Billig og enkel pølselapskaus!

Lovde å dele oppskrift på gårsdagens middag, så her kommer den så pass tidlig at du rekker servere den i dag. Det er enkelt, og kan gjøres veldig billig om man har rester av rotfrukter og sånt liggende. Man trenger ikke alltid koke saltkjøtt i tre timer for å få god lapskaus. Selv brukte eg råvare vi hadde i kjøleskapet og pølser som lå i fryseren. Det viktigste er å ikke tulle den til med rare krydder, chili, hvitløk og sånt, for dette er god gammeldags husmannskost.

Straks ferdig her!

Ca 4 porsjoner, alle mål her er ca
2 dl kålrot i terninger
2 dl gulrøtter i terninger
2 dl sellerirot i terninger
2 dl potet i terninger
En håndfull purreløk i skiver
2 sjalottløk
Tre skinnfri kjøttpølser (eg brukte First Price)
1 terning kjøttbuljong
Salt og pepper etter ønske

Som du sikkert har skjønt skjæres alt i terninger bortsett fra purreløken som er i tynne skiver. Her bruker vi DENNE kniven til det meste, ordentlig kvalitet. Eg starta med å få kålrota og sjalottløken på kok først da kålrot ofte varierer i koketid, med buljong, salt og pepper. Løk kan du ha i når du vil, vi må koke den ihjel da vi ikke tåler den, men vil ha smaken i krafta. Husk å ha nok vann i kjelen til resten.

Lykken er stor når det vanker lapskaus på mor!

Lot dette koke 10-15 min før eg hadde i resten av grønnsakene. Dette sto og putra i ca 20 min. Et tips er å stikke gaffel i grønnsakene for å kjenne om de er møre. Deretter hadde eg i pølsene og lot det koke i noen minutter til pølsa var varm. Serveres best med to flatbrød og litt for mye smør mellom, og et glass iskaldt vann til å kjøle ned kjeften når du brenner deg fordi du er ivrig. Er det noe som varmer mer enn lapskaus når vinden fortsatt er sur langt ut på våren?

 

Snap/insta

2 thoughts on “Billig og enkel pølselapskaus!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top