Heit!

 

Er det ikke nok sommer nå? 

Eg har vel egentlig aldri skjønt hvorfor folk i Texas maser om snø, og at dem ikke liker sommeren. Nå har eg for såvidt begynt å forstå dette. Vi har hatt tropevarme i tre måneder, og det skal visst fortsette ut oktober. Dette er vi ikke vant til litt en gang, og eneste brukbare sted å være er i kjøleskapet. Vi er jo vant til sommer tre dager i året, hva med en mellomting?

Vanligvis elsker eg jo sol og varme, det var bare så ubeleilig at denne sommeren skulle komme akkurat i år. Med crohns som hater varme, og medisiner som krangler med sola, var jo dette som planlagt av djevelen. Aldri vært så dårlig, og aldri hatt så mye soleksem. Ja selv om eg bruker solfaktor 50 og sitter i skyggen, har mista troen på solkrem. 

Eg tenker også en del på dyra i denne varmen. Ikke bare buskapen til bøndene, men også på hunder og katter. Eg vil be husdyreiere å tenke seg om i varmen; regner med de fleste nå har lært at dyr i parkert bil er fy fy! Men det er også flere huskeregler. Er asfalten for varm for dine barføtter er den også for varm for små og store poter, bikkjer og katter som har blitt avla så lenge i nordisk miljø tåler faktisk ikke glovarm asfalt. Om dyr skal vært utendørs MÅ dere sørge for både skygge og vann til en hver tid. 

Og en annen ting; røyker du? Tenk over hvor du kaster sneipen din, den kan faktisk forårsake skogbrann. Håper også folk er smarte nok til ikke å grille og bruke ild i nærheten av gress og skau, det skal veldig lite til sånn som tørken er nå. 

Men tilbake til oss tobeinte da. Både gubben og eg er helt utslått i denne heten, alle rom i huset er like varme, og vifte hjelper ikke mye. Det er så mye fluer at vi nesten er redd for å sove, de kryper jo inn i både nese og munn. Vet snart ikke hvor vi skal gjøre av oss. På campen er det bademuligheter, der kan vi kjøle oss ned. På hytta på fjellet er det muligens litt kjøligere. Men nå har eg ikke ork til noe snart. 

Skulle noen få lyst til å sponse oss aircondition i huset, takker vi definitivt ikke nei!

14 thoughts on “Heit!

  1. Her i huset står 3 verandadører på vid gap for å få litt gjennomtrekk. Jeg elsker varmen da mine vonter i kroppen blir bedre,men hadde vært super deilig med litt regn og overskyet tenker jeg for både dyr,mennesker og fordi det et så tørt😅😅ønsker dere en fortsatt god tirsdag og håper at du dask snart vil føle deg bedre og god bedring til dock med bruddet😜

  2. Så fælt med sykdommen 🙁 må tenke på dyrene i denne varmen også, her har jeg satt ut vann til pinnsvin, katter, fugler og det som måtte komme forbi. Håper flere tenker over konsekvensene for dyra nå ja

  3. Ebayeirin: Ja det er mange som ikke takler en sånn sommer like bra.. Vi har heldigvis en bekk like bak huset, der er det jo litt dyreliv på kveldene 😉

  4. Joggu. Varmepumpa jobber på høygir som kjøler… Så stua og 1 etg er kjølige
    Soveromma er bakerovner… HETT…

  5. Ei varmepumpe hadde gjort hverdagen så mye bedre. Håper dere får til å kjøpe ei i huset. Nå som gradestokken viser 25 kl 2120 om kvelden er jeg veldig glad for litt ac i stua.
    Ellers så er jeg i mitt ess om dagen. Kjører mc så svetten renner. Har blitt et par fine ferie turer i ferien.

  6. Knut Einar: MC har eg fått nok av, altså Morbus Crohns :p Hehe.. Men det å måtte kle på seg for å kjøre sykkel høres ikke ut som noe for meg. Men kjør på og gjør det du trives med 😉

  7. Så godt at du har skrevet dette om dyra<3 og ikke minst røyken eller annen ild som kan gjøre stor skade om en ikke tenker seg om. Det er vondt med sykdommen din, det er ikke noe «hvilehjem» i den.. så fortsatt god bedring i varmen. Kos deg på hytta så godt du kan, så håper jeg på litt «snillere» vær for to og fir beinte:)) ( jeg klager ikke, men...)
    Ønsker deg en finfin dag i morgen :))

  8. Mine sykdommer sliter meg ut i varmen, kjenner meg igjen. Ligger i sengen eller på sofaen døgnet rundt! Et stk svært hus med over 50% vinduer, ja det er et slit! Hytten på fjellet, er lik masse insekter. Best på hytta ved sjøen! Masse basing for hunden! Han må være født i feil kropp den lille oteren. Fint at du skriver om dyrene og varmen, kan ikke nevnes for ofte! Jeg lever for dyrene, og er aktiv i Dyrebeskyttelsen. Ønsker deg bedre dager😀

  9. Nina: Er så mange som ikke tenker over at asfalten kan være varm, har sett nok haltende hunder i sommer…
    På hytta her er det bare 21 grader, og lite insekt så høyt opp heldigvis 😉 Tassen har det topp her, selv om han er litt nysgjerrig på sauene 😉

  10. Orkidédatter: Takker for det! Ja det er jo flere som sliter i varmen, og det er mange ting folk vanligvis ikke tenker over 😉
    En fin dag til deg også 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top