Fuck canser!

31.oktober, siste dag med rosa sløyfe. Tenker det er på tide for oss også å ta en prat om kreft. Dette er noe alle vil møte før eller siden, enten en får det selv, eller som pårørende. Selv om det i oktober snakkes mest om brystkreft, er det også mange andre måter kreften kan ramme på. Det er helt forferdelig å få en nyhet om at en av dine nærmeste har fått det, og det må være enda verre å få høre det selv. 

En liten historie fra før diagnosen MC ble stilt på meg; eg sleit jo mye med magen, og samtidig var eg så sliten at eg glemte å ta noen prøver på på legesenteret. Fastlegen min var så bekymra for meg på grunn av skyhøye verdier på en annen test eg tok, så han sa det rett ut. «Helene, dette må du ta på alvor, i verste fall kan det være tarmkreft». Da fikk eg tatt alle prøver brennkvikt, og heldigvis var det ikke kreft her. Men den følelsen frem til resultatene var klare, var virkelig ikke god. 

Nå kjenner jo Doc og eg flere som har overlevd kreften. En kamerat har nylig vært på 10 årskontroll og er erklært kreftfri, det er jo helt fantastisk! Og vi kjenner jo flere som har hatt brystkreft, og heldigvis har overlevd. Men akkurat det vi brenner mest for er jo som mange vet, Superselma. 

For de som ikke har hørt så mye om dette før, jobber altså Superselma for å gi lysglimt til kreftrammede barn under behandling. Det kan være alt fra gaver og leker på sykehuset, til en tur ut og spise, eller til og med gi hele familien en tur i dyreparken i Kristiansand. Dette starta med at Selma, dattera til en kamerat av oss, Tommy, fikk leukemi i en alder av tre år. Han så hvor mye det hjalp å gjøre de små koselige tingene for henne, og bestemte seg for å gjøre mer ut av dette. Superselma ble da til, og de har gjort så utrolig mye bra for mange barn at man kan få blanke øyner av mindre. Man kan støtte Superselma ved å bli med å sykle, løpe og gå på ski. Du kan lese mer HER. Selma ble erklært kreftfri i en alder av 6 år.

Ja, kreften kan være hard og tøff, og den kan ramme hvem som helst. Den bør man virkelig ikke spøke med, likevel, etter et kjapt søk på Google finner man altså at en del mennesker velger å lyge på seg kreft. Dette for å få penger eller sympati, og kalles malingering, eller bevisst simulering. Det regnes ikke som en sykdom, men er ofte nært forbundet med dyssosial personlighetsforstyrrelse, som karakteriseres av blant annet løgnaktighet, manglende empati og hensynsløshet overfor andres ve og vel. 

I våre øyne er det rett og slett bare noe av det styggeste et menneske kan gjøre, å lyge på seg en alvorlig sykdom! Vi har medfølelse for alle som faktisk rammes av kreft, og vi kunne gjerne gått med sløyfer i alle farger året rundt. Men samtidig er det viktig å opplyse om de oppdiktede syke. Kan noen lyge på seg kreft, hva mer er de da i stand til å gjøre tro?

Her er alle sløyfene:

 

 

 

10 thoughts on “Fuck canser!

  1. Ei je VAR god venninne med før fortalte meg at hun hadde brystkreft med dårlig prognose, je satte hele livet mitt på vent, vær hos henne hver dag, vasket, ryddet og handlet for henne. Je gjorde ALT for henne, kjørte henne hit og dit og til og med til legen men fikk alltid beskjed at je kunne vente ute før det tok ikke så lang tid. Så kom dagen jeg møtte moren hennes på butikken og je ga henne en kjempe stor klem og spurte åssen går det med dere oppi alt dette her? Og hu ser rart på meg og skjønner ikke hva jeg mener, og jeg så jo hvorfor pga av datteren hennes har kreft og kommer til og dø og da jo at jeg var hos henne hver eneste dag både før og etter jobb. Moren knakk sammen på butikken ikke pga av datteren men hun ble kvalm og så skamfull, da fortalte hun meg at hennes datter bare har jugd at meg. At alt bare var bullshit. Je slapp alt je hadde i henda og løp ut i bilen min og bare datt sammen, tårer og snør spruter over alt. Je reiste direkte til min da værende venninne og kjefter som faen på hu, je husker ikke alt je så en gang men aldri har je blitt så holdt for narr noen gang 🙁 det er seriøst det værste noen kunne gjort mot meg:( og da skjønte jeg at enste personen man kan stole på er det sjøl, je mista seriøst all tillit til folk. Har etter den dagen aldri stolt på noen. :/

  2. Ida: Det er jo helt sykt!! Blir så forbanna på sånt! Omtrent som en bekjent av meg har holdt på med ei venninne av meg i det siste, men hun har heldigvis satt ned foten nå!

  3. Forferdelig trist at enkelte juger på seg kreft for og få sympati 😢
    Synes dere gjør en kjempe jobb ang Superselma 🤗

  4. JA det er en forferdelig sykdom..og rammer mange…min mor ble erklært kreftfri etter 5 år etter opr bort litt av lungen…et halvt år etter var det spredning i hele kroppen…så det er ingen garanti…Den sniker seg på…Ish..jeg har mistet begge mine foreldre i kreft, så jeg har dårlig odds…Men sånn er det bare…Ille når noen lurer til seg penger ol ved å bruke sykdom…fysj…ikke bra…Selma er et flott tiltak!!

  5. Jeg har en sønn som har alvorlig kreft. Det helvete vi er oppi nå, skjønner jeg ikke det er mulig å ville juge på seg.
    Men de er jo, for meg, meget syke i hodet. Det er også noen som juger at barnet har kreft.
    Når de klarer å gjøre det, vet de ikke hvor vondt det er å ha et kreftsykt barn.
    Fuck cancer.❤️💪🐼♥️

  6. Kari Johnsen: Det å lyge på seg alvorlige sykdommer har jo en sammenheng med mental helse. Men det er uansett stygt…
    Vi sender våre beste ønsker og positive tanker til din sønn <3

  7. jeg har noen i familien som har kreft og jeg syns det er trist får er redd man kan arve det:(

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top