Nå var du dum Dask…

Etter å nå hatt diagnosen MC i nesten ett år, og sikkert hatt sykdommen noen år lenger, har eg jo lært hva som gir mageproblemer i matveien. Vet nøyaktig hva eg må holde meg unna, og hva som faktisk kan hjelpe. Denne skreddersydde dietten har eg til en viss grad klart å holde i 8 mnd ca, og det har funka helt topp. 

Meeen… Nå nærmer vi oss jo en tid med mye sterk kost og alt for mye godt i butikkhyllene, da sliter eg med å holde dietten min. Dette gjelder jo både mat, drikke, frukt og snacks. Det er rett og slett for mange fristelser der ute til at eg klarer å holde meg. 

På lørdag spiste eg masse ribbe, men det er nok ikke det verste. Tirsdag ble det omsider pinnekjøtt, ja etter at platetoppen måtte fikses et par ganger underveis, mer om det HER. Doc mener jo at det å vanne ut pinnekjøtt er tull, han liker salt mat, så det eksklusive pinnekjøttet vi spiste var så salt at eg enda er sår i gane og gommer. Det var jo godt selv om eg nærmest måtte gispe etter luft imellom slagene. 

I går ble det klippfisk med resten av kålrotstappen, og fettet fra det salte pinnekjøttet. Fantastisk godt det også, og gane og gommer fikk vente litt med å gro. Og som om ikke dette var nok ble det dobbel dessert. Juleyoghurt med karamell var nok ikke så gale, men riskrem med rips og bringebær var ikke lurt. Og sånn bare for å toppe det hele har vi så klart testa pepperkaker med sjokolade, og årets klementiner. Ikke smart det heller. 

All den salte maten, pepperkaker, syrlig dessert, sitrus, og ja nøtter. Det er ingen hemmelighet at det får MC til å blusse opp skikkelig, og krampene i magen har kommet tilbake. Har lagt på sofaen og vridd meg flere kvelder på rad nå, og det er ene og alene min egen feil. Men hva er verst for et menneske hvor mat generelt er livretten? Å ikke kunne spise god mat, eller mageknip kveld og natt? Det er faktisk litt vanskelig å bedømme av og til, så da velger eg å være litt dum og heller ha vondt. Så lenge eg kommer meg på jobb, bør det være innafor! 

 

 

 

 

 

 

#morbuscrohns #crohnssykdom #fordøyelse #matglede #kosthold #diett

8 thoughts on “Nå var du dum Dask…

  1. Det blir litt sånn av og til ja – at noen ganger er all kosen ved det verdt det. Ikke når smertene kommer, men i øyeblikkene det nytes 🙂 Hehe. Roer det seg «fort» når du henter deg inn igjen? Håper det, for min del snakker en enten dager eller uke :-/

  2. Jernbanefrua..: Det varierer, kan gå alt fra en dag til flere uker. Om fibroen får satt seg går det gjerne litt ekstra tid.. Men men, maten var jo så god da 😀

  3. Jeg har noen allergier, men på langt nær så ille som det du sikkert har. Allikevel så holder jeg meg unna det som trigger trøbbel. Kun av den grunn at jeg ikke liker og orker trøbbelet. Går nok glipp av mye, men heller glipp av enn å ha vondt assa 🙁

  4. Ja det er ikke alltid lett å velge det som er best for oss…kjenner den….Jeg har ikke mc, men tåler ikke melkeprodukter som da er i is….Noe jeg ELSKER…så klart må man spise is! og da får jeg skikkelig vond mage…og luft…og tenker…skitt..det går..men når det står på..ja da angrer jeg…hihihih…Ha en god kveld!

  5. Huffaa icke gott Helena.
    Var försiktig o rädd om dig själv ❤
    Vet gott att ting frestar dig, men försök o stå över.
    Försök o hitta annat gott som du kan ta 🤗❤.
    Stooor kram till dig 🤗❤

  6. Anette Thorin: Spiser det jo fordi smaken på god mat veier opp for magesmertene 😉 Kan ikke bytte ut alt heller, selv om eg har lagt om mye 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top