Mat

Vi tester veggismat!

Ja nå har det blitt mye feit mat og sterk kost på oss i det siste, egentlig litt for mye, står om det i gårsdagens innlegg. Kjenner det jo på formen at vi lever litt for godt om dagene, så da var det på tide å få prøve noe helt annet til middag i dag. Doc hadde avtalt med dattera si, Tonje, at hun skulle komme på besøk i går, og siden hun er vegetarianer tilbød hun seg å lage maten. 

Nå er jo vi åpen for det meste, og generelt matglad så lenge det er gode smaker, så dette var vi spente på. Vi ble enige med Dattera til Doc at burgere hørtes godt ut, og Doc var med henne på handling. Da han ikke så noe som kunne minne om burger i posene ble han jo litt bekymra. 

Hjemme på kjøkkenet her starta hun med søtpotet fries, det så jo enkelt og greit ut, bare å dele opp og få i ovnen. I mellomtida lagde hun mangosalat med mye godt i, og en frisk og fin guacamole. Så kom det vi var så spente på da, selve burgeren. Kikerter og gulrøtter ble mosa sammen med diverse krydder og mel, og det hele så litt småskummelt ut. Da hun forma og begynte å steike denne deigen, begynte det å ligne noe. Og det lukta faktisk veldig godt. 

Hun monterte dette ferdige kunstverket for oss, så vi fikk smake det på hennes måte. På brødbunnen lå det salatblad og guacamole, så burgeren, og over lå mangosalaten før brødtoppen. På siden lå søtpotet fries. Dette så jo bare helt fantastisk ut, og det lukta jo like godt som det så ut. Her var det mye nye ting å smake på, så vi venta ikke lenge før vi begynte å spise. Og vet du hva? Det smakte faktisk himmelsk! 

Er du en matglad person er dette virkelig verdt å prøve, selv med bare sunne ingredienser og uten kjøtt, var dette en av de bedre burgerne vi har smakt. Det gir oss jo mersmak på å prøve flere lignende retter, ikke for å bli vegetarianere, men på grunn av gode smaksopplevelser. Og som Doc presterte å si; dette hadde sikkert vært godt med sprøstekt bacon til. 

Takk til Tonje som utvida vår mathorisont betraktelig i går!

#vegetar #burger #kikerter #veggis #spisgrønt #kjøttfri

Category: Mat

16 thoughts on “Vi tester veggismat!

  1. Hadde en tre- års periode hvor jeg ikke spiste kjøtt (det regimet falt da jeg var 7 mnd på vei og typen satt å spiste burger fra maccer’n….) og det var med på å utvide både min og typens horisont for ulike matretter. Før var vi ganske ensidige når vi bestilte mat ut, biff til han og pepperbiff til meg. Eneste vi varierte var tilbehøret (selv om vi på slutten begynte å gå for ALT av tilbehør…). Men når kjøtt ikke lenger sto på menyen for min del så måtte man jo tenke nytt og nå er det mer vanlig for meg å bestille nye og ukjente ting på restaurant og heller lage det gode, gamle hjemme.
    Burgerne ser i alle fall sjukt gode ut, virker jo som hun hadde god peiling på det hun drev med 😀

  2. Huff da, hvis det er slik hun føler det så burde hun kanskje lage mat til dere oftere slik at dere får overbevist henne om at hun tar feil 😉

  3. Ja det er nok ikke dumt å ta et vegetarisk måltid innimellom…La kroppen slippe å jobbe med alt kjøttet…Jeg syns også mye av det kan være godt..men føler jeg blir så fort sulten igjen…Også er det så mye styr…syns jeg…Er liksom ikke bare å steke en kjøttbit…det må moses og eltes og krydres osv…hihih Lenge leve latskapen….BRA dere likte det…og det så jo veldig godt ut!

  4. Toini: Ja akkurat dette så ut til å være litt jobb med, men det finnes jo mange ferdige alternativer. Oumph (eller noe sånt) skal visst være bra greier 😉
    Men denne burgeren her metta faktisk bra, ble ikke sulten igjen før i dag 😉

  5. Dette ser jo veldig fristende ut! Selv er jeg en kjøtt-elskende person, og har derfor alltid vært skeptisk mot sånn mat. Men kanskje det er verdt et forsøk?

  6. #bikerpus: Ja vi også er veldig glade i kjøtt, men vi liker å prøve nye ting, og smaker det godt spiser vi det flere ganger 😉

  7. Dette var helt sikkert godt, tviler ikke et sekund på det. Meeen når jeg vil ha en burger så skal det være en ordentlig burger 😉 Smaker gjerne på nye ting, men når det skal være kjøtt så skal det være kjøtt, skal jeg spise godis så skal det være ordentlig sukker og ikke tilsetninger av søtningsstoffer. Akkurat nå lider jeg av et lite sukkerslag så jeg skal finne meg litt vann 😀 God helg til dere.

  8. “Så lenge vår kjøttspising ikke blir sammenlignet med grove kriminelle handlinger”, signerer den. Så koselig at hun lagde mat til dere, og det der så jo faktisk skikkelig digg ut 🙂 Jeg har noen i familien som både er veganere og vegetarianere og har fått smakt på “kjøtt”, eller hva jeg skal kalle det, og det meste jeg har smakt har jeg blitt veldig overrasket over 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top