Mat

DEN NYE FREDAGSTACOEN?

Nå er det ikke fredag riktig enda, men det er lillelørdag. Eg legger derfor ut denne oppskrifta nå slik at dere rekker å handle inn til helga. Det er jo ingen hemmelighet at eg blir i ustand så fort eg nærmer meg en komfyr, og må derfor ha noen dager på å forberede meg. Hater å lage mat, og er heller ikke god på det. Mesteparten av mine retter består dermed av kjøttdeig, det er lettvint og passer til mye.  

 

Taco er jo enkelt å lage, og eg liker det, men Doc er ikke begeistra for. Han synes kryddermixen er oppskrytt, og det er alt for mye grøntfor i lefsa. Tacoskjell er bortkasta da det knekker når du tygger, og det er umulig å spise med kniv og gaffel. Derfor fant eg på en ny og genial måte å lage taco på, som vi begge til min store overraskelse synes var både lettspiselig og meget godt. 

 

Dette er lett å lage, og det smaker som noe snodige greier vi fant på Tacobell i Texas. Altså godt! Det blir ikke like mye grøntfor som i vanlig taco gjerne, men smaker desto bedre. 

 

 

INGREDIENSER

1 boks med billig mais

1/2 søtpaprika

5-10 cm purreløk

400gr kjøttdeig

1 pose Fajitas SMOKEY BBQ kryddermiks 

1/2 pose mozzarella/cheddar revet

6 stand up tortilla

Ca 1/2 pose tortilla chips

Rømme

Taco saus

 

 

HVORDAN SETTE SAMMEN DETTE

Brun kjøttdeigen som vanlig. Imens den bruner seg (eller før, om du er like dårlig på multitasking som meg) kan du kappe opp purre og paprika i ønska størrelse. Når kjøttdeigen nærmer seg klar, slenger du i kryddermiksen og rører inn. Dette skal stå noen få minutter, så det kan være smart å hive paprika, purre og mais oppi til kjøttdeigen nå. 

 

Imens dette sikkert brenner seg i to tre minutter, kan du sette ut 6 stk sånne stand up tortilla skåler. Neste steg i prosessen er å fordele kjøttdeigen. Og ja du kan jo fyre i gang steikeovnen da, på 180 grader ca. Prøv å få ca like mye kjøttdeig i hver tortilla skål, selv om det kanskje ser vanskelig ut. Stikk gjerne to tre flak til med chips nedi om du vil, for “less is faktisk not more!” Føler du det ser fullt ut? Ikke tenk på det, bare dytt masse ost innimellom her og der, sørg for at kjøttdeigen er dekka med ost. 

 

 

Sett dette inn sånn bortimot i midten i ovnen og la det stå rundt 20 min. Lurt å følge med så chipsen som stikker opp ikke brenner seg, for det er ikke noe godt. Imens du venter har du god tid til å lese noen underholdende innlegg på blogger vår. 

 

Og når det er ferdig tar du det så klart ut av ovnen, husk å slå den av. La det hvile mens du finner tallerkener, og rømme og tacosaus til å ha på. Rop inn mann, unger om du har, og bikkje, så fort folk og fe sitter rundt bordet kan du servere toppa med salsa og rømme. Bon appetitt 😉

 

 

 

BLOGGEN VÅR

 

 

#taco #mat #kjøttdeig #matfrabunnen #tortilla #cheddar #grønsaker #krydder #rømme

Category: Mat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top