Gravid???

Det ble en hard mandag i dag selv om det ikke var noen haraball i helga, men det gikk da greit. Mye kaffe mocca og en god podcast på øret hjalp det arbeidsdagen å gå litt fortere, og da eg kom hjem lå gjestene som noen slakt på sofaen. Alt var altså i skjønneste orden. Doc kom etterhvert hjem også, og det ble enkel middag med karbonader på brødskiver før vi alle landa i sofaen igjen. Men i det siste har et spørsmål begynt igjen å komme til oss på sosiale media, et vi har besvart mange ganger før, men må ta et lite oppgjør med igjen.

Når skal dere ha barn? Er Dask gravid? Dette er det igjen en del som lurer på, og noen mener det er på tide. Når vi er 34 og 48 år og enda ikke har fått barn, da burde det kanskje ikke være nødvendig å spørre disse spørsmålene, for da er det åpenbart en grunn. Heldigvis er det vårt eget valg at vi ikke har barn sammen, det er nemlig ikke alle som vil ha barn, og eg er en av de. Doc har ei voksen datter som vi begge er glad i, og vi er fornøyd med det.

Gravid? Neida, bare feit og fin! (Blåser ut magen litt da)


Hver gang vi får disse spørsmålene ofrer eg en tanke til de som ikke kan få barn, men som gjerne vil. Får de samme spørsmål? Eller at nå er det på tide? Dette må jo være helt grusomt å høre for noen som ikke kan få barn. Om det er bekjente eller noen man ser på TV, blogg, i media osv, så er det visse spørsmål man bare bør holde for seg selv. Dette er et sånt spørsmål. Så før du spør noen et personlig spørsmål, tenk godt gjennom om det er et spørsmål du selv hadde likt å få, eller om det kanskje kan gjøre vondt.

Dette er ikke å dra noe krenkekort eller noe sånt, det er bare ikke et nødvendig spørsmål å stille. For meg er det som sagt ikke noe heft, men for mange andre ville dette vært veldig vondt. Det er dessverre et sårt tema for ganske mange.

Snap / Insta

6 thoughts on “Gravid???

  1. Je er en av dem som ønsker meg barn, je og gubben er i en berg og dal bane av en prøverørs periode, og det er et så stort press og et helvetes mas hele tiden, sist noen spurte meg for 500 gangen sprakk je og bare skrek det skjer når det skjer også snudde je ryggen og gikk.

    1. Og det er akkurat hva eg tenker på. Eg er bare lei av spørsmålet fordi eg ikke vil ha barn, men det er så mange som er i din situasjon. Derfor burde man ikke legge seg opp i hva andre gjør angående det å få barn 😉

  2. Ikke nokk me at de maser før det er kommet en onge de begynn fan me å mase om nummer 2 mens du presse ut nr 1! Bi folk aldri fornøyde?!

  3. Kunne ikke vært mer enig! Er selv en av de ufrivillig barnløse, og mitt høyeste ønske har alltid vært å få oppleve det å bli mor…
    Det er fryktelig trist og belastende å hele tiden bli mast på. De vet jo ikke at det er ikke noe jeg heller vil…
    Jeg har vært gravid to ganger, og mistet 9 uker og 19 uker ut i svangerskapet… 😢
    Begge gangene fikk jeg høre at “bare prøv igjen..” 😯😯
    Nå nærmer jeg meg 50 med stormskritt om noen år, og for hver gang jeg har bursdag blir sorgen enda større…
    Så: Man spør rett og slett ikke damer eller par om sånt! Det er ufint, sårende, deprimerende og vondt…!

    1. Så utrolig leit å lese, og det er nettopp derfor eg mener det er så viktig å få slutt på det evige babymaset over alt. Sender deg en klem <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top