Det er ditt valg!

Tenkte å dele noe eg har gjort siste året, noen forsøk eg har gjort på sosiale media. Hovedsakelig på Instagram og litt på snap, både i feed, men mest i story. Eg har posta helt vanlige dagligdagse bilder og videoer uten sminke, og eg har posta bilder og videoer av meg lettkledd, med sminke, i flatterende vinkler og lys. Dette på grunn av den evige diskusjonen om hva folk blir påvirka av og hva folk påstår de vil ha mer av, eg ville se det selv.

De aller fleste påstår nemlig at de vil se vanlige ujålete mennesker, for det gir en så mye bedre selvfølelse. Det var denne påstanden eg ville finne realiteten av. (Og før du nå kommenterer meg, om eg er fin nok eller sånt, les hele innlegget for å forstå poenget, for dette handler ikke om meg, men hva folk flest gjør på nett)

To typiske bilder med mye respons, hud og mye filter.

Da eg posta helt vanlig, altså ikke noe hint av sexy, da mista eg flere følgere og fikk helt ok med respons. Mens da eg posta etter å ha sminka meg eller var lettkledd eller i penklær i fine vinkler som gjorde meg slankere, holdt inne magen og sånn, da fikk eg flere følgere og mange flere hyggelige tilbakemeldinger. Og det gjelder begge kjønn og flere legninger.

Konklusjon? Folk vil IKKE ha ekte og ærlig, det de aller helst vil se av meg er i alle fall bilder hvor eg gjør meg til, hvor eg knapt nok ligner meg selv. Og er det redigert eller med filter i tillegg, da blir de enda mer spennende for folk å følge.

To bilder til som ga mye respons, med både sminke, filter og alkohol.

Så saken er såre enkel, slutt å følge alle som gjør seg til noe de ikke er, og følg heller ekte og ærlige personer om det er hva man vil ha. Slutt å jug for både en selv og andre om man bare klikker seg inn på folk som ikke ligner seg selv når man påstår man ikke vil ha det i sin feed. Algoritme finnes på alle sosiale media, og det fungerer sånn at det man liker får man mer av. Ergo; liker du bilder av folk som ser «perfekt» ut, ja, da vil du fortsette å få mer av dette i din feed.

Typisk bilde som gir lite respons, uten noe dilldall, edru og fullt påkledd.

Eg er ikke så nøye selv på hvordan eg ser ut, men det følgere gir mest respons på alle mine sosiale media er «penere» bilder, bilder som inkluderer alkohol, og bilder hvor eg er skada eller på sykehus. Estetisk riktig, fest og uhell. 

 

Snap/Insta

5 thoughts on “Det er ditt valg!

    1. Men det er jo ikke meg dette handler om, det er om hvordan andre velger å følge og gi respons på nett på generell basis. Så lenge folk flest velger å følge opererte folk vil de få opererte folk i feed.

  1. det er helt riktig som du skriver ja Helene..folk liker å se på det de tenker er det flotteste og uekte(i mine øyne)..de følger mange flotte perfekte mennesker av ymse fordi de tror det gjør dem selv bedre også..jeg liker din ærlige deg jeg..og din ærlige hverdag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top