Bloggene eg ikke leser..

Det er mange forskjellige bloggere, forskjellige skrivestiler, forskjellige tema. Det eg skriver under her er ikke nødvendigvis en fasit, men hva eg personlig opplever blogg gir meg. Mine favorittbloggere er dem som klarer å, i tillegg til disse punktene, skrive på en ironisk og gjerne sarkastisk måte, eller skriver litt informativt. Da gir innlegget meg både humor og innhold. En blogg må nemlig gi meg noe, enten lærdom, tips, inspirasjon, humor, underholdning osv. 

  1. Først og fremst, lag deg et originalt navn på bloggen. Det er nok bloggere som heter “ettelleranna”frue, finn på noe nytt og eget som beskriver deg selv i stedet for den du er frua til. 
  2. Skriver du alt for kort kan du like gjerne poste en fb status. 200-400 ord, og minst ett bilde som illustrerer det du skriver om skaper interesse.
  3. Les gjennom noen ganger og prøv å rette opp i skrivefeil og trykkfeil, det gjør innlegget lettere å lese og mer interessant. 
  4. Unngå for mye emojis, det kan gi et useriøst preg, da kan det fort bli litt uinteressant. 
  5. Ikke avslutt hver setning med tre punktum… eller Hehehe… ser mest ut som en kommentar på fb…Hehe…
  6. Tenk over hvor du setter komma og punktum. Les gjerne høyt og legg merke til hvor du tar korte og lengre pauser i lesinga. Korte pauser gir komma, lengre pauser gir punktum. Husk også avsnitt om du er på sidespor eller er på et annet tema. 
  7. Lær gjerne forskjellen på og / å. Les mer //HER// 
  8. Bruk overskrifter som beskriver teksten din, ikke noe tatt ut av det blå. Lag gjerne spennende interessante overskrifter, så lenge vi får riktig inntrykk av hva du skriver om.
  9. Skriv utfyllende. “I dag har vi hatt det gøy”, javel tenker eg da, hva var det som var så gøy? Ikke bare skriv A, men også B om du har noe på hjertet. 
  10. Lag gjerne side på fb, egen snap og Instagram til bloggen også, og del der. Bare ikke send link på innboks for hvert innlegg, det blir masete.

Håper dette kan hjelpe deg til å bli en mer interessant blogger. Det skal nevnes at det er noen få bloggere eg følger til tross for noen av punktene over, det er fordi dem skriver om inspirerende temaer. Men om du gjør motsatt av alle disse punktene, leser eg nok ikke så mange av dine innlegg dessverre.

 

22 thoughts on “Bloggene eg ikke leser..

  1. Vet ikke om jeg har så interessant blogg, men syns det er gøy å dele litt av hverdagen min med andre. Og jeg er så enig med deg i alt du skiver. Det som er mest irriterende er når overskriften er kjempe spennende, men ikke har noe med teksten å gjøre. Også liker jeg innlegg som får meg til å le eller som kan være litt til ettertanke.

  2. Kjempebra skrevet! Jeg er helt enig med deg. Bloggere med dårlig språk fenger ikke min oppmerksomhet. Selv vet jeg at jeg misbruker smiletegn og utropstegn litt for mye, men det er fordi at jeg har opplevd at noen andre bloggere har misforstått mine innlegg, og tatt dem alvorlig.
    Synes også bilder gjør seg, og bildene bør være klare og tydelige. Har sett voksne bloggere bruke snapchatfilter på bildene sine med kaninører. Det mener jeg ikke hører hjemme, og jeg tar ikke bloggeren alvorlig.
    Ønsker deg en kjempefin mandagsettermiddag, og ei kjempefin og god helg 🙂
    Purr, purr, fra Toril og kattene

  3. Frode Hellebø: Takk takk, ja mange har interessante blogger, men er gjerne tunge å lese.. Eg vil gjerne lese andres blogger for å få inspirasjon selv 🙂

  4. Toril sin hverdag med musikken: Hehe, eg har selv brukt snapfilter et par ganger. Da har eg følt meg som et takras og tenkt at dårlig/morsomt bilde er bedre enn ingen bilde 😉

  5. Helt enig i det du skriver! Og/å er jeg kanskje litt usikker på hva som skal være hvor når jeg skriver, men jeg prøver :p

  6. Jeg skriver nok ikke så mye blogg for å få så mange lesere som mulig, den er like stort et oppslagsverk for meg sjøl. Viss jeg til neste vinter lurer på hvor mye snø det var i år, eller hvor gikk turene på Goldwingen, ja da tar jeg en tur innom bloggen og finner svaret 😉 Også må jeg innrømme at jeg er dårlig til å lese andres blogger 🙁

  7. Punkt 1 .. Check.. Trur eg..
    Punkt 2 .. Øh, 200-400 ord.. !? .. E ett snitt på 1200-1400 muligens for mye då ?? .. Blir lett reven med, når eg fyst sette igang..
    Punkt 3.. Hmm .. Gjør så godt eg kan i ittetid.. Slite litt med tiå å mitt eget deadline press..
    Punkt 4.. Emojis e for leserne, når de ska kommentera.. Hos meg gjør dei fleste de på Facebook siå te bloggen.. Heilt enig og check.. Man må la leserne få bestemme om det man skriver e morosamt, heilt klart.. =D =D =D
    Punkt 5.. Men 2 bør gå greit, vil eg tru.. Joda, neida..
    Punkt 6.. Trur eg hadde litt kommafetisj i mine tidlige verk.. Har kommen seg med årå.. Check..
    Punkt 7.. Hjelp.. Min store nemesis, rett og slett.. Trur eg lagra den linken på bokmerklinjå.. Meget informativt.. Takk.. 😉
    Punkt 8.. Nåken ganger treffe man andre ganger ikkje.. Prøve stort sett å velga nåken gode linjer fra teksten, te overskrift.. For sikkerhets skyld.. Velge å bruka check, på den og..
    Punkt 9.. Skriv som du snakke stod det i ett tips eg har valgt u følg.. Tok det gjerna vel bokstavligt, og skreiv på dialekt.. Men leserne ser ut te å trivast med det.. Kan te tider “ta litt av” .. Les punkt 2.. Men veldig enig..
    Punkt 10.. Ha gjerna profil for bloggen på de fleste sosiale medier, men vær god på ein.. Va ett anna tips eg har tatt te meg.. Og har vel endt opp med Facebook som min beste kanal inn te bloggen.. Det kan bli travelt å følga opp alle.. Har eg erfart..
    For ein gangs skyld ett godt innlegg om det å skriva blogg.. Og ikkje ett sånt som e der bare for å lura lesere inn te bloggen.. Kudos for den..:-) ..
    Og ein kjekk opplevelse å oppdaga denna, trur eg komme te å lesa meir fra din blogg.. Heilt klart..
    Mvh Frode

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top