Forstå det den som kan!

Dagen i dag skulle egentlig ikke by på så mye spennende, men jaggu fikk eg noe å gruble over gitt. I det siste har det vært så mange endringer i samfunnet pga klima og miljø at man kan begynne å lure kraftig, er det egentlig gjennomtenkt? 

Wohoo! Enda et engangsprodukt å kaste i naturen…

Vi hadde planer om svinefilet med soppsaus til middag, for det var så mye kantareller igjen etter vi brukte det før helga. De kommer innpakka i plastpakker, så det blir alltid mye igjen etter vi har lagd mat. For å unngå å kaste dette må det naturligvis brukes innen få dager før det mygler da det har en tendens til å bli mye kondens i pakken. Det hadde skjedd her, ikke ei uke gammel engang, og det var ikke spiselig.

Alt innpakka i plast med kondens, mye er alt bløtt og uappetittlig. (Ikke ta butikken, er leverandør som absolutt skal bruke den plasten)

Joda, man kan pakke om og fryse ned, men det er ikke poenget, dessuten må vi da fordele det i enda en ny plastemballasje. Poenget er at det varer ikke lenger i våt plast, som leverandørene så hardnakka påstår. Samme gjelder f.eks gulrøtter, om eg trenger fire gulrøtter denne uka, så må eg kaste de resterende 8-12 stk i posen fordi de mygler før vi får brukt de.

Denne uka trenger eg tre gulrøtter, resten i posen kommer til å mygle.

Eg skulle uansett på butikken i dag, men nesten samme hva eg handla måtte eg velge store forpakninger. Vårløk, sopp, gulrøtter, poteter (har ikke alle i løsvekt), salater, osv. i våt plast hvor varene alt var begynt å bli bløte og ekle. Hvordan forlenger egentlig den plasten holdbarheten? Eg vil velge den mengden eg trenger, som eg kan putte i en papirpose som det ikke slår seg i. Eg vil ha tilbake løsvekt!

Frister det med blaut sopp? Disse må kastes innen et par dager.

Og en annen ting, hvordan kan egentlig all plasten på grønnsaker være mindre skadelig enn bæreposen vi nå betaler 4,25 for? Den har vi i det minste kunnet gjenbruke til søppel, men neida, nå må vi kjøpe egne poser til det. De aller fleste søppelposene man får kjøpt løser seg ikke opp i naturen heller, og hvem gidder dra ens ærend på gjenvinningen for å få oppløselige bossposer?

Så hvorfor bruker man så mye tid og ressurser på å erstatte et produkt vi faktisk kan gjenbruke, med enda en engangsvare, for så å pakke mer og mer kolonialvarer i plast så det faktisk mygler og må kastes? Forstå det den som kan! Eg støtter heller miljøsaken ved å kjøpe noe sånt som DENNE i resirkulert materiale for å i det minste unngå overforbruk. 

Del gjerne!

 

Snap / Insta

14 thoughts on “Forstå det den som kan!

  1. Husker du melkepakkene før, man rev dem opp, og brettet tilbake når man hadde tatt seg et glass. Nå har de plast-tut og kastes i papiravfall mens sugerør er forbudt. De er festlige disse folka som finner på alt dette tullet.

  2. Nettopp derfor er jeg avhengig av tupperware produkter som ventsmart, grønnsaker og sopp holder iallfall i 1-2 uker i kjøleskap😊👍🏼

    1. Har litt tupperware, men sopp har alt starta råtningsprosessen så fort den havna i plast, og da er den ødelagt innen knappe to døgn uansett 😅 Nei, eg vil heller kjøpe den mengden eg vet eg bruker på ei uke, da uten plast og kondens 🤩

      1. Det var rart, jeg kjøper slike pakker og putter de direkte i vent smart når jeg kommer fra butikken. Da holder de seg minst en uke😊 Men ja jeg er jo enig at det burde være mulig og kjøpe kun det en trenger, for det er ikke alle som hat plass til store kjøleskap og frydere for og lagre mengder mat.

      2. Saken er at plast med kondens er en katalysator for forråtningen til all sopp, og en del andre grønnsaker. Skal ikke mange timene til i butikk før den starter, og da er løpet kjørt alt før man kommer hjem. Å klage til butikk funker ikke da man bare får ny vare i plast, og leverandørene fortsetter i samme bane 😅

  3. Jeg er også lei av å kjøpe dyr frukt og grønnsaker som rett som det er råtner og mygler etter kort tid. Dyre produkter som åpenbart har ligget på lager LENGE i butikk eller engros. Ikke selger de ut sånt billigere heller, men hørte en butikkansatt si at dem(butikken) kaster søppelsekker med mat i stedenfor. I sommer kaster de fullt brukbare jordbær, syltebær kunne de brukes til, hver eneste dag. Enig med deg, noe kan være løs vekt salg, og så være reale på pris når noe er brukbart. Gammelt med mugg og råte skal kastes i butikk. Aviser burde ta opp disse problemstillingene. Selv har jeg klaget på sånne varer utallige ganger og får nye. MEN det er så ergelig, ubehagelig og brysomt.

    1. Ja, det hele er så tullete at man kan bli uvel. Sverige har skjønt det og gått tilbake til løsvekt med papirposer på det meste, og det funker! Og tenk så mye billigere det kunne blitt om vi slapp betale for jobben med pakking i tillegg da.. 😅

  4. Gulrøtter holder i flere uker om du putter dem over i en glasskrukke(f.eks norgesglass) og fyller opp med kaldt vann og setter i kjøleskapet. Finnes mange gode tips på nett om oppbevaring av ulik mat

    1. Joda, det funker om de ikke har lagt mer enn en dag i plast med kondens. Ofte eg kommer hjem med en pakke hvor flere alt har begynt å bli vassen, altså hele gulrota er blaut tvers gjennom. Det er pga plast med kondens. Poenget er å bli kvitt plasten, er mange nok argumenter til at det burde gjøres 🤠

  5. Jeg vil gjerne ha tilbake løs vekt varer.Jeg er aleine og mye pakkes i kiloposer,eller «familiepakker»,og da kan det bli mye svinn🌺

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top