Vi er faktisk det svake kjønn!

Helsiken! Eg har glemt å skrive noen ord om kvinnedagen som var! Da får det bli noen ord nå da, selv om det kanskje ikke er det mest spennende å skrive om. De aller fleste vet jo en del om historien, og hvorfor vi har en kvinnedag. Men det er ikke sikkert du vet så mye om mine meninger, og det er godt mulig du er totalt uenig. Vel vel, her kommer det!

Nå er eg jo helt enig i at vi må ha lik lønn for lik jobb. Selv om mange tror vi har det i dag, er det fortsatt en del bedrifter som betaler menn bedre enn kvinner. Og nei, eg nevner ikke hvilke bedrifter, kan ikke henge ut noen. Men vi har altså ikke kommet helt dit vi ønsker. Vet du at du får mindre lønn enn andre i samme stilling i samme bedrift, da bør du melde deg inn i et fagforbund, og ta saken derfra. Selv om kara faktisk er sterkere enn deg, har du faktisk helt andre kvaliteter som er like viktig.

Når det gjelder visse andre ting mener eg seriøst at det er forskjell på kvinner og menn. Det vil si, eg vet det er forskjell. Eg lærte mye om humanbiologi og anatomi på videregående, deriblant om nettopp alle forskjellene mellom menn og kvinner. Både kropp og hjerne fungerer ulikt, men største forskjellen er muskelmasse og motorikk. Damer har bedre finmotorikk, og menn har bedre grovmotorikk, samt 30% mer muskelmasse. Sånn sett er vi faktisk et svakere kjønn fysisk, men vi kan til gjengjeld tåle mye mer psykisk.

Svakere fysisk, men ikke psykisk!

Det sier seg selv at vi kvinnfolk er bedre på håndarbeid, mens kara er bedre på å løfte store tunge ting. Det er forskjell på hvordan vi koordinerer bevegelsene våre, noe man ser godt i idrett. Kara spiller finest fotball og brudene spiller bedre håndball. For å forandre dette må vi gjennom en evolusjon som vil ta ganske mange generasjoner. Det at mange kvinner ikke tjener like bra innen toppidrett er jo fordi det ikke er like interessant å se på f.eks damefotball. De selger ikke like mye billetter. Beklager folks, men sånn er det bare.

Videre kan eg si at eg setter pris på en mann som fikser bil og slår plen, eg kan gladelig tømme oppvaskmaskina så lenge eg slipper gjøre «manneting». Han kan hekte på og av vogna og sveive på støttebein, mens eg pynter bordet inne. Men samtidig vet eg at eg klarer meg aleine om eg må. Det handler ikke om at eg skal være på kjøkkenet 24/7 med et søtt blomstrete forkle, men at vi fordeler jobben på naturlig vis der vi er flinkest. Men helt klart, dette forkle HER kunne eg fint gått med av og til, det var jo tøft! Men HER går jaggu grensa, hehe! Det handler om å være enige, at begges meninger teller like mye, selv om vi er to vidt forskjellige kjønn anatomisk.

Kvinner er kvinner, og menn er menn kroppsmessig. Hvordan man identifiserer seg selv er noe helt annet, og om noen velger å ta kjønnsoperasjon og hormoner vil mye bli forandra. Men dette har eg ikke lest meg opp på, så her må dere gjerne komme med innspill dere som vet. Eg vil gjerne lære.

One thought on “Vi er faktisk det svake kjønn!

  1. Faktisk så har jeg klart meg alene i mange år med 2 barn,fikk senere et barn til så en kjæreste etter 9 år,er 57 nå gutten er 15(i 6 år)jeg fikk dårlig samvittighet når jeg ba han gjøre manneting,jeg klarer det jo selv men bare det å få slippe innimellom er Godt.Er alene igjen men Glad jeg klarer meg selv,som mange damer ikke kan i disse tider 👍😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top