Ser litt mørkt ut nå

Var greit opplagt da eg starta på arbeidsdagen, men lurte litt på om eg skulle gjøre som kardiologen sa og droppe kaffe og snus. Mens eg grubla over dette putta eg en snus i nebbet og gikk for å hente kaffe. Termokoppen min tar to kopper fra automaten, så eg tenkte eg kunne nøye meg med bare en i dag. Må starte i det små, hjelper da å kutte ned på mengden vil eg tro.

Du og eg, go’koppen min!

Nei, så ble det ikke slutt på verken kaffe eller snus i dag, og eg lurer egentlig på hvordan det skal gå. Doc, som forøvrig kaller meg dragen, kommer snart til å få se en ordentlig drage i nær fremtid om både kaffe og snus utgår. Tror nok eg må ta det gradvis og kanskje utsette det litt, og hadde eg visst for 20 år siden at nikotin og koffein kan påvirke så mye hadde eg aldri rørt det!

Så til poenget i dagens innlegg; eg er mottagelig for tips og råd til å slutte med disse av to grunner, hvordan klare å i hele tatt slutte med både koffein og nikotin når det er det som holder meg våken og får i gang magen på morgenen? Eg risikerer jo å gå rundt som en forstoppa zombie med temperamentsproblemer. Ikke bra!

Har alt fått mange tips om koffeinfri kaffe. Hyggelig det, og eg vet at det eksisterer. Grunnen til at eg ikke drikker det er at det finnes ikke nyttig for noe. Ikke er det godt heller. Men det verste er likevel ikke kaffen. Hvordan erstatte nikotin? Nikotintyggis er heller ikke noe alternativ, for det er jaggu meg nikotin i det også. Nei, å klare dette uten å bli et ukristelig monster er for meg mission impossible!

Har du slutta med kaffe og/eller snus? Bombarder meg gjerne med råd under her!

 

 

 

 

TikTok / Insta / Snap

14 thoughts on “Ser litt mørkt ut nå

  1. Kan jo heller redusere mengden betraktelig:) Hva skal en lix kose se med i hverdagen hvis en skal kutte ut begge deler:) Må ha noe å glede seg til. Om ikke en to kaffekopper ,så kansje han halv. Det kan jo ikke skade:)alt med måte, mengde har mye å si:)

  2. Prøv nikotin plaster. Ha det på om natten så slipper du suget på morgenen. Begynn med sterk dose og trapp gradvis ned. Bruk tid på dette. Bestem deg for at du kan ta en snus hver dag i en periode. Til et fast tidspunkt. Men ikke velg det tidspunktet snusen er «best»
    Lykke til, dette får du til👏👏

    1. Eneste problemet her er vel at det er nikotin i nikotinplaster 😅 Men det å gå nedover i styrke kan muligens funke med snus også. Takk for ideen 🤩

  3. Heihei. Da jeg måtte slutte med snus prøvde jeg først nikotinfri snus for å se hvordan dette gikk. D var en grusom første uke men ikke så ille faktisk, for så lenge det var mint i eller noensom svei litt når jeg tok i snus så følte jeg at jeg lurte hjernen🤣 så d gikk overaskende bra å slutte.

    1. Har prøvd det tidligere. Eg bruker snus med høy dose nikotin, så da må eg evt trappe ned med litt mildere snus først, men eg liker tanken! Takk 🤩

  4. Hei!
    Ikke slutt med kaffe, slutt heller med pølser!
    Ellers er jeg enig med May her.
    Er lenge siden jeg sluttet med nikotin, men fy så deilig det var når jeg fikk kontrollen…

    1. Pølser? Er dette en spøk eg ikke skjønner? Pølser har ikke nikotin i seg, og kan ikke akkurat sammenlignes med kaffe, eller hvordan den påvirker hjertearytmi 😅😂

  5. Du kan prøve å gi nikotinfri snus ein sjanse til, er ganske stort utvalg no på f.eks cigge.no. Eg brukte og snus med ganske høg styrke og røykte Rød 3 rulletobakk før det igjen så måtte ha noko som sparka litt. Mykje ligg i den følelsen/vanen med å ha noko under leppa som svir litt og smakar nokelunde greit.

  6. Når jeg sluttet med snus og festrøyk så fikk jeg et tips om å logge i 2 uker.
    Klokkeslett – røyk/snus – hvor lang tid jeg brukte på røyke/lenge jeg hadde i snusen. Og så det viktigste! Smaken!
    Jeg skulle ta meg tid til å virkelig smake! Og om jeg ikke tok meg tid til det så fikk jeg bedømme “smaken” på ånden min etterpå! Jeg var ikke mye kyssbar for å si det sånn!
    Dette pågikk i 2 uker.
    Deretter skulle jeg kutte ut de som alltid smakte vondt. Og det var ganske enkelt i grunn. I hvert fall de første! Ingen av de var jo noe særlig digg. Og slik skulle det gå – en ny en skulle kuttes hver uke.

    De siste var ikke enkle! Men de gikk de også. Men det at man har relativt enkelt kuttet ganske mange viser hvor psykisk denne avhengigheten er. Jada, jeg vet den er fysisk også. Tro du meg!
    Var nok stahet og viljestyrke på slutten der, men jeg minnet meg selv på loggen min og hvordan jeg syns det smakte. Og hvor lite kyss ar jeg var!

    Dette var i 2007 – funker ennå!

    Har ikke noen tips til å slutte med kaffe da. Der er jeg totalt avhengig selv. Koffeinfri er bare tull!!

    Lykke til

    Heidi

    1. Oy det hørtes smart ut! Kanskje det er hva som må til. Takker så meget for tipset, legger det inn i «brainstormen» min 😅🤩 Og ja, det renner fortsatt inn tips om koffeinfri kaffe 🙈

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top