Går rette veien!!

Fortsatt godt uggen da eg slo opp øynene i morges, og fant raskt ut at en dag til hjemme var lurt. Termometeret viste et noe forhøya tall, og nesa måtte igjen snytes. Vel, eg trodde eg måtte snyte meg, men der var det en real dose neseblod. Er sånn kroppen forteller meg at «Hei! Slapp av litt du da!». Jepp, eg lystrer den. Doc hadde fløyet ut døra før fuglene feis, så her måtte eg finne meg frokost på egenhånd. Det ble gryterett fra i går, et glass iskaldt vann, og to Paracet.

Endelig feberfri for første gang siden fredag!

Utover dagen har formen steget, og eg er omsider tilbake på min friske temperatur, altså på 35,6 grader. Jepp, det er min kroppstemperatur, eg er rett og slett ei kaldblodig kjerring. Det er nemlig ikke sånn som mange tror at alle har en temp på 37,5 grader, det er nemlig en gammel myte selv om legene fortsatt kjører på den. Vet du hva din kroppstemp er når du er frisk? Er du som meg er du sengeliggende og veldig syk når du bikker 38 grader, for det tilsvarer nemlig 40 grader hos en med normal kroppstemp på 37,5.

Dette er meg frisk!

Temperaturen som frisk kan også variere mellom morgen og kveld, den kan faktisk være opp til 0,5 høyere på kveld uten at man er syk. Det har også noe å si hvor du måler, i munn og under arm kan den vise inntil 0,5 lavere enn i rompa. Dessuten, hos oss kvinner varierer den også en del gjennom syklusen vår. Dette er noe det ikke snakkes så mye om, så om en lege eller andre måler tempen din bør du si fra på forhånd hva din friske temp er, ellers risikerer du å ikke bli tatt på alvor. Normal frisk kroppstemp er faktisk alt mellom 35 og 37,5 grader, og feber er mer enn 0,5 grader over denne. Det viktigste å vite er at går den mer enn 2,5 over normalen begynner det å bli alvorlig.

 

Snap / Insta

2 thoughts on “Går rette veien!!

  1. S der er helt sant👌

    I min familie ligger de fleste på 36 grader eller mindre, når vi har normal temp
    Min naturlige temp på morgenen er 35,5 og min sønn ligger på 35 😁👌

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top