Kjøreskolene sin feil!

Kaffekoppen har igjen blitt det kjæreste eg har i sekken, til og med viktigere enn lunsjen. Men eg tar det pent, det går i kaffe mocca for å ikke gå helt berserk. Er fullt kjør på jobben fortsatt og eg er i ustand resten av døgnet, så det eneste som kan være verdt å notere her må være at eg får kortere lunte av stresset. For hva er det egentlig med norske bilister på norsk vinterføre?

Når man endelig kan parkere etter å ha brukt 35 min på en strekning som vanligvis tar 18 min på snøføre!

Tanken har slått meg mange ganger, og i går fikk eg det nok en gang bekrefta, det er hos kjøreskolene problemet ligger. Eg lå bak en skolebil et langt stykke, eleven kjørte i 20-40 km/t på rette strekninger med 60 og 80 soner. Det er nå greit, en elev kan fort være uerfaren. Men hallo i luken til sjåførlæreren, og nei det er ikke eneste kjøreskolen eg har lagt bak som gjør dette, hva med å lære eleven å slippe forbi av og til? Hva med å lære eleven å ikke ligge midt i veien?

Her er det store forskjeller på kjøreskoler i øst og vest. I vest er noe av det første vi lærer å bruke speilene og slippe forbi når vi sinker, i vest lærer vi tidlig å holde både sida og avstand. Kanskje sjåførlærere på Østlandet burde tatt et kurs hos sjåførlærere på Vestlandet? Eg brukte 25 min på 7 km med 60 og 80 sone i går, og vi var flere biler bak, som ikke fikk noen mulighet til å passere denne skolebilen.

Er du sjåførlærer på Østlandet, eller kjenner du en, vær så snill og bring denne infoen videre og be de lære elevene å slippe forbi, eller i det minste holde sida så vi andre kan kjøre forbi! Det de lærer nå er direkte trafikkfarlig, og de har tydeligvis gjort det slik i generasjoner da ingen andre slipper forbi heller.

 

 

 

 

 

TikTok / Insta / Snap

4 thoughts on “Kjøreskolene sin feil!

  1. Det er vel litt ymse rundt om i landet vil jeg tro. Her på Vestlandet er det så dårlige veier at det nesten aldri er mulig å kjøre forbi, med mindre den foran kjører inn til siden.

    1. Som oppvokst på Radøy hvor det bare er ett felt, og tok lappen der, vet eg godt om disse veiene. Men eg lærte også på veier med gul stripe at man måtte slippe forbi om man lager kø 😅

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top