noen ende eller hvorfor det ble “lagd”, så derfor er det naturlige svaret er at “gud lagde det”. (flere og flere ting blir stadigvekk motbevist i biblen)
    Overtro (Gjenferd o.l.): Vi kan ikke forklare en hendelse eller lyd, derfor er det naturlige svaret noe overtroiskt. (Flere og flere ting, men mindre en biblen blir motbevist)
    Det jeg synes er sykt er at begge ting blir preket til barn så de aldri får en fair sjanse til å lage sin egen inviduelle mening om hvorfor og hvordan vi er til.
    Vitenskapen har kommet langt, men tro meg det er nok ingen ende på det, isåfall er vi langt unna. Men flere og flere ting blir motbevist, og det er mye på jorden og i universet vi ikke kan forstå, men å sette all tro på at det er noe overnaturlig av den grunn strider vel litt med vanlig fornuft synes nå jeg.
    Vet mange er religiøse og det er et sårt tema, men synes vi er litt for langt vekk fra middelalderen til å preke det vi gjør den dag idag.

  9. Petter: Der kom et svar eg selv kjenner meg igjen i. Er derfor eg liker å si eg tror på meg selv. Eg trenger ikke noe annet å tro på 😉

    Men eg respekterer selvsagt hva alle andre velger å tro på 🙂

  10. Jeg respekterer deg for det du tror på. Jeg selv tror på spøkelser. Jeg tror også at vi alle mennesker har en sjel, selv om den er usynlig. Ja, for det fins andre ting i vår verden som er usynlig. Tenk på vinden ute, vind generelt, luften, pusten. Den er usynlig, men vi kan både se, høre og føle den for det pga alt som rører på seg i dens retning. Og det fins flere ting som er usynlig. Vi kan bare ikke se det, fordi vi ikke er åpen for å kunne se det og derfor ikke tror på det heller. Hvis du kunne gjøre noe, som bare du kunne, ville du vist det til andre som ikke trodde på det da? Når man ikke tror eller har et åpent sinn for sånt, vil ikke det usynlige prøve å vise seg for en heller.
    Og nei, det fins ikke en logisk forklaring på alt i verden. Det fins nok en forklaring på alt, men den er ikke alltid logisk, forståelig og fysisk mulig. Jeg har ikke opplevd spøkelser selv, men jeg har forstått hvordan sånt er mulig og har et åpent sinn for sånt, derfor tror jeg på det. Men dette er min mening da. Du må ikke være enig med meg eller tro på det jeg skriver. Det er opp til en selv hva man vil tro på 🙂

  11. kattemamma88: Vind og luft er konkret. Det er bygd opp av atomer, elektroner og molekyler.
    Det er IKKE sjelen, det er bare et annet ord for personlighet. Som en tanke, den er heller ikke bygd opp av noen konkrete byggeklosser.. «Usynlig» som du kaller det er ikke det samme som abstrakt 😉

  12. Sant, det jeg vil fram til er at ikke alt har en logisk og forståelig forklaring. Man kan ikke forklare alt med logikk. Det er kanskje det vi er uenig om? 🙂 er ikke ufint ment 🙂

  13. kattemamma88: Det meste eg hører om eller opplever selv, klarer eg å finne vitenskapelig forklaring på 😉 Derfor klarer ikke eg å tro at det finnes mer 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top