Influencere og politikk

Jada, det har vært to dager uten blogging nå, godt observert. Det har skorta på kreativiteten, og eg har vært trøtt og lat, enkelt og greit. Men nå pågår det en merkelig konflikt som eg har noen tanker om. Nei, eg snakker ikke om Gaza/Israel, den konflikten er mer grotesk enn merkelig. Eg tenker på influencere og deres deltakelse i den saken. Influencere har flere ganger måttet forsvare at de ikke tar del i ting da de har noe med politikk å gjøre, hvilket er helt greit. Men nå er det faktisk influencere selv som har satt i gang store krangler fordi de mener hverandre ikke gjør nok.

Tankefull i pausen.

Noen har rett og slett satt litt høye forventninger til sin egen yrkesgruppe. Influencer Linnea Lotvedt ville spre ordet om hvor man kan støtte de sivile fordi følgerne forventa det, men hun ville ikke si mer om saken enn det. Fetisha har dermed lagt en video som mest minner om en svertekampanje hvor hun tar Linnea. Det var ikke godt nok for Fetisha å støtte sivile, man må også velge side. Joda, palestinere har vært undertrykt og forfulgt siden 40 tallet, men må alle influencere gjenta det? Holder det ikke å støtte sivile?

Linnea Lotvedt og Fetisha Williams

Ikke for Fetisha som delte en video hvor hun regelrett hetsa Linnea, heldigvis ble den tatt ned. Videoen som viste tydelig mobbende og trakasserende adferd gikk sin seiersgang på TikTok, hvor mange barn og unge så hvor kult det er å mobbe, akkurat som sine forbilder influencerne gjør. Ikke nok med det, flere andre influencere har igjen svart Fetisha med video, så det ligger nå ute masse videoer hvor folk angriper hverandre, og kommentarfeltene er et kapittel for seg selv.

Det er så fascinerende at mange, inkludert influencere selv, forventer mer av influencere enn av politikere. De er vandrende reklameplakater, jobben deres er det samme som et reklamebyrå gjør. Blir ufattelig teit å forvente at en influencer skal være perfekt og empatisk når man nærmest oppfordrer til mobbing selv. Uansett hva en influencer gjør blir det feil for enkelte. Kan vi ikke bare være glad for de som gjør en god gjerning uten å forvente mer?

(Ja, eg har med vel viten utelatt sitatene for å unngå at folk spinner videre, hets er ikke eg fan av uansett)

 

Snap / Insta

8 thoughts on “Influencere og politikk

  1. Hun ene du nevnte vet jeg ikke hvem er, aldri hørt om henne. Fetisha derimot skrev jeg et innlegg om en gang, mener jeg titulerte det «Fitte-Fetisha», ikke fordi jeg mener hu er ei fitte, men jeg var innom podcasten hennes for første gang, og hun snakka ikke om annet enn ligg og… fitte!! Influencere er fordummende slik jeg ser det, men det mener jeg om de fleste politikere også, haha.. verden er gal. Jeg må si som Gryende avsluttet sitt blogginnlegg i dag: stopp verden, jeg vil av!

    1. Fordummende? Tja noen er nok det, men det hele starta der vi er nå, på blogg, med et mål om å nå ut til folk. Da er vi like fordummende 🤠

      1. Du kan så si, send meg gjerne en melding når du har fått brystimplantater i rompa og er blitt avbildet med bruspulver i posen, hehe.. 😜🐰

  2. Poenget mitt var at blogg i dag (i mine øyne ihvertfall) er noe helt annet enn det var. At det er en helt annen type mennesker som drifter blogg, mer voksent og større spekter.. virker som om jeg får et spørsmål tilbake hver gang jeg kommenterer, er det virkelig slik at du ikke skjønner hvor jeg vil, eller driver du med meg? 🥸🐰🤪

    1. Skjønner hvor du vil, men ser at du ikke skjønner hvor eg ville først. Blogg er fortsatt mennesker som vil nå ut til andre, selv om innholdet varierer prøver vi alle å bli hørt på et vis. Sånn har det alltid vært 😎

  3. Jo? Men de som er på blogg nå er ikke influencere.. bortsett fra at to tre stykker havner på blogglisten fordi de redigerer gamle blogginnlegg som de linker til via insta etc…så tjener de en tusenlapp til litt fillers…

    1. Hehe de fleste er jo folk som bare deler av egen hverdag på samme måte som før, bare hverdagen består av jobb og sånt i stedet for skole og utseende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top