Facebook er verst!

Nå i disse sosiale media-tider er det mye rart å finne blant kommentarene, og de aller fleste har ikke engang lest første linja før det knatrer ampert i tastaturet så skrivefeilene kommer på løpende bånd. For å si det rett ut; Facebook har eg nærmest gitt opp.

Nevner avisa at noen har sett bjørn eller ulv på nært hold blir vedkommende direkte latterliggjort, selv om avisa har funnet det på sosiale media og vedkommende aldri oppsøkte avisa. Eller fortviler hytteeier over strømpris, eller båteier over dieselpris, da er alle misunnelige sjeler samla for å fortelle at de har penger nok om de har hytte eller båt. Klager noen på støy kan de lese om hvor dumme de er som flytta dit i utgangspunktet, ja, selv om støyen har kommet gradvis med utviklinga.

Hva med å beherske oss selv om vi er frustrert og provosert?

Noe som er skremmende er hvordan mange voksne folk skriver om andre i kommentarfelt på Facebook. Det er så mye stygt å se at eg blir uvel. Om en fotballspiller deler noe flott er det full jubel og «godt jobba», om en influencer deler det samme er det «dra deg i jobb din drittunge», «bortskjemte drittunge», «uinteressant menneske», «sånne skulle ikke eksistert». Ellers er det vanlig å se ord som idiot, taper, usmakelig person, osv og ellers folk som klager på andres ytringer, enten det gjelder influencere eller politikere.

Og Gud forby om det skrives om influencere. Da blir det mye sutring blant kommentatorne. De verste som nekter å kalle influencere kjendiser, som mener de er unyttig å skrive om, det er folk som tydelig skulle inderlig ønske de var like kjent selv. Hvorfor ellers har de den trangen til å fortelle noe fjernt om seg selv i kommentarfeltet? Dessuten er det sjelden influencere selv som kontakter media, det er media som lager sak på det influencere selv deler på sine egne sosiale media.

På flere andre sosiale media har mange (både influencere og private) en slags kampanje for kroppspositivisme, det vil si at man deler bilde som viser skavanker. Det kan være at man lar vær å posere «sexy» eller man viser strekkmerker, cellulitter, og hva det enn måtte være, for å normalisere det. Eg synes det er helt topp, og har lagt ut sånt selv, men det er kommentarene man får der som forundrer meg.

«Du er fin som du er.» «Du er bra nok» Alle skjønner at det egentlig betyr selvom du er feit, stygg, full av cellulitter, har grevinneheng, +++ Kan vi bare droppe «som du er» og «nok»? Det gjør ikke annet enn å kødde til et i utgangspunktet godt kompliment, og gir det hele en dårlig bismak. «Du er fin!», «Du er bra!», det holder plenty.

Og en ting til, eg ser veldig ofte godt voksne menn, både gifte og single, som kommenterer hvor deilig yngre jenter er, som legger fra seg hjerter over alt hvor det er mulig, gjerne daglige hjerter i innboks også. Det er faktisk litt ubehagelig. Eg snakker ikke bare for meg selv, er mange som opplever det, og mange som er mye yngre enn meg. Kan vi bli enige om at dette ikke er søtt?

Fortsett å kommentere og vær aktiv på sosiale media, bare tenk litt over hvordan du kommuniserer, hvordan du eller de du er glad i hadde mottatt det du selv skriver. Den kjente og kjære barnelærdomen gjelder fortsatt; «det du sier er du sjøl!» Skriver du offentlig at noen er usmakelig, uinteressant, idiot eller lignende, da ser det mest ut som du kanskje er det selv.

 

@docogdask

8 thoughts on “Facebook er verst!

  1. Jeg må dessverre si meg bare delvis enig! TikTok er faktisk hakket verre om du er så uheldig å havne på den Norske siden av TikTok.. kommentarer som: “gå å dø din funksjonshemma dritt” eller “Du er waste of space, drep deg selv” og annet søppel i den retningen er dagligdags og var vel også en grunn til at politiet vurderte å søke om blokkering av App’n i Norge. FFS kinkytok community’n har bedre manerer enn det der!
    Men ha SoMe er toxic som fy… 😟

  2. Tja jeg er vel bare delvis enig.
    Personlig synes jeg TikTok er verre i hvertfall hvis du er så uheldig å havne på den Norske siden av TikTok.
    Kommentarer som “Dø”, “Gå å drep deg selv” og lignende er dagligdags.
    Det er vel en grunn til at politiet vurderte å søke om å få App’n blokkert.
    Men for all del havner du hos seriøse Content Creators utenlands er det masse kjærlighet og støtte å finne, selv Kinkytok har jo bedre manerer enn norsk befolkning.
    Men ja SoMe generelt er toxic!

    1. Har sett mye dumt på TikTok også, og det er mest barn og unge som skriver så stygt. Hvor tror du de har lært at det er greit å være stygg i kommentarfeltet? Av voksne som kommenterer andre steder, f.eks på fb.

  3. Ja det er en skremmende «utvikling» . Jeg leser av og til bloggen til ei som heter Aud Marit , den heter det bloggen og . Det er hverdagsbetraktninger fra hennes liv. Hun har veldig lite inntekt , barn i fosterhjem, hun finner og panter flasker for å få litt ekstra . Så har ei snill dame starta spleis , om jeg har forstått det rett , for lenge siden , da er «de stygge» ute m en gang, så hun orka ikke belastningen rett og slett . Hun må være forsiktig m hva hun skriver for ikke å få stygge kommentarer , skriver hun . For hun får høre at hun «tigger» etter penger . Hun fisker for å få middagsmat . Koselig blogg, og en av de få jeg liker å lese 😊og din da 😊Koselig å lese hverdagslige ting 😊Anbefaler den .

    1. Ja, eg har lest bloggen hennes i noen år faktisk. Som du skriver er det en koselig hverdagslig blogg 🥰 Personlig tenker eg at blogg og sosiale media kanskje ikke er arenaen for å søke hjelp, nettopp fordi det veldig fort blir misforstått, og folk tror det er greit å skrive det de tenker.. Det mange glemmer er at ting man sier hjemme passer sjelden å skrive offentlig 😅

  4. Jeg er så enig og synes utviklingen er skremmende. Det er så mye hatytringer og fæle kommentarer overalt. Jeg slår av face oftere og oftere. Er utpå for å hilse på fjerne slektninger. En grei måte å nå hverandre på når man kan lese meldinger på Messenger når det passer.
    Men synes at folk tar med seg en mentalitet som man ofte ser på usosiale medier, og ut i det virkelige liv. Mer og mer. Sperringene blir mer og mer borte.
    Det er bare så utrolig trist å tenke på at vi lever på den vakreste planeten i universet, og menneskene som lever her tåler dårlig trynet på hverandre…….. det lover ikke godt for barnebarn. 🥺
    Jeg er bekymra……

    1. Det som før var normalt å si hjemme i egne stuer har fått plass i kommentarfeltene på fb, og som du sier, åpner dørene for å skyve streken enda mer. Vi har nok alle godt av å telle til ti og tenke «er det noen som virkelig har behov for og bryr seg om min mening» før vi kommenterer når vi er provosert 😅

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top